سلامت نیوز: یک متخصص مغز و اعصاب گفت: تشخیص برخی بیماری‌های ژنتیکی به قبل از تولد مربوط می‌شود و افرادی که در خانواده‌های نزدیک خود بیمار ژنتیکی دارند حتماً قبل از ازدواج مشاوره ژنتیکی شوند.

غلامرضا زمانی در گفت‌وگو با فارس درباره تأثیر عوامل محیطی بر بیماری‌های نوروژنتیک اظهار داشت: آلاینده‌ها، اشعه‌ها، امواج، ویروس‌ها و عفونت‌ها می‌توانند در روند فعالیت ژنی که باید کار خود را در دوران بارداری به نحو احسن انجام دهد اثر بگذارند و عملکرد آن را مختل کند.

وی افزود: به عنوان مثال قرارگرفتن در معرض اشعه‌های رادیواکتیو می‌تواند موجب جهش در ژن‌ها و ابتلا به این بیماری‌ها شود لذا اگر فردی در دوران جنینی در معرض این امواج قرار ‌گیرد ممکن است به بیماری‌های نوروژنتیکی مبتلا شود.

زمانی تصریح کرد: اینکه امروزه دنیا تلاش می‌کند که محیط زیست سالمی از نظر آلاینده‌ها، موادغذایی و اشعه‌های رادیو‌اکتیو داشته باشیم به همین دلیل است.

وی گفت: مردم باید توجه داشته باشند که امروزه تشخیص برخی بیماری‌های ژنتیکی به قبل از تولد مربوط می‌شود و لذا افرادی که در خانواده‌های نزدیک خود فرد مبتلا به بیماری‌های ژنتیکی دارند حتماً قبل از ازدواج مشاوره ژنتیکی شوند تا بتوانند از این مشاوره‌های ژنتیکی بهره‌مند شوند.

زمانی اضافه کرد: توجه مسئولان در زمینه سیاست‌گذاری‌های بهداشتی نیز مهم است و باید برای آلاینده‌ها فکری کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha