شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 3721

رییس انجمن حمایت از بیماران دیابتی با اعلام اینكه از ابتدای سال تا كنون 300 هزار «پلاك شناسایی» بین بیمارن دیابتی توزیع شده، گفت: در نظر داریم تمام بیماران دیابتی كشور را به این پلاك‌ها مجهز كنیم.

دكتر شكورامیدی در گفت وگو با ایسنا افزود: 70 درصد بیماران دیابتی از ابتلای خود به این بیماری اطلاع ندارند و این باعث بروز مشكلاتی برای آنها می‌شود.


وی اظهار داشت: در بسیاری از تصادفات كه بیمار به اورژانس منتقل می‌شود،‌ یكی از درمان‌های اولیه تزریق سرم قند به بیمار است. اما این كار برای بیماران دیابتی بسیار خطرناك است چرا كه با بالا رفتن قند خون بیمار دیابتی، حتی امكان مرگ وی به وجود می‌آید.


امیدی با بیان اینكه آمار مشخصی از مرگ و میر بیماران دیابتی به علت تزریق نابجای سرم قند وجود ندارد، گفت: تعداد زیادی از مرگ و میر بیماران دیابتی در پی تصادفات ناگهانی و به تبع آن تزریق سرم قند، رخ می‌دهد.

این مشاور عالی كمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، «پلاك شناسایی» بیماران دیابتی را در كاهش این نوع حوادث ناگوار، بسیار موثر دانست و گفت: در بسیاری از كشورهای دنیا بیماران دیابتی «پلاك شناسایی» را كه شامل نوشته‌ای با مضمون «من دیابتی هستم» به همراه دارند.

امیدی با استناد به آمار سازمان بهداشت جهانی از افزایش 3 برابری جمعیت دیابتی‌های كشور تا سال 2025 خبر داد و افزود: در كشور ما این پلاكهای شناسایی علاوه بر اعلام دیابتی بودن فرد، نشان می‌دهد كه بیمار مبتلا به چه نوع دیابتی است.

وی با تاكید براین كه تغذیه نامناسب، استرس، سبك نادرست زندگی از علل اساسی افزایش دیابت در كشور است، گفت: با اطلاع رسانی‌هایی‌ كه انجمن تا كنون انجام داده علاوه بر توزیع پلاك‌ شناسایی در بین بیماران، ‌مبتلایانی كه از بیماری خود اطلاع ندارند، نیز شناسایی می‌شوند.

رییس انجمن حمایت از بیماران دیابتی افزود: در حال حاضر یك میلیون و 300 هزار بیمار دیابتی شناسایی شده‌اند و با اجرای طرح شناسایی مبتلایان حتی در بعضی از استانها روزانه 100 بیمار جدید به جمع بیماران دیابتی افزوده می‌شوند.


امیدی با اعلام این كه با یك آزمایش ساده قند خون فرد از احتمال ابتلای خود به دیابت آگاه می‌شود، خاطرنشان كرد: با همكاری دستگاه‌های مربوطه و فرهنگ سازی می‌توان سطح آگاهی جامعه را در خصوص این بیماری افزایش داد.

وی ادامه داد: در طرح شناسایی و معرفی بیماران دیابتی برای دریافت پلاك شناسایی تاكنون وزارت كار و امور اجتماعی، نهضت سواد آموزی، بسیج جامعه پزشكی، وزارت كشور، بسیج سپاه پاسداران با انجمن حمایت از بیماران دیابتی همكاری مفیدی داشته‌اند.

مشاورعالی كمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی خواستارهمكاری وزارت بهداشت،‌ درمان و آموزش پزشكی در این زمینه شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha