سلامت نیوز: عضو هیات علمی دانشگاه تهران با تاكید بر این ‌كه میكروارگانسیم‌های مقاوم از فردی به فرد دیگر انتقال می‌یابد، تاكید كرد: در مراكز پرجمعیت مانند مراكز ورزشی، مدارس و یا حتی در خانواده میكروب‌های مقاوم عمدتا از طریق استفاده مشترك از وسایل شخصی از فردی به فردی دیگر انتقال پیدا می‌كند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، مهرناز رسولی‌نژاد در همایش مقاومت به داروهای ضدمیكروبی و تجویز منطقی آنها اظهار داشت: در سال 1940 كه آنتی‌بیوتیك‌ها كشف شدند از آنها به عنوان یك داروی معجزه‌گر نام بردند اما روند مقاومت میكروب‌ها نسبت به این داروها تا جایی پیش رفت كه امروزه تنها دو میكروب به پنی‌سیلین حساس هستند.

وی افزود: حدود دو دهه است كه دیگر آنتی‌بیوتیك جدیدی كشف نشده است.

رسولی‌نژاد تصریح كرد: براساس پژوهش‌هایی كه در ایالات متحده آمریكا صورت گرفته، حدود 25 تا 45 درصد از آنتی ‌بیوتیك‌هایی كه در جامعه مصرف می‌شود غیرضروری است.

وی ادامه داد: عملكرد آنتی‌بیوتیك تراپی در جامعه نیز به مراتب بدتر از آنچه كه در كشورهای توسعه یافته اتفاق می‌افتد، است.

رسولی‌نژاد با برشمردن فاكتورهایی كه موجب ایجاد میكروارگانیسم‌های مقاوم می‌شود، گفت: استفاده كردن از داروهای ضد میكروبی به عنوان تب‌بر در بیمارستان‌ها به خصوص در ICU ها و تجویز‌های غیر ضروری توسط برخی از پزشكان، نحوه توزیع نامناسب و بدون نسخه پزشك در داروخانه و به اتمام نرساندن دوره مصرف دارو توسط بیمار عمدتا باعث ایجاد میكروب‌های مقاوم به دارو می‌شود.

وی در این رابطه با اشاره به این ‌كه آنتی بیوتیك اكثرا توشه راه مسافران به خصوص مشرفان به عتبات عالیات است، یادآور شد: این افراد برای جلوگیری از ابتلا به بیماری، در صورت مشاهده هر علائمی از این داروها استفاده كرده و اغلب پزشك كاروان نیز اهتمام دقیقی نسبت به مواردی این‌ چنینی ندارند.

وی خاطرنشان كرد: برای توقف این روند و داشتن مردم و جامعه‌ای سالم باید به توصیه‌های سازمان بهداشت جهانی عمل كرد و استراتژی‌های خاص را بكار ببریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha