یکشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۰ - ۱۲:۱۲
کد خبر: 37204

نخستین چیزی كه با شنیدن كلمه جوش شیرین به ذهن شما می‌آید ماده‌ای است كه در شیرینی‌پزی از آن استفاده می‌كنند اما این ماده می‌تواند یك ماده زیبا‌كننده فوق‌العاده نیز باشد.

سلامت نیوز: نخستین چیزی كه با شنیدن كلمه جوش شیرین به ذهن شما می‌آید ماده‌ای است كه در شیرینی‌پزی از آن استفاده می‌كنند اما این ماده می‌تواند یك ماده زیبا‌كننده فوق‌العاده نیز باشد.

جوش‌شیرین از آن دسته موادی است كه از روزگارهای‌ گذشته كاربرد‌های فراوانی هم در آشپزی، هم به‌عنوان یك ماده درمانی و حتی به‌عنوان یك ماده تمیز‌كننده داشته‌ و جالب است بدانید جوش شیرین می‌تواند یك زیبا‌كننده پوست و مو نیز باشد. در واقع جوش شیرین این ماده همه‌كاره و طبیعی كه از كربنات سدیم ساخته شده است و استفاده‌های فراوانی دارد، از پخت نان و كیك گرفته تا خوشبوكردن فضا، تمیزكردن خانه و حتی زیبایی!

فقط كافی است كمی جوش‌شیرین در منزل داشته باشید تا بتوانید خیلی از محصولات زیبایی را به راحتی در منزل تهیه كنید.

 یك حمام آرام‌بخش زیبا كننده

برای داشتن این حمام لطیف و آرام‌بخش، احتیاج به 4 قاشق سوپ‌خوری جوش شیرین، حدود 6 قاشق غذاخوری عسل روان، 2 لیوان شیر، 16 قاشق سوپ‌خوری نمك و 3 قاشق غذاخوری روغن بچه دارید.در یك ظرف بزرگ جوش شیرین، عسل، شیر و نمك را مخلوط كنید و به‌خوبی هم بزنید. مخلوط را در وان آب گرم بریزید و سپس روغن بچه را اضافه كنید. برای هم زدن مخلوط در آب وان از دست‌های‌تان كمك بگیرید و بعد قدم در این حمام تسكین‌دهنده و آرام‌بخش بگذارید. این حمام برای نرم و صاف كردن پوست مفید است.

 پاهای‌تان را زیبا كنید

اگر روی پاشنه‌پاهای‌تان پینه بسته یا خیلی زبر و خشن شده است و این وضعیت آزارتان می‌دهد، جوش شیرین را با آب مخلوط كنید و سپس با این مخلوط چسبی شكل زبری‌های پاشنه را نرم و صاف كنید.

اگر هم پاهای‌تان خارش دارد 4 قاشق غذاخوری جوش‌شیرین را با یك لیتر آب گرم مخلوط كنید و سپس پاها را حدود 10دقیقه در آن بگذارید،  با این كار خارش پاها آرام می‌گیرد.

علاوه بر این‌ها شما می‌توانید با جوش‌شیرین خستگی ‌پاها را نیز از بین ببرید، كافی‌است 3‌قاشق غذاخوری جوش‌شیرین را در یك لگن آب گرم حل كنید و سپس پاهای خسته‌تان را درون آن بگذارید تا حسابی خستگی از پاهای‌تان بیرون رود.

خمیر دندان سفیدكننده بسازید

شما می‌توانید با جوش‌شیرین یك خمیردندان خانگی بسازید. اول باید 3 قسمت جوش‌شیرین را با یك قسمت نمك مخلوط كنید بعد به آن 3 قاشق چای‌خوری گلیسیرین اضافه كنید و برای خوشبو شدن نیز 10 تا 20 قطره از یك اسانس مورد علاقه‌تان (نعنا، دارچین یا...) به آن بیفزایید. سپس به مقدار كافی آب به آن اضافه كنید تا كاملا حالت خمیری شكل پیدا كند. شما می‌توانید این خمیر دندان را در بطری كوچك نگهداری كنید. از آن جا كه جوش شیرین یك سفید‌كننده دندان طبیعی است این خمیر دندان حسابی دندان‌ها را سفید می‌كند و از پوسیدگی آن‌ها نیز جلوگیری می‌كند، اگر هم فرصت ندارید می‌توانید برای سفید‌تر شدن دندان‌های‌تان، مسواك‌تر خود را درون جوش شیرین فرو برید سپس با آن دندان‌های‌تان را مسواك بزیند. همچنین می‌توانید روی خمیردندان اندكی جوش شیرین بپاشید و سپس دندان‌ها را مسواك بزنید. برای خوشبو كردن دهان نیز می‌توانید یك قاشق چای‌خوری جوش‌شیرین را در نصف لیوان جوش‌شیرین حل كنید و در دهان غرغره كنید، راه دیگر نیز این است كه آدامس را مرطوب كرده و در جوش شیرین فرو برید و سپس آن را بجوید.

 برای نرم كردن آرنج

بعضی اوقات پوست آرنج یا زانو به دلایل مختلف زمخت و زبر می‌شود و این حالت به‌خصوص برای خانم‌ها بسیار آزاردهنده است اما یك راه‌حل آسان و كم خرج برای این حالت وجود دارد. شما باید اول مقداری جوش‌شیرین را با مقدار خیلی كمی آب مخلوط كنید تا مخلوط حالت چسبی شكل پیدا كند، حالا این مخلوط چسبی را به زانو یا آرنج بمالید تا پوست زبر و خشن نرم شود.

 برای درمان آكنه

برای درمان بیماری‌های شایع پوستی مثل آكنه، مصرف موضعی جوش‌شیرین می‌تواند موثر باشد. جوش شیرین سلول‌های مرده پوست را از بین می‌برد و اسیدمازاد در بدن را خنثی می‌كند و به‌ویژه برای درمان آكنه كه اغلب به‌علت مسدود شدن منافذ پوستی به‌وجود می‌آید مفید است.

 كمی جوش شیرین مخلوط شده با آب را روی آكنه بمالید تا پوست مرده از بین برود و منافذ مسدود شده آن را باز كند. جوش شیرین با خنثی كردن اسید در بدن مانع عفونت‌های باكتریایی در پیاز مو می‌شود و در نتیجه از بروز آكنه پیش‌گیری می‌كند.

ژل اصلاح برای آقایان

بعضی از آقایان به دلیل پوست حساسی كه دارند معمولا هنگام اصلاح دچار التهاب و سوزش‌های پوستی می‌شوند اما یك راه‌حل خوب برای این افراد این است، یك قاشق غذاخوری جوش‌شیرین را در یك فنجان آب حل كنند و از این محلول برای التیام پوست بعد از اصلاح یا حتی قبل از اصلاح استفاده كنند. اگر هم بعد از اصلاح دچار سوزش می‌شوید، می‌توانید یك پارچه مرطوب نخی را به كمی جوش‌شیرین آغشته كنید و روی محل سوزش بگذارید.

 معجزه جوش‌شیرین برای موها

اگر در تمیزی موهای‌تان وسواس دارید: یك قاشق چای‌خوری جوش شیرین را به بطری شامپوی‌تان اضافه كنید و طبق معمول موهای‌تان را شامپو كنید و سپس با آب، این تركیب جوش شیرین و شامپو را بشویید. این كار تمام آلودگی‌ها و مواد حالت‌دهنده‌ای را كه روی موهای شما وجود دارد به‌خوبی پاك می‌كند و حالت‌پذیری موها را بهبود می‌بخشد.

اگر خیلی عجله دارید: اگر موهای خیلی چربی دارید و به‌دلیلی فرصت شست‌وشوی آن‌ها را ندارید و خیلی عجله دارید، می‌توانید از جوش شیرین به‌عنوان شامپوی خشك استفاده كنید به این طریق كه مقداری از آن را روی موها بپاشید و سپس موها را شانه كنید و سپس با یك سشوار موها را پف دهید.

اگر عادت دارید مرتب به استخر بروید: كلر موجود در استخرها معمولا رنگ موها را كدر ، مات و بدرنگ می‌كند. برای شست‌وشوی كلر از روی موها، نصف قاشق غذاخوری جوش‌شیرین را در كمتر از نصف لیتر آب حل كنید و موهای‌تان را با آن آبكشی كنید.

برای تمیزی شانه و برس‌ها: معمولا اسپری‌ها یا روغن‌های مو روی شانه و برس‌ها می‌نشینند و به مرور آن‌ها را آلوده می‌كنند، برای پاك‌كردن این مواد از روی شانه و برس‌ها در یك لگن آب گرم كه به آن 3 قاشق غذاخوری جوش شیرین و 3 قاشق غذاخوری ماده ضدعفونی‌كننده اضافه شده خیس كنید.

منبع: برترینها

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha