جوانی هستم 25 ساله با گروه خونی O منفی كه حاضرم با قیمت پیشنهادی شما كلیه‌ام را بفروشم... كمی آن طرف تر بر روی كاغذ تقریباً كوچكی شماره تلفنی نوشته شده كه آماده فراهم كردن انواع كلیه در اسرع وقت ،آگهی بعدی مربوط به خانم 30 ساله‌ای است كه گروه خونی خودش را AB ذكر كرده و آماده است كلیه‌اش را به بهترین قیمت پیشنهادی واگذار كند...

خرید و فروش کلیه؛ از گذران زندگی تا خرید جهیزیه
سلامت نیوز: جوانی هستم 25 ساله با گروه خونی O منفی كه حاضرم با قیمت پیشنهادی شما كلیه‌ام را بفروشم... كمی آن طرف تر بر روی كاغذ تقریباً كوچكی شماره تلفنی نوشته شده كه آماده فراهم كردن انواع كلیه در اسرع وقت ،آگهی بعدی مربوط به خانم 30 ساله‌ای است كه گروه خونی خودش را AB ذكر كرده و آماده است كلیه‌اش را به بهترین قیمت پیشنهادی واگذار كند...

آیا تا به حال گذرتان به خیل کاغذه هایی با  این مضمون افتاده ؟فکر میکنم با پیدایش این اطلاعیه ها در  ایستگاه های اتوبوس  ودانشگاه ها اظهار بی اطلاعی کردن از آن خیلی دور از انتظار است.کاغذهایی که خبر از فاجعه ای به نام «فقر» می دهند که زندگی هزاران انسان را به بازار سیاه فروش اعضای بدن باز کرده است.

پس از صحبت های عضو کمیسون بهداشت و درمان مجلس در خصوص افزایش خرید وفروش اعضای بدن در نتیجه فقر مردم این موضوع به خبر داغ رسانه ها بدل شد.این خبر وقتی درآور تر می شود که این آمارها خبر از افزایش سطح رفاه مردم می دهد؟

نظری‌مهر نماینده مردم کردکوی، بندرترکمن و بندرگز در مجلس شورای اسلامی، با تأکید بر این که علت اصلی افزایش خرید‌وفروش کلیه در کشور، وضعیت نامناسب اقتصادی مردم است، گفت: مردم به‌ویژه جوانان شهرستانی برای حل مشکل‌های مالی خود به‌ناچار مجبور به فروش عضو خود می‌شوند.. وی رشد بیماری کلیوی در کشور را یکی از علت‌های افزایش خرید‌وفروش کلیه خواند و بیان کرد: هم‌اکنون رشد بیماری کلیوی به مرز ۲۰ درصد رسیده است، از این‌رو بیماران به اجبار برای زنده ماندن اقدام به خرید کلیه در بازارهای غیررسمی می‌کنند.

دکتر باقری جامعه شناس در گفتگوی خود با خبرنگار شفاف ضمن تاکید بر موثر بودن فقر در این تصمیم گفت :در کنار فقر که ریشه در وضعیت نامناسب اقتصادی مردم در این روزها دارد عوامل فرهنگی دیگری نیز در این زمینه موثر است.درست است که فردی به خاطر تامین جهزیه دخترش دست به این کار می زند اما مسائل فرهنگی نیز تاثیر گذار است و جوانی که به خاطر زیاده خواهی ناشی از تاثیرات جامعه  دست به این کار می زند سوی دیگر قضیه است.

وی انجام یک کار پژوهشی در این راستا را یکی از اصلی ترین نیازهای جامعه دانست که در راستای برنامه ریزی و انجام کار کارشناسی شده در این زمینه بسیار موثر است.چرا که برسی  علل و انگیزه ها  بسیار مهمتر از خود عمل است.

مقدم استاد دانشگاه وجامعه شناس نیز در پاسخ به سوال ما مبنی بر تاثیر گذاری کشورهای حاشیه  گفت:صد در صد جوی که در حال حاضر در کشورهای پاکستان  وهند وجود دارد به شدت تاثیر گذار است.منتها باز هم چیزی جز فقر ریشه  خرید وفروش در این کشورها نیست.

مقدم توجه به برخی از قوانینی که در چین به اجرا درآمده است نیز به عنوان راهی برای خواباندن تب این موضوع مطرح کرد.البته بررسی مسائل فقهی را واجب دانست.مناسب شدن سطح درآمدها  با زندگی هانیز کلیدی ترین راه مقابله برشمارد.

چین به تازگی خرید و فروش اعضای انسان را ممنوع کرده و اجازه اهدای عضو به خارجی ها را نداده است. این کشور بر این باور است که تامین نیاز مردم این کشور در اولویت قرار دارد و دادن این اعضا به خارجی ها عملی دور از وجدان و اخلاق است. چین سالانه به 2 میلیون عضو برای پیوند احتیاج دارد. سالانه تنها 20 هزار عمل پیوند در چین انجام می گیرد که سه هزار پیوند آن مربوط به کبد است. 95 درصد این پیوندها از طریق کبد های افراد مرده صورت می گیرد. چین در دفاع از برنامه خود مبنی بر تهیه اعضا از زندانیان محکوم به اعدام بیان داشت که خود این زندانی ها با رضایت کامل اعضای خود را به مردم نیازمند اهدا می کنند.  یکی از مقامات رده بالای سازمان بهداشت جهانی گفت: «مهمترین مساله در زمینه پیوند اعضا رضایت فرد اهداکننده عضو است. اگر چین ادعا دارد پیوندهای صورت گرفته در کشورش با رضایت تمام اهداکنندگان عضو انجام می شود.مشکلی نخواهد بود.

خرید فروش اعضای بدن در کشورهای مختلف حاشیه های مربوط به خود را دارد.این مسئله در هند به فاجعه ای انسانی تبدیل شده است که جان هزاران نفر را می گیرد،در پاکستان نیز خرید و فروش اعضای بدن آزاد است .ازسوی دیگرباپایین آمدن تقاضا برای فروش کلیه در کشورهای صنعتی ،شاهد ایجاد بازار سیاه در کشورهای جهان سومی برای فروش اعضای بدن به این کشورها هستیم.موضوعی که تبعات وحشتناک آن می تواند در صورت عدم اقدام به موقع مسئولین ،کشور ما را هم دربر گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha