سلامت نیوز :«امروزه پختن نان و ارائه آن به مردم به اندازه‌ای بی‌قانون شده است که هر کس به خود اجازه می‌دهد در خانه‌اش یک تنور خانگی که اندازه آن از یک بشکه ۲۰۰ لیتری بیشتر نیست، نصب کند و پس از پخت نان، آن‌ها را از طریق بقالی‌ها عرضه کند.»
به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه خبری قانون از هنگامی‌ که هدفمندی یارانه‌ها اجرا شد، اتفاقاتی افتاد که شاید بسیاری از آنها قابل پیش‌بینی نبود؛ اگر چه بسیاری از صاحب‌نظران نسبت به عواقب هدفمندی یارانه‌ها با این شرایط و بدین صورت هشدار داده بودند اما نه تنها به این اظهارات توجهی نشد بلکه منتقدان مورد کم‌لطفی نیز قرار گرفتند.
یکی از این مواردی که بارها در مورد آن هشدار داده شد، حذف یارانه نان و البته آزاد شدن فعالیت نانوایی‌ها بود. تا قبل از هدفمند شدن یارانه نان، هیچ کس حق نداشت حتی یک گونی آرد را بدون مجوز وزارت بازرگانی جا به جا کند و اگر هم کسی جرات این کار را داشت باید تاوان سنگینی بابت این جرات به عنوان قاچاق آرد می‌‌پرداخت. ماموران نیروی انتظامی‌ هر وانت یا وسیله‌ای که حامل آرد می‌بود را به دقت مورد بازرسی قرار می‌دادند تا مبادا کسی از سهمیه‌های یارانه‌ای سوء‌استفاده کند.

از سوی دیگر هیچ کس حق نداشت مغازه نانوایی باز کند مگر آنکه مجوز لازم را از اتحادیه نانوایی‌های سراسر کشور دریافت کند. این الزام باعث شده بود تا مجوز نانوایی به قیمت‌های بیش از 10 میلیون تومان به فروش برسد. از سوی دیگر برای احداث نانوایی محدوده جغرافیایی معینی تعیین می‌شد و هیچ کس حق نداشت با وجود داشتن مجوز، نانوایی خود را در نزدیکی نانوایی دیگر فعال کند. استفاده از جوش شیرین هم ممنوع بود و اگر در یک واحد نانوایی جوش شیرین یافت می‌شد، برای آن نیز تاوان سنگینی باید می‌پرداختند. اگرچه همه این الزامات و مقررات تمام و کمال اجرا نمی‌شد اما وجود قوانین مربوطه به مصرف‌کنندگان اطمینان خاطر می‌داد که کنترلی بر تولید و نحوه توزیع یکی از مهم‌ترین ارکان سفره ایرانیان وجود دارد.

اما به محض اینکه یارانه‌ها هدفمند شد همه چیز به هم ریخت. دیگر هیچ کس به دنبال آرد قاچاق نیست و هر کس هر جا که دلش می‌خواهد نان می‌‌پزد و متاسفانه نه تنها استفاده از جوش شیرین رواج پیدا کرده است؛ بلکه دیگر کسی پیگیر چنین تخلفی هم نمی‌شود.
در این رابطه علی یزدانی که ریاست انجمن کارگران نانوایی کشور را بر عهده دارد می‌گوید: «اگرچه نان با هدفمند شدن یارانه گران شد اما دودش به چشم کارگران و سودش به جیب آقایان رفت!»
وی با اعلام اینکه در نتیجه آزاد شدن قیمت نان، ضوابط و قوانین نانوایی‌ها برداشته شده است به قانون می‌گوید: «امروزه هر کس که از راه می‌رسد و کاری پیدا نمی‌کند نانوایی باز می‌کند. هیچکس فاصله‌های بین مغازه‌های نانوایی را رعایت نمی‌کند و مقررات صنفی نیز نادیده گرفته شده است.»
رییس انجمن کارگران نانوایی کشور با تاکید بر اینکه امنیت شغلی کارگرانِ باسابقه نانوایی به خطر افتاده است می‌گوید: «اگر چه در نتیجه آزاد شدن فعالیت نانوایی‌ها ، بحث رقابت داغ شده و نفع آن را مصرفکنندگان می‌برند، اما همین امر باعث کاهش تولید نان در نانوایی‌ها شده است.»
 
وی با انتقاد از رشد بی‌رویه نانوایی‌ها می‌گوید: «امروزه پختن نان و ارائه آن به مردم به اندازه‌ای بی‌قانون شده است که هر کس به خود اجازه می‌دهد در خانه‌اش یک تنور خانگی که به اندازه یک بشکه 200 لیتری بیشتر نیست، نصب کند و پس از پخت نان، آن‌ها را از طریق بقالی‌ها عرضه کند.»
یزدانی با تاکید بر اینکه اکنون نان‌هایی که به صورت گسترده اما بدون مجوز تولید می‌شود هیچ‌گونه نظارتی بر آنان صورت نمی‌گیرد گفت: «به دلیل نبود نظارت و افزایش نانوایی‌ها، تولید نان در نانوایی‌ها کاهش یافته است و یک نانوایی که تا دیروز روزانه 5 هزار نان تولید می‌کرد امروز به دلیل رشد بی‌رویه نانوایی‌ها 2 هزار نان تولید می‌کند که در نتیجه مجبور است برای آنکه هزینه‌هایش را تامین کند کارگاران را از 4 نفر به 2 نفر کاهش دهد.»
وی با تاکید بر اینکه اکنون مردم از نان‌هایی که در مغازه‌های متفرقه عرضه می‌شود اعلام رضایت می‌کنند می‌گوید: «مردم نمی‌دانند که در این نان‌ها به جای استفاده از خمیر ترش و افزودنی‌های مجاز، جوش شیرین استفاده می‌شود.»

رییس انجمن کارگران نانوایی‌های سراسر کشور با یادآوری اینکه در گذشته بارها شاهد بودیم که مغازه‌های نانوایی را به دلیل رعایت نکردن نکات بهداشتی و صنفی پلمپ کرده‌اند گفت: «از هنگامی‌ که یارانه نان هدفمند شد، حتی یک مورد شاهد بستن یا جریمه نانوایی‌ها نبوده‌ایم و چنین به نظر می‌رسد که با هدفمند شدن یارانه‌ها، هیچ کس در نانوایی تخلف نمی‌کند!»
وی با تاکید بر اینکه همچنان تخلف در نانوایی‌ها اتفاق می‌‌افتد می‌گوید: «متاسفانه آنچه که درهدفمندی یارانه نان قربانی شد، حقوق مصرف‌کننده بود.» او پایین آمدن تولید نانوایی‌ها را موجب پایین آمدن دستمزد کارگران عنوان می‌کند.
متاسفانه در تصویب قوانین به عواقب آن توجه نمی‌شود و شاید هم در اجرا آنگونه که باید دقت‌نظر اعمال نمی‌شود. اگر عواقب هدفمندکردن یارانه نان ادامه داشته باشد و ایجاد نانوایی‌های خانگی گسترش یابد، نه تنها نظارت بر آن‌ها امکان‌پذیر نخواهد بود و در آینده ممکن است هر محصول بی‌کیفیتی را به اسم نان تحویل مردم دهند، بلکه با رواج نانوایی‌های زیرزمینی آسایش از بسیاری از مجتمع‌های مسکونی هم رخت خواهد بست.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha