سلامت نیوز: رئیس دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی تهران از پیشنهاد ۲ واحد مبانی توانبخشی برای دانشجویان پزشکی خبر داد و گفت: پزشکان با اهمیت خدمات توانبخشی کاردرمانی آشنا نیستند.

محمد اکبری در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: ما باید بر اساس نیازسنجی که صورت می‌گیرد آگاه شویم که نیازهای جامعه به حوزه‌های توانبخشی چه مقدار است اما این مسئله را ما متأسفانه در کشور نداریم.

وی افزود: جامعه ما نیازهای مختلفی به  خدمات حوزه توانبخشی دارد مثلاً آموزش و پرورش، کارخانجات، بهزیستی و بیمارستان‌ها به این خدمات توانبخشی احتیاج دارند و به طور کلی رشته‌های توانبخشی باغبان رشته‌های پزشکی هستند.

اکبری تصریح کرد: درست است رشته‌های پزشکی کارهای جراحی انجام می‌دهند ولی اگر در مراحل بعد مراقبت‌های توانبخشی بر روی آنها صورت نگیرد کار پزشکان عقیم می‌ماند.

رئیس دانشکده توانبخشی ادامه داد: کارشناسان توانبخشی در بیمارستانها حضور فعال دارند و کارشان حساس است به همین علت باید سازمانی ایجاد شود و به طور مستند بررسی شود که در جامعه چه مقدار نیاز به کاردرمانی و خدمات رشته‌های توانبخشی وجود دارد.

وی تصریح کرد: تا آنجایی که بنده اطلاع دارم وضعیت توانبخشی امروز در جامعه به صورتی است که فارغ‌التحصیلان این رشته بیکار نیستند اما این مقدار فارغ‌التحصیل جوابگوی نیازمندان خدمات توانبخشی در جامعه نیست و در این راستا باید سازمان یا دانشکده‌های توانبخشی آمار دقیق نیازمندان توانبخشی را بررسی و تهیه کنند.

اکبری در پاسخ به این پرسش که چرا پزشکان فعالیت‌های کاردرمانان را قبول ندارند و آن طور که باید همکاری نمی‌کنند، افزود: علت آن این است که ما یک اشکال تا به حال داشتیم و آن این است که کادر پزشکی چندان شناختی از رشته‌های توانبخشی ندارد.

وی گفت: اگر پزشکان با توانمندی‌های کاردرمانان و رشته‌های توانبخشی آشنا شوند قطعاً این همکاری بیشتر می‌شود زیرا به هر حال هدف این است که بیمار درمان کامل شود و این میسر نمی‌شود به جز کار تیمی و در این راستا ما پیشنهاد کرده‌ایم تا بتوانیم حدود ۲ واحد مبانی درس توانبخشی را برای دانشجویان پزشکی تعیین شود تا آنان رشته‌های توانبخشی را بشناسند.

اکبری افزود: ما فعلاً این پیشنهاد را به دانشگاه علوم پزشکی تهران پیشنهاد داده‌ایم که ۲ واحد درس مبانی توانبخشی برای دانشجویان رشته پزشکی گذاشته شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha