سلامت نیوز: در مجموع 139 حادثه ویژه ترافیکی رخ داده در کشور 242 آمبولانس برای انتقال 564 مجروح و 98 کشته اعزام شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مرکز هدایت عملیات بحران (EOC) کشور، مهم ترین حوادث ویژه ترافیکی در این هفته مربوط است به برخورد یکدستگاه سمند با دو دستگاه سواری پراید در شهر راسک استان سیستان و بلوچستان، تصادف دو دستگاه پراید در اصفهان، برخورد یک دستگاه سواری پرادو با کامیون در محور کوچصفهان به سنگر در استان گیلان که در مجموع منجر به جراحت 18 نفر و کشته شدن 4 نفر از هموطنانمان شد.

این گزارش حاکیست مجروحان این حوادث به وسیله 9 دستگاه آمبولانس اورژانس پیش بیمارستانی به مراکز درمانی خاتم ایرانشهر، شریعتی و کاشانی اصفهان و پورسینا و کوچصفهان رشت منتقل شدند.

بنا بر این گزارش مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی گیلان دراین هفته از مسمویت با گاز 6 نفر منواکسیدکربن بر اثر روشن کردن ذغال در شهر رست خبر داد که این مسمومان به وسیله 3 دستگاه آمبولانس به بیمارستان رازی رشت منتقل شدند.

بنا بر اعلام کارشناسان راهنمایی و رانندگی علت اصلی بیشتر تصادفات در فصل زمستان، سرعت بیش از حد رانندگان است که وقتی زمان ترمز زدن می رسد، ناگهان متوجه می شوند ترمزشان کارایی لازم را ندارد.

برخی از توصیه های رانندگی در فصل زمستان به این شرح است:

هنگام رانندگی در زمستان لازم است از خودروی جلویی فاصله بیشتری بگیرید، زودتر روی ترمز بزنید و فاصله های دورتر را مد نظر داشته باشید. با توجه به اینکه روی جاده یخ زده یا نمناک، زمان و فاصله توقف بعد از ترمز زدن بیشتر می شود، بنابراین فاصله بیشتری از خودروی جلویی بگیرید و به حرکات رانندگان دیگر بیشتر توجه داشته باشید. این نکته را نیز به یاد داشته باشید که حتی در مواقعی که خیابان یا جاده، یخ زده به نظر نمی رسد، سطح پل ها و نقاطی که زیر سازی فولادی دارند، ممکن است یخ بزند و لغزنده باشد.

همچنین در مواقع بارش برف سنگین، خودروهای سنگین برای باز کردن خیابان فعال می شوند اما کند بودن خود آنها حادثه ساز می شود؛ چون رانندگان بی حوصله سعی می کنند از آنها جلو بزنند و گاهی اوقات با سرعت در توده ای از برف فرو می روند. بنابراین فاصله ای در حدود 60 متر ( به اندازه 15 خودرو) از این اشیاء بزرگ را حفظ کنید.

در فصل زمستان کمی بیشتر برای پاک کردن شیشه ها و آینه ها وقت بگذارید؛ مخصوصا اگر اتومبیل شما فاقد امکاناتی مانند گرمکن شیشه پشت یا گرمکن آینه بغل باشد( که اکثر سواری های موجود در خیابان ها و جاده های ما فاقد این تجهیزات هستند.) در روزهای برفی به یک قطعه کوچک تمیز روی شیشه جلو یا عقب اکتفا نکنید. پاک کردن کامل شیشه عقب مانع از پرتاب ناگهانی توده ای از برف روی شیشه جلویی خودرویی که پشت شماست و تصادم آن خودرو با شما می شود. دقت کنید که چراغ جلو، راهنما و چراغ قرمز نیز پاک باشد و دیده شود. در روزهای برفی با چراغ جلوی روشن و نور پایین حرکت کنید تا چراغ عقب نیز دیده شود.

بسیاری از مردم فکر می کنند جوش آوردن خودرو مشکلی مختص تابستان است اما در زمستان نیز خودرو ممکن است جوش بیاورد. این مشکل در مواقعی پیش می آید که سیستم خنک کننده، خوب عمل نکند؛ بنابراین حواس تان به این بخش نیز باشد تا موتور اتومبیل صدمه نبیند.

اگر فصل زمستان در جاده می رانید، پر نگه داشتن باک ممکن است اهمیت حیاتی داشته باشد چون در صورت نقص فنی یا حادثه ای مانند سقوط بهمن، باک بنزین تنها منبع گرم کننده سرنشینان است. پر نگه داشتن باک بنزین در فصل زمستان، یک دلیل فنی نیز دارد؛ گرم و سرد شدن هوا در روز و شب، باعث میعان رطوبت موجود در نیمه خالی باک ورود آب در بنزین می شود که هم به عملکرد موتور لطمه می زند و هم موجب پوسیدگی باک می شود.

اطمینان حاصل کنید که تیغه برف پاک کن سالم است. حتی اگر بارندگی نباشد، ممکن است قطعات برف و یخ روی سقف ذوب شود و روی شیشه جلو بریزد یا آب از زیر لاستیک خودروهای دیگر به روی شیشه بپاشد و دید شما را مختل کند.

در زمستان و به ویژه در سفرهای جاده ای همیشه جعبه کمک های اولیه، نقشه، برف روب، کبریت، شمع، یک کیسه شن، ملحفه، دستکش و در صورت امکان، یک تابلو خطر و اعلام کمک، همراه با خود ببرید، بد نیست اگر لباس های زمستانی مندرس و پوتین های کهنه ای را که هرگز نمی پوشید، در صندوق عقب بگذراید. همچنین اگر در زمان رانندگی در برف یکم ترمز دستی خود را بالا نگه دارید از لیز خوردن شما جلوگیری می کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha