سلامت نیوز: رئیس انجمن رادیولوژی ایران معتقد است نظارت و مدیریت صحیحی بر اقتصاد سلامت و گردش مالی این حوزه در کشور وجود ندارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روابط عمومی سازمان نظام پزشکی، دکتر عبدالرسول صداقت در آستانۀ برگزاری همایش اقتصاد سلامت، چالش‌ها و چشم اندازها با اعلام این مطلب گفت: در حال حاضر میلیاردها تومان در بخش دولتی حوزه سلامت هزینه می‌شود بدون اینکه نظارت دقیقی بر آن وجود داشته باشد. وزارت بهداشت نه تنها نمی‌تواند بر بخش خصوصی نظارت داشته باشد بلکه در بخش دولتی نیز نظارت کافی اعمال نمی‌کند.

وی تصریح کرد: به عنوان مثال نزدیک به 50 درصد از مراکز رادیولوژی دولتی کشور فاقد استاندارد و فاقد مسوول فنی متخصص رادیولوژی هستند. در حالیکه مطابق ماده 4 دستورالعمل سازمان انرژی اتمی لازم است که هر مرکز رادیولوژی یک متخصص رادیولوژی به عنوان مسوول فنی داشته باشد.

رییس سازمان نظام پزشکی کرج این موضوع را ناشی از عدم مدیریت اقتصاد سلامت دانست و اظهار کرد: وقتی که متخصص رادیولوژی در بخش دولتی به ازای انجام هر سونوگرافی هزارتومان دریافت می‌کند در حالیکه این مبلغ در بخش خصوصی به 12 تا 15 هزارتومان می‌رسد طبیعی است که ترجیح می‌دهد به جای بخش دولتی در بخش خصوصی حوزه سلامت فعالیت کند.

وی افزود: کمبود و فقدان متخصص رادیولوژی در مراکز تصویر برداری بخش دولتی عوارض بسیاری برای بیماران به دنبال دارد به همین علت باید اصلاح بخش دولتی و بویژه مدیریت اقتصاد سلامت در این بخش مورد توجه جدی قرار گیرد.

دکتر صداقت، غیرواقعی و پایین بودن تعرفه های درمانی در بخش دولتی و خصوصی را از دیگر چالش‌ها و مشکلات اقتصاد سلامت کشور عنوان و اظهار کرد: پایین بودن تعرفه‌های دولتی، بیمارستانهای خودگردان را در تأمین هزینه ها دچار مشکل می‌کند و در نتیجه وزارت بهداشت هر ساله با کسری بودجه سنگینی مواجه می شود که باید از محل خزانه عمومی یا صندوق های ذخیره ارزی تامین شود که این اقدام نیز افزایش تورم در جامعه را به دنبال خواهد داشت.

وی اضافه کرد: غیر واقعی بودن تعرفه‌ها در بخش غیردولتی نیز متاسفانه باعث گسترش زیرمیزی و افزایش کمیت خدمات درمانی به جای کیفیت می‌شود که آثار ناگوار آن متوجه بیماران می‌شود. رییس انجمن رادیولوژی ایران اعلام کرد که گردش مالی در حوزه سلامت کافی و قابل توجه است اما مدیریت و نظارت دقیقی بر روی آن وجود ندارد.

وی متناسب کردن خدمات بیمه‌ای به بیماران بر اساس میزان پرداخت حق بیمه از طریق سطح بندی دفترچه‌های بیمه، واقعی نمودن تعرفه‌های درمانی دولتی و خصوصی و نیز سپردن نظارت بر اقتصاد سلامت بخش خصوصی به سازمان نظام پزشکی را از جمله اقداماتی دانست که می‌تواند اقتصاد سلامت کشور را بازسازی و ساماندهی کند.

گفتنی است، همایش «اقتصاد سلامت، چالش‌ها و چشم‌اندازها» شنبه 19 آذرماه با حضور مسوولان دستگاههای متولی حوزه سلامت و جمعی از کارشناسان و پژوهشگران توسط سازمان نظام پزشکی برگزار خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha