یکشنبه ۶ آذر ۱۳۹۰ - ۱۱:۳۱
کد خبر: 37276
سلامت نیوز :انستیتو سلامت ملی آمریكا (NIH) اعلام كرد، بر اساس خط‏مشی جدید مشخص‏شده برای پزشكان، كلسترول خون كودكان را باید در سنین 9 الی 11سالگی و دوباره در سن 17 الی 21سالگی كنترل كرد. NIH اعلام كرد این خط‏مشی توسط آكادمی متخصصان اطفال آمریكا تایید شده است. این خط‏مشی هفته گذشته در مجله تخصصی اطفال چاپ شد. بر اساس این گزارش، در گذشته تنها كلسترول خون كودكانی آزمایش می‌شد كه سابقه فامیلی كلسترول بالا یا بیماری‏های قبلی و همچنین سایر فاكتورهای مرتبط با بیماری‏های قلبی‏-عروقی داشتند. نویسندگان مقاله اظهار داشتند: «آرترواسكلروز در جوانی شروع می‌شود و فازهای زودرس آن با وجود و شدت ریسك‏فاكتورهای (عوامل خطر) شناخته‏شده قلبی‏-عروقی ارتباط دارد. اتفاقات بالینی مانند انفاركتوس میوكارد، سكته مغزی، بیماری شریان‏های محیطی و آنوریسم آئورت پاره‏شده ناشی از یك فرآیند آرترواسكلروز طولانی‏مدت است.» آنها اضافه كردند كه پیشگیری زودرس نتایج بهتری به همراه دارد. والدین كودكان كم‏سن و سال خودشان هم جوان هستند و هیچ‌كدام علایم و نشانه‌های دال بر سابقه بیماری قلبی‏-عروقی ندارند. به گزارش سلامت نیوز به نقل از شرق نویسندگان می‏گویند زمانی كه پزشكان تاریخچه فامیلی یك ریسك‏فاكتور را برای كودك بیمار بررسی می‌كنند، باید پدربزرگ و مادربزرگ‏ها، خاله‌ها، عمه‌ها، عموها و دایی‏ها را مد نظر داشته باشند. اگر در سابقه فامیلی، بیماری قلبی‏-عروقی وجود داشت، پزشكان باید ریسك‏ فاكتورهای دیگر را نیز مد نظر قرار دهند و ارزیابی كنند. در غیر این صورت، فقط غربالگری با كلسترول غیرHDL باید به صورت روتین انجام شود. غربالگری كلسترول غیرHDL به ناشتا بودن بیمار نیاز ندارد، بنابراین می‌توان آن را حتی هنگام ویزیت پزشك انجام داد. كودك با كلسترول خون بالا، در ابتدا با تغییر رژیم غذایی درمان می‌شود. دارودرمانی را تا زمانی كه كلسترول حدود 190 میلی‏‏گرم در دسی‏لیتر و كودك در سن بالای 10 سال یا بالاتر بود و همچنین كودكانی كه تغییر در رژیم غذایی و افزایش فعالیت فیزیكی در آنها موثر نبود، باید مد نظر داشت. اگر ریسك‏ فاكتور موجود بود، آستانهLDL كمتر از 160میلی‏گرم در دسی‏لیتر است. این خط‏مشی توصیه می‌كند:
- والدین باید با كودكان‌شان در سنین 5 الی 9سالگی، درباره مضرات محصولات حاوی تنباكو صحبت كنند.
- والدین باید مطمئن شوند كه كودك‌شان از دود تنباكوی محیط استنشاق نمی‌كنند.
- افراد شاغل در سیستم بهداشت باید كودكان دچار اضافه‌وزن را با والدین آنها مونیتور (پایش) كنند. اگر بعد از چهار سالگی آنها هنوز بالای 85 درصد نمودار رشد باقی‌مانده و بعد از شش ماه وزن كم نكردند، آنها را باید به یك متخصص تغذیه مناسب ارجاع داد.
- از سن بالای سه سال باید فشارخون كودكان را هر سال اندازه‏گیری كرد.
- باید كودكان را برای فعالیت فیزیكی و محدود كردن مدت‌زمانی كه در جلو تلویزیون می‏نشینند، تشویق كرد. باید مدت‌زمان فعال نشسته آنها را به كمتر از سه ساعت در روز تقلیل داد.
- میزان قند خون ناشتا را باید در سنین 9 تا 11 سال پایش كرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha