سلامت نیوز: یك متخصص تغذیه گفت: استفاده از لیوان یكبار مصرف به منظور مصرف چای داغ مناسب نیست زیرا در عین حال ‌كه از انتقال بیماری‌های ویروسی و میكروبی جلوگیری می‌كند، مواد سمی و خطرناك‌تری را وارد محتویات ظرف می‌كند.

دكتر سیدضیاءالدین مظهری در گفت‌وگو با ایسنا،‌ افزود: شدت آسیبی كه به علت استفاده از ظروف پلاستیكی یكبار مصرف به بدن وارد می‌شود به جنس پلاستیك آن بستگی دارد برخی پلاستیك‌ها كه برای ساخت ظروف یكبار مصرف استفاده می‌شوند در مقابل تغییر دما، تابش نور و تغییر اسید و باز موادی كه در آن قرار می‌گیرد، مقاوم نیستند.

وی ضمن اشاره به این مطلب كه اگر از ظروفی كه به منظور سرو غذای سرد یا نوشیدنی سرد ساخته می‌شوند، برای غذا و نوشیدنی‌های گرم استفاده شود، می‌تواند تركیبات شیمیایی این ظروف را در غذا حل كند، خاطرنشان كرد: ظروف یكبار مصرف از تركیبات پلیمری ساخته شده است كه می‌تواند در بدن فرد مصرف كننده اثرات زیانبار و حتی سرطان زا برجای بگذارد.

ظروف یك بار مصرف پلاستیكی تنها برای سرو غذای سرد مناسب هستند

ظروف یك بار مصرف سلولزی، بهترین نوع این ظروف هستند

استاد دانشگاه علوم پزشكی تهران، ادامه داد: باید مشخص شود ظرفی كه استفاده می‌شود برای چه نوع غذایی ساخته شده است. بهترین ظروف یكبار مصرف، ظروفی هستند كه از مواد سلولزی كه ریشه گیاهی دارند، ساخته می‌شوند.

به گفته مظهری، اغلب ظروف یكبار مصرف موجود در بازار از پی‌وی‌سی‌ها، پلی اتیلن‌ها و تركیبات نفتی ساخته می‌شوند كه منشا شیمیایی داشته و معمولا برای سرو مواد سرد مناسبند.

این متخصص تغذیه یك دلیل ساخته شدن این ظروف را جلوگیری از انتقال آلودگی‌های ویروسی و میكروبی ناشی از استفاده چند باره از یك ظرف مشترك دانست و گفت: با این حال استفاده از لیوان یكبار مصرف به منظور مصرف چای داغ مناسب نیست زیرا در عین حال ‌كه از انتقال بیماری‌های ویروسی و میكروبی جلوگیری می‌كند، مواد سمی و خطرناك‌تری را وارد محتویات ظروف می‌كند.

وی ادامه داد: به طوركلی عواملی كه در بدن به رادیكال آزاد تبدیل شوند، می‌توانند هر نوع سرطانی را نه تنها در دستگاه گوارش كه در سایر اعضای بدن نیز ایجاد كنند. در نهایت این آسیب‌ به سیستم دفاعی بدن وارد می‌شود.

به گفته مظهری به هر صورت مسئله تغذیه اگر از تعادل خارج شود در كوتاه مدت شاید با رفع احساس گرسنگی، لذت بخش هم باشد اما رفته رفته به سوء تغذیه تبدیل می‌شود. سوء تغذیه، خارج شدن بدن از تعادل چه از منظر كم خوری و چه پرخوری است ولی در بلندمدت به صورت بیماری‌های مختلف ظاهر می‌شود.

 ظرف‌های فومی یكبار مصرف مناسبترند اما ایمنی صددرصد ندارند

استاد دانشگاه علوم پزشكی تهران، درباره ظرف‌های فومی یكبار مصرف نیز توضیح داد: یك علت به وجود آمدن ظرف‌های فومی، اعتراضاتی بود كه به دنبال عوارض ناشی از ظروف یكبار مصرف پلاستیكی شفاف اتفاق افتاد. این ظروف به مراتب مناسب‌تر از ظروف پلاستیكی هستند اما ایمنی صددرصد ندارند.

وی در پایان تاكید كرد: به هر میزان كه غذا درجه حرارت بالاتری داشته باشد و یا محیط اسیدی‌تر باشد، (مانند غذاهایی كه آبغوره و آبلیمو دارند و ...) طبیعتا نفوذ و حلالیت غذا در قبال ظرف پلاستیكی بیشتر می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha