کوتاه قدها را بلندقد، چاق ها را لاغر و لاغرها را چاق کنند و در یک کلام همه مشکلات زیبایی آدم ها را از بین ببرند. واقعا شما جزو افرادی هستید که این حرف ها و مهم تر از آن داشتن تاییدیه های مختلف از سازمان های معتبر جهانی را باور می کنید؟!

ماهواره برای کسی سلامت و زیبایی نمی آورد!
سلامت نیوز: کوتاه قدها را بلندقد، چاق ها را لاغر و لاغرها را چاق کنند و در یک کلام همه مشکلات زیبایی آدم ها را از بین ببرند. واقعا شما جزو افرادی هستید که این حرف ها و مهم تر از آن داشتن تاییدیه های مختلف از سازمان های معتبر جهانی را باور می کنید؟! نگران نباشید، هیچ کس انتظار ندارد شما بدون دانستن واقعیت های تولید و توزیع داروها و مکمل های غذایی جواب قاطعی به سوال بالا داده باشید.

با استفاده از کرم موبر دائمی... برای همیشه از شر موهای زائد خلاص شوید، مصرف قرص های... آرتروز، پوکی استخوان و درد مفاصل را از بین می برد و غضروف های از دست رفته را بازسازی می کند. 88 درصد کسانی که از کوتاهی قد رنج می برند در آمریکا، اروپا، اقیانوسیه و اخیرا آسیا با استفاده از قرص های افزایش قد... به قامت دلخواه خود رسیده اند و... بدون شک این جمله ها برایتان آشنا هستند زیرا در هر روز آنها را در تبلیغات محصولاتی که از شبکه های ماهواره ای پخش می شوند، می شنوید. البته شاید شنیدن جمله «دارای تاییدیه از FDA» بلافاصله بعد از ذکر این جمله ها متقاعدتان کرده باشد که با محصولاتی معجزه گر، منحصر به فرد و مورد تایید سازمان های معتبر آشنا شده اید که می توانند موهای زائد را از بین ببرند.

کوتاه قدها را بلندقد، چاق ها را لاغر و لاغرها را چاق کنند و در یک کلام همه مشکلات زیبایی آدم ها را از بین ببرند. واقعا شما جزو افرادی هستید که این حرف ها و مهم تر از آن داشتن تاییدیه های مختلف از سازمان های معتبر جهانی را باور می کنید؟! نگران نباشید، هیچ کس انتظار ندارد شما بدون دانستن واقعیت های تولید و توزیع داروها و مکمل های غذایی جواب قاطعی به سوال بالا داده باشید. برای گفتن یک «نه» قاطع یا یک «بله» محکم به سوال بالا اول باید اطلاعاتی درباره روند تولید داروها و مکمل های غذایی و مراحل گرفتن مجوزهای قانونی لازم برای توزیع آنها داشته باشید.

FDA چطور مجوز می دهد؟

محصولات دارویی یا مکمل های غذایی برای توزیع شدن در هر کشوری اول باید به تایید سازمان های نظارتی غذا و بهداشت آن کشور برسند. در این بین بین خطر بودن مصرف دارو یا مکمل برای افراد و تطبیق داشتن ادعاهای تولیدکننده با عملکرد واقعی آن از جمله ویژگی هایی هستند که در فرایند دادن مجوز بررسی می شوند.

از طرفی در هر کشوری سازمان های ناظر بر بهداشت و سلامت جامعه مهم ترین نهادهایی هستند که بی خطر بودن مصرف داروها را بررسی و مجوز توزیع آنها را صادر می کنند اما همه این نهادها اعتبار یکسانی ندارند و بسته به سختگیری ها و آزمایش هایی که پیش پای داروهای جدید می گذارند و همچنین مجوزهایی که صادر می کنند، معتبر یا غیرمعتبر می شوند.

حتما شما هم نام FDA (سازمان نظارت بر غذا و داروی آمریکا) را شنیده اید؛ یکی از معتبرترین و مشهورترین سازمان های نظارتی که مجوزها، توصیه ها و پیگیری های آن، مرجع تصمیم گیری میلیون ها پزشک، بیمار و مصرف کننده دارو و مکمل در سراسر دنیاست.

به طور کلی رسیدن دارو از آزمایشگاه تولیدکننده آن تا قفسه داروخانه به طور متوسط 12 سال طول می کشد و 350 میلیون دلار هزینه برمی دارد. به این ترتیب که بعد از تولید آزمایشگاهی دارو یک پروسه سه سال و نیمه برای انجام تست های آزمایشگاهی شروع می شود که در صورت موفق بودن در این مرحله دارو می تواند مجوز لازم برای انجام آزمایش بر روی انسان را از FDA دریافت کند. خوب است بدانید که از هر 1000 ترکیبی که وارد مرحله آزمایش های انسانی می شود. در مرحله آزمایش های انسانی دارو از سه فاز آزمایشی مختلف عبور می کند.

در فاز اول 20 تا 80 داوطلب سالم برای بررسی بی خطر بودن دارو آن را مصرف می کنند که این مرحله حدود یک سال طول می کشد. در فاز دوم 100 تا 300 داوطلب بیمار بریا بررسی اثربخشی دارو آن را مصرف می کنند و این مرحله هم حدود دو سال می کشد.

در فاز سوم 1000 تا 3 هزار بیمار در کلینیک ها و بیمارستان ها برای بررسی عوارض جانی دارو آن را مصرف می کنند که این فاز هم حدود سه سال زمان می برد. بعد از اتمام موفقیت آمیز این مراحل، شرکت سازنده دارو یک درخواست 100 هزار صفحه ای برای توزیع دارو به FDA می فرستد که بعد از بررسی و تایید آن مجوز لازم برای تجوز دارو توسط پزشکان از طرف FDA صادر می شود که این مرحله هم حدود دو سال طول می کشد. اگر به اندازه کافی تعجب کرده اید و به این نتیجه رسیده اید که گفتن جمله «دارای تایید از FDA» چقدر سنگین است بقیه ماجرا را هم بشنوید. مجوزهای صادر شده از طرف FDA هرگز به صورت دائمی و بی قید و شرط نیستند و پایش مداوم دارو و بررسی عوارض جانبی و خطرات مصرف آن توسط این سازمان و اثبات خطرات آن در مواردی منجر به جمع آوری کامل دارو از بازار یا محدودشدن مصرف آن می شود.

از طرف دیگر FDA بر محتوای برچسب دارویی یا اطلاعات و ادعاهایی که به عنوان اثرات دارو یا مکمل مطرح می شوند، نظارت کامل دارد و به تولیدکنندگان اجازه زیاده روی یا دروغ پردازی درباره اثرات دارو برای جلب نظر مصرف کنندگان را نمی دهد.

آنهایی که دروغ می گویند

در این بین ادعای داشتن مجوز از FDA چیزی است که تقریبا همه شرکت هایی که می خواهند اجناس شان را از طریق تبلیغات ماهواره ای بفروشند مطرح می کنند؛ ادعایی که حالا و باتوجه به اطلاعاتی که از روند دریافت مجوز از این سازمان دارید می توانید نسبت آن را با واقعیت حدس بزنید. اما فریب دادن مخاطب توسط این شرکت ها به همین جا ختم نمی شود چون ادعاهایی که این شرکت ها مطرح می کنند در بسیاری موارد غیرواقعی و اغراق آمیز هستند.

برای درک بهتر مساله فقط به یک مثال از بین صدها مورد توجه کنید؛ مثلا یکی از تبلیغات ماهواره ای که این روزها زیاد دیده می شود، تبلیغ یک مکمل غذایی است که ادعا می کند می تواند قد افراد را افزایش بدهد اما تبلیغ تلویزیونی این کالا چند ایراد اساسی دارد:

1 – رشد استخوان های دراز در انسان در منطقه ای به نام صفحه اپی فیزیال که یک ناحیه غضروفی نزدیک به دو انتهای استخوان است، انجام می شود. این ناحیه بعد از بلوغ با تبدیل شدن به استخوان بسته می شود و رشد دوباره آن غیرممکن است. بنابراین ادعای این محصول و نشان دادن آدم هایی که با مصرف این مکمل قدبلند شده اند و در سنین میانسالی، جوانی و به طور کلی بعد از دوران بلوغ کاملا غیرعلمی و باورنکردنی است.

2 – این محصول حاوی کلسیم، منیزیم و زینک است. این ترکیبات اگرچه برای رشد و استحکام استخوان ها و دندان ها در دوران رشد ضروری هستند و به جلوگیری از پوکی استخوان در دوران میانسالی کمک می کنند اما هرگونه ادعایی درباره افزایش قد توسط آنها اغراق آمیز و غیرواقعی است؛ برای مثال سازمان FDA هرگز با گنجاندن این ادعا روی برچسب این محصولات یا به عنوان یکی از ویژگی های آنها موافقت نمی کند.

3 – ادعای داشتن مجوز از FDA برای هر محصول تنها وقتی اثبات می شود که مجوزهای صادرشده برای همان محصول و نه محصول مشابه که حاوی همان مواد موثر باشد به تایید سازمان های ناظر بر بهداشت و سلامت کشور برسد؛ بنابراین در این مورد خاص تنها اعلام اینکه کالا از سازمان FDA مجوز دارد، نمی تواند دلیل قانع کننده ای برای اعتماد به این محصول باشد.

چرا محصولات ماهواره ای قابل اطمینان نیستند؟

پول درآوردن برای خیلی از مردم و در همه دنیا مساله مهمی است و کم نیستند کسانی که از هیچ کاری برای رسیدن به پول های هنگفت رویگردان نیستند؛ حتی اگر این کار ضربه زدن به سلامتی دیگران باشد.

تولید داروهای تقلبی و فروش داروهای بدون مجوز هم یکی از پول سازترین تجارت های امروز دنیاست اما چرا این داروها مورد اعتماد نیستند؟ جواب این است که این داروها در بعضی موارد فاقد مواد موثر دارویی هستند، در بعضی موارد، نه حاوی مواد ادعاشده که حاوی مواد موثره خطرناک و مضر برای سلامتی هستند و در موارد دیگر مقدار ماده دارویی موجود در آنها بسیار بیشتر از چیزی است که مصرف آن برای سلامتی بی خطر تشخیص داده شده است؛ بنابراین حتی اگر داروها و مکمل های غذایی تقلبی و بدون مجوز موثر و کارآمد هم باشند باز مصرف آنها برای سلامتی خطرناک خواهد بود. در عین حال اگر این کالاها سالم و بی خطر بودند و سازندگان آنها به اندازه ای که ادعا می کنند به اثربخشی شان اطمینان داشتند می توانستند با دریافت مجوز در همه جای دنیا و آزادانه محصولاتشان را به فروش برسانند و به توزیع تلویزیونی و «یکی بخر؛ دوتا ببر» محدود نشوند.

منبع: مجله تندرستی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha