یکشنبه ۶ آذر ۱۳۹۰ - ۱۰:۲۰
کد خبر: 37255
سلامت نیوز : گروهی از دانشمندان می‌گویند کشیدن به خنک نگاه داشتن مغز کمک می‌کند، و سینوس‌ها نیز به این فرآیند کمک می‌کنند.
به گزارش همشهری انلاین به نقل از هلث دی پژوهشگران دانشگاه مریلند که این بررسی را انجام داده‌اند می‌گویند: "مغز به شدت به تغییرات حرارتی حساس است و باید در مقابل گرم شدن بیش از حد از آن حفاظت کرد. مغز مانند کامپیوترها وقتی بهترین کارکرد را دارد که خنک باشد."

به گفته این پژوهشگران در حین خمیازه کشیدن دیواره‌های سینوس‌های ماگزیلری (در طرفین بینی درون استخوان‌های گونه قرار دارند) مانند "دم آهنگری" عمل می‌کنند و به سرد کردن مغز کمک می‌کنند.

این پژوهشگران می‌گویند مورد کارکرد واقعی سینوس‌ها هنوز مورد بحث است، و این نظریه ممکن است به روشن شدن هدف از وجود آنها کمک کند.

آنها می‌گویند: "در مورد نقش واقعی سینوس‌ها حتی بین پژوهشگران توافق نظر وجود ندارد. برخی از دانشمندان اعتقاد دارند که آنها اصولا کارکردی ندارند."

این پژوهشگران می‌گویند نظریه آنها مبنی بر تاثیر خمیازه کشیدن بر خنک کردن مغز، کارکردهای پزشکی دارد. برای مثال خمیازه کشیدن شدید اغلب قبل بروز تشنج در مبتلایان به صرع یا شروع حمله درد در مبتلایان به میگرن مشاهده می‌شود.

پزشکان ممکن است از خمیازه کشیدن مفرط به عنوان شیوه‌ای برای شناسایی افراد مبتلا به بیماری‌هایی که بر تنظیم درجه حرارت اثر می‌گذارند، استفاده کنند.

به گفته پژوهشگران به نظر می‌رسد خمیازه کشیدن شدید علامتی از عوارضی باشند که بر درجه حرارت مغز یا درجه حرارت مرکزی بدن اثر می‌گذارد، مانند آسیب‌های دستگاه عصبی مرکزی و محرومیت از خواب.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha