پژوهشگران علوم پزشکی در دانشگاه کارولینای شمالی کشور ایالات متحد امریکا می گویند یک پروتئین موسوم به P-Rex1 را کشف کرده اند.که با بروز خطرناک ترین نوع سرطان پوست ( ملانوما) مرتبط است .

سلامت نیوز : پژوهشگران علوم پزشکی در  دانشگاه کارولینای شمالی کشور ایالات متحد امریکا می گویند یک پروتئین موسوم به P-Rex1 را کشف کرده اند.که با بروز خطرناک ترین نوع سرطان پوست ( ملانوما) مرتبط است .
به گزارش سایت پزشکان بدون مرز ،  به گفته این دانشمندان این پروتئین برای حرکت سلول هایی موسوم به ملانوبلاست ها مهم و حیاتی هستند. زمانی که این سلول ها دچار رشد غیرقابل کنترل می شود، سرطان پوست ملانوما بروز می کند.
این دانشمندان دریافتند موش هایی که این پروتئین را نداشتند در برابر متاستاز(گسترش به سایر نقاط بدن) سرطان ملانوما مقاوم بودند.
زمانی که محققان سلول های ملانومای انسانی و بافت سرطانی را از نظر این نوع پروتئین آزمایش می کردند، مشاهده کردند P-Rex1 در اکثر موارد افزایش داشته است. این نشان می دهد که پروتئین مورد نظر نقش مهمی را در گسترش سرطان ایفا می کند.
‘چانینگ در’ مجری این طرح گفت: جهش های ایجاد شده در ژنی موسوم به BRAF در بروز ملانوما نقش مهمی دارد.
این پژوهشگر افزود: سالها پیش فهرستی از ۸۲ پروتئین تهیه کردیم . از این فهرست ما بر روی P-Rex1 متمرکز شدیم.
داروی vemurafenib که تابستان امسال به تایید رسید با متوقف سازی تنظیم این پروتئین نخستین درمان هدایت شده برای جهش BRAFاست.
آزمایش های بالینی نشان داد این درمان تاثیر مهمی در زنده ماندن بیماران دارد.
نتایج این تحقیقات درنشریه Nature Communications منتشر شده است

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha