سلامت نیوز: وزیر سابق بهداشت گفت: بیماری کبد چرب نکته مهمی دارد و آن این است که هم در گروه ثروتمند به علت چاقی ناشی از پرخوری و دیابت و هم در گروه فقیر به علت چاقی ناشی از سوء تغذیه شیوع زیادی دارد.

کامران باقری لنکرانی در گفت‌وگو با فارس با بیان اینکه بیماری‌های کبدی دو نوع هستند اظهار داشت: یک نوع از این بیماری‌ها مربوط به بیماری‌های عفونی هستند که معمولاً بیماری طبقاتی محسوب می‌شوند که بهداشت را ضعیف رعایت می‌کنند اما در برخی مناطق شهر که برخی رفتارهای پرخطر مانند خالکوبی انجام می‌دهند بیشتر است.

وی افزود: اعتیاد به برخی مواد مخدر شیمیایی و همچنین رفتارهای پرخطر جنسی جزء عوامل خطر سرایت بیماری‌های عفونی به دیگران است.

رئیس مرکز تحقیقات سلامت دانشگاه علوم پزشکی شیراز تصریح کرد: یکسری بیماری‌های کبدی دیگر وجود دارد که غیرمسری هستند مانند کبد چرب که شیوع آن رو به افزایش است.

وی ادامه داد: بیماری کبد چرب نکته جالبی دارد و آن این است که هم در گروه ثروتمند به دلیل شیوع بیشتر چاقی و بیماری دیابت و هم در گروه فقیر به دلیل تغذیه نامناسب که چاق می‌شوند بروز پیدا می‌کنند.

لنکرانی گفت: چاقی گروه فقیر به دلیل سوء تغذیه است که غذای آنها پرکالری و کم حجم است مثلاً کربوهیدارت‌های ساده مانند شکر در غذایشان زیاد است چرا که می‌خواهند سیر بشوند. لذا چاقی در این افراد زیاد می‌شود و به کبد چرب مبتلا می‌شوند.

وی با بیان اینکه کبد چرب در دو سوی جامعه هم گروهای پرخور و هم‌گروه‌های بد‌خور میزان بالایی دارد تصریح کرد: باید هر چه سریعتر برای این موضوع فکری کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha