سلامت نیوز: مدیر گروه کودکان دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: تهدید کودک از سوی والدین باعث بالا رفتن کورتیزول خون کودک که یک هورمون دفاعی است، می‌شود و کودک این موضوع را به عنوان یک حقیقت باور می‌کند.

لیلا بریم‌نژاد در گفت‌وگو با فارس در تعریف کودک‌آزاری گفت:‌ غفلت از کودک نخستین مرحله کودک آزاری است؛ این غفلت می‌تواند عدم توجه به ظاهر و نوع پوشش نامناسب کودک باشد به صورتی که مورد تمسخر همکلاسی‌ها و همبازی‌هایش قرار گیرد.

وی با اشاره به انواع کودک آزاری افزود: تهدید کودک به "کشته شدن" توسط والدین خصوصاً توسط مادر گفته می‌شود، به طور مثال اینکه مادر به فرزند می‌گوید «اگر فلان کار را انجام بدهی یا ندهی می‌کشمت» یک نوع کودک آزاری است؛ مطابق بررسی‌ها مشخص شده کورتیزول خون کودک که یک هورمون دفاعی است، در این هنگام به شدت بالا می‌رود چرا که کودک این موضوع را به عنوان یک حقیقت باور می‌کند البته این موارد شاید آن  قدر زیاد باشد که در جامعه ما به عنوان آزار در نظر گرفته نشود اما بر کودک اثر سوء می‌گذارد.
 
*وجود آمارهای ضد و نقیض کودک آزاری به دلیل تعاریف گسترده
 
مدیر گروه کودکان دانشگاه علوم پزشکی تهران، دلیل وجود آمارهای ضد و نقیض را مخفی کاری ندانست و بیان داشت: تعریف‌های متعدد و متفاوت از کودک آزاری که دامنه آن از غفلت آغاز می‌شود و تا بستری شدن کودک در بخش‌های مراقبت ویژه پایان می‌پذیرد، موجب فقدان آمار صحیح در این حوزه شده است.
 
وی خاطرنشان کرد:‌ خوشبختانه در دین اسلام نیز موضوع تربیت و حقوق کودک بسیار مورد تأکید قرار گرفته است اما متاسفانه نداشتن قانون در این مقوله موجب ارتکاب کودک آزاری در افراد شده است؛ هر چند در حال حاضر نسبت به سال‌های قبل قدم‌های بهتری در این زمینه برداشته شده است.
 
*گزارش کودک‌آزاری باعث دردسر پرستار و عدم درمان کودک می‌شود

بریم‌نژاد اضافه کرد: در اتحادیه اروپا اگر پرستاری به کودک آزاری مشکوک باشد و آن را گزارش نکند تحت پیگرد قرار می‌گیرد و اگر گزارشش اشتباه باشد هیچ مرجعی او را بازخواست نمی‌کند؛ متاسفانه در ایران سیستم گزارش نویسی هنوز تعریف نشده است و پرستار نمی‌داند اگر با چنین وضعی مواجه شد باید موضوع را به کجا و چه شخصی گزارش کند.
 
وی تصریح کرد: ترس از گرفتار شدن و رفت و آمد مدام به سیستم قضایی همچنین عدم اجازه والدین از مداوای کودک آسیب دیده از دیگر نگرانی‌های پرستار در سیستم فعلی محسوب می‌شود.
 
*کتک زدن همکلاسی‌ها نشانه کودک آزاری

استادیار گروه کودکان دانشگاه علوم پزشکی تهران در مورد نتایج تربیتی کودک آزاری نیز اظهار داشت: آزار کودک باعث می‌شود که یک فرد آزارگر را تربیت کنیم چرا که وی یاد می‌گیرد چگونه با تحکم می‌تواند به خواسته‌های خود برسد البته این موضوع همان موقع بروز نمی‌کند، مثلاً‌ از مدرسه شکایت می‌رسد که کودک شما همکلاسی‌های خود را کتک می‌زند که این موضوع نشانه کودک آزاری در کودک است.
 
وی ادامه داد: گوشه‌ گیری و افسردگی از نتایج دیگر آزار کودک است همچنین اگر طفل سرخورده شود و احساس کند بدون پشتوانه است، به جای اینکه به تدریج مورد آزار قرار گیرد و هر روز کتک بخورد و آسیب ببیند به مرحله‌ای می‌رسد که دست به خود کشی می‌زند.
 
بریم‌نژاد تأکید کرد: مطابق آمارها کودکان از والدین حقیقی آزار بیشتری نسبت به ناپدری و نامادری می‌بینند که این موجب تعجب است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha