سلامت نیوز: یک روان‌شناس هشدار داد: افسردگی پس از زایمان باید جدی گرفته شده و در اسرع وقت درمان شود، زیرا عدم توجه به آن می‌تواند تبعات سختی را به‌ دنبال داشته باشد.

فاطمه طاهری در گفت وگو ب ایسنا، با اشاره به این مطلب، اظهار کرد: اختلالات روانی پس از زایمان شامل غم دیدگی زایمان، سایکوز و افسردگی پس از زایمان است. افسردگی پس از زایمان در 15الی10 درصد زنان اتفاق می‌افتد که خستگی، تحریک‌پذیری، اضطراب و گاهی نیز نشانه‌های فوبیا (ترس بی‌مورد) بارزترین علائم آن است.

وی علائم‌ بالینی بیماری را احساس‌ غمگینی‌، ناامیدی‌ و دلتنگی، کاهش‌ اشتها و کاهش‌ وزن، بی‌انرژی‌ بودن و خستگی‌ مفرط برشمرد و خاطرنشان کرد: کندی‌ در تکلم‌ و تفکر و نیز بروز مکرر سردرد و سایر ناراحتی‌های‌ فیزیکی‌، همچنین سردرگمی‌ درباره‌ توانایی‌ بهبود زندگی‌ و فقدان‌ پیوند عاطفی‌ بین‌ مادر و کودک‌ که‌ برای‌ هر دو زیان‌آور است‌ از جمله دیگر علائم افسردگی پس از زایمان است.

این کارشناس ارشد روان‌شناسی بالینی، افسردگی‌ شدید پس از زایمان را بعضا همراه با احساسات‌ تهاجمی‌ نسبت‌ به‌ کودک‌ دانست و یادآور شد: افسردگی پس از زایمان می‌تواند همراه با از دست‌ دادن‌ احساس‌ عزت‌ در ظاهر و منزل، بی‌اشتهایی‌ یا غذا خوردن‌ اجباری و نیز دوری‌ کردن‌ از دیگران‌ یا تمایل به خودکشی‌ همراه‌ باشد.

طاهری یکی از مهم‌ترین دلایل بروز افسردگی پس از زایمان را اختلال انطباق روان‌شناختی لازم پس از تولد کودک و همچنین کمبود خواب مادر و لزوم مراقبت از نوزاد برشمرد و اذعان کرد: البته این احتمال هم وجود دارد که افسردگی پس از زایمان ناشی از تغییرات هورمونی باشد که‌ بر حالات‌ روحی‌ روانی‌ فرد تأثیر گذارند چرا که پذیرفتن‌ مسئولیت‌ 24 ساعته‌ مراقبت‌ از یک‌ نوزاد شیرخوار، تطابق‌ عمده‌ای‌ را از نظر روانی‌ و شیوه‌ زندگی‌ در اکثر مادران‌ می‌طلبد حتی‌ اگر نوزاد فرزند اول‌ نباشد.

وی استرس‌های‌ فیزیکی‌ و روانی‌ را با استراحت‌ ناکافی‌ دارای ارتباط مستقیم دانست و افزود:‌ خستگی‌ و افسردگی‌ در مادران‌ غیرمعمول‌ نیست‌. استرس، کمبود خواب، تغذیه‌ نامطلوب‌، فقدان‌ حمایت‌ مادر از سوی‌ همسر و سابقه‌ اختلالات‌ روانی‌ قبلی‌ در مادر از عوامل تشدید کننده بیماری هستند.

این کارشناس درعین حال اضافه کرد: مادران‌ نباید از این‌ که‌ احساسات‌ پیچیده‌ای‌ در مورد مادر بودن‌ خود دارند احساس‌ گناه‌ کنند، ایجاد تطابق‌ و ایجاد پیوندی‌ عاطفی‌ طبیعی‌ نیاز به‌ درمان‌ دارد در نظر گرفتن‌ برنامه‌های‌ مکرر خارج‌ از منزل‌ نظیر قدم‌ زدن‌ و دیدارهای‌ کوتاه‌ با دوستان‌ و اقوام‌ برای‌ مادران‌ مفید است‌، این‌ برنامه‌ها به‌ مادران‌ کمک‌ می‌کند تا دچار احساس‌ انزوا از دیگران‌ نشوند.

طاهری گفت: مادران‌ می‌توانند برای‌ کارهای‌ روزانه‌ نظیر خرید کردن‌ و مراقبت‌ از کودک‌ در هنگام‌ استراحت‌ خود از خانواده‌ یا دوستان‌ کمک‌ بگیرند، مادر در صورت‌ احساس‌ افسردگی‌ بهتر است‌ احساسات‌ خود را با همسر یا یک‌ دوست‌ که‌ شنونده‌ خوبی‌ برای‌ حرف‌های‌ اوست‌ در میان‌ بگذارد، صحبت‌ کردن‌ با سایر مادران‌ امکان‌ استفاده‌ از هم‌فکری‌ و تجربه‌ آنان‌ را فراهم‌ می‌کند.

وی روان‌درمانی‌ یا مشاوره‌ با متخصص‌ مربوطه‌ در صورت‌ تداوم‌ افسردگی‌ را توصیه‌ کرد و ادامه داد: درمان، شامل کمک به مادر در مراقبت از نوزاد، حمایت‌های روانی فرد و مشاوره و تجویز داروهای ضد افسردگی است، اما افسردگی‌ خفیف‌ پس‌ از زایمان‌ با حمایت‌ خانواده‌ و دوستان‌ معمولاً به‌ سرعت‌ برطرف‌ می‌شود ولی اگر افسردگی‌ شدید شود ممکن‌ است‌ مادر دیگر قادر به‌ مراقبت‌ از خود و کودک‌ نباشد و بستری‌ در بیمارستان‌ ممکن‌ است‌ ضرورت‌ یابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha