یکشنبه ۶ آذر ۱۳۹۰ - ۱۱:۱۷
کد خبر: 37270

بشقاب غذای خود را با رنگین كمانی از غذاها پركنید تا روح و ذهن و جسم‌تان در اوج باشد. تقریبا همه می‌دانند كه باید در طول روز تا جایی كه می‌توانند از میوه، سبزی و محصولات طبیعی استفاده كنند.

سلامت نیوز: قرار نیست فقط در كمد لباس‌ها طیف وسیعی از انواع و اقسام رنگ‌ها را ببینیم. بشقاب غذای خود را با رنگین كمانی از غذاها پركنید تا روح و ذهن و جسم‌تان در اوج باشد. تقریبا همه می‌دانند كه باید در طول روز تا جایی كه می‌توانند از میوه، سبزی و محصولات طبیعی استفاده كنند.

تقریبا همه می‌دانند كه باید در طول روز تا جایی كه می‌توانند از میوه، سبزی و محصولات طبیعی استفاده كنند؛ دست كم 5 بار در روز اما در عین حال به‌نظر می‌رسد بشقاب سبزی و سالاد ما می‌تواند به اندازه برنامه‌ریزی برای یك سفر، جالب و هیجان انگیز باشد. بنابر نتایج تحقیقی كه اخیرا در كشور آمریكا انجام شده مردم این كشور آنطور كه لازم است در طول روز از رنگ‌های مختلف میوه و سبزی استفاده نمی‌كنند. 69 درصد مردم این كشور به حد كافی رنگ سبز نمی‌خورند، 78 درصد قرمز، 86 درصد سفید، 88 درصد آبی / ارغوانی و 79 درصد زرد / نارنجی. در واقع نباید فقط یك رنگ خاص میوه یا سبزی را به‌طور مداوم خورد.

نتایج این قبیل تحقیقات نشان داده، مردم با رعایت نكردن اصل خوردن میوه‌هایی از رنگ‌های متفاوت فقط خود را از خوردن مزه‌های متفاوت محروم نمی‌كنند بلكه خود را  از  مواد شیمیایی منحصر‌به‌فردی كه فقط در یك رنگ خاص میوه یا سبزی یافت می‌شوند هم محروم می‌كنند. این تركیبات مختلف و متفاوت در بهبود سلامت ما تاثیرات خاص خود را دارند.مثلا اگر شما فقط فلفل دلمه‌ای قرمز بخورید بهره‌مندی شما از مواد مغذی محدود می‌شود چرا كه رنگ‌های دیگر را به بدن نمی‌رسانید.

رمزشكنی رنگ‌ها

خواص هر رنگ میوه را بشناسید

وقتی صحبت از ارزش غذایی رنگ‌ها می‌شود باید گفت هیچ رنگی بر رنگ‌های دیگر برتری ندارد؛ برای این كار به طیف كاملی از رنگ‌ها احتیاج داریم تا ببینیم هر رنگ چه فوایدی دارد.

سبز: غذاهای سبز رنگ حاوی مواد شیمیایی ضد‌سرطان هستند مثل انواع ایزوتیوسیانیت‌ها. در عین حال آن‌ها حاوی لوتئین و زیزانتین هستند. این 2 آنتی‌اكسیدان خطر از بین رفتن شبكیه كه یكی از علل اصلی نابینایی است را كاهش می‌دهند.

زرد: غذاهای زرد مملو از ویتامین C هستند و در عین حال برخی از صدمات ناشی از رادیكال‌های آزاد روی پوست را كاهش می‌دهند.

نارنجی:
این میوه‌ها حاوی بتا كاروتن هستند كه باعث تقویت سیستم ایمنی شده و از آسیب‌های ناشی از رادیكال‌های آزاد كه باعث پیری زودرس می‌شوند پیشگیری می‌كنند. مواد مغذی میوه‌های خانواده سیتروس (مركبات) باعث بهبود سلامت دهان می‌شوند.

قرمز: مواد‌غذایی قرمز رنگ لیكوپن دارند. این ماده یك ضد‌سرطان شناخته شده است. در ضمن اسید الاجیك موجود در این محصولات هم خطر آسیب‌دیدن DNA را كاهش می‌دهد. فلاوینوئیدها كه عمدتا در گیلاس، آلبالو و خانواده توت (تمشك و شاتوت و بلوبری) یافت می‌شوند قدرت تدافعی آنتی‌اكسیدآن‌ها را افزایش داده و از سلول‌ها در برابر صدمات ناشی از رادیكال‌های آزاد محافظت می‌كنند. در عین حال به حفظ عملكرد قوای استدلال و منطق در مغز كمك كرده و جلوی پیری را می‌گیرند.

آبی / ارغوانی:
انگور و كلم بنفش حاوی آنتوسیانین هستند كه از سلول‌ها در برابر آسیب‌های اكسیداسیون محافظت می‌كنند. در نتیجه علائم پیری به تاخیر می‌افتند. این مواد مغذی كه مسئول رنگ تیره میوه‌ها هستند به فرآیند درك و استدلال كمك كرده و سایر آنتی‌اكسیدان‌های موجود در آن‌ها نیز ضد‌سرطان هستند.

سفید:
پیاز، سیر، پیازچه و موسیر حاوی آلیسین و كوئرستین هستند كه هر دوی آن‌ها خطر حمله قلبی را كاهش داده و عملكرد سیستم ایمنی را بهبود می‌بخشند. گل كلم هم حاوی سولفورافان است كه یك ماده ضد‌سرطان محسوب می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha