سلامت نیوز: یك متخصص اعصاب و روان عنوان كرد: گوش دادن به آهنگ آرام ‌بخش بدون كلام قبل از خواب و پرهیز از خوردن مایعات زیاد در درمان بی‌خوابی موثر است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دكتر امیررضا چمنی ضمن بیان این مطلب اظهار كرد: خواب یك نیاز فیزیولوژیك بدن است كه باعث بازسازی تعادل جسمی، روحی و حفظ انرژی در شخص می‌شود.

وی گفت: مركز تنظیم خواب در ساقه مغز قرار دارد و ما به طور متوسط در شبانه‌روز به 7 تا 8 ساعت خواب نیازمندیم به طوری ‌كه تحقیقات نشان می‌دهد خواب كمتر از 3 ساعت و نیم و بیشتر از 8‌ ساعت و نیم، احتمال مرگ و میر را تا 15‌درصد افزایش می‌دهد بنابراین كم‌خوابی و پرخوابی هر دو می‌توانند خطرساز باشند.

این متخصص اعصاب و روان در ادامه به عوامل كمك‌ كننده در تامین بهداشت خواب اشاره كرد و افزود: خوابیدن و بیدار شدن راس یك ساعت معین، استفاده نكردن از رختخواب جهت غذا خوردن، تماشای تلویزیون یا مطالعه می‌تواند شرایط یك خواب خوب را فراهم كند.

وی همچنین اضافه كرد: ایجاد فضای مناسب در اتاق خواب همچون ایجاد دما و روشنایی مناسب برای اتاق خواب، مطالعه مطلب غیردرسی یا گوش دادن به آهنگ آرام بخش بدون كلام قبل از خواب، پرهیز از خوردن غذای سنگین یا حتی گرسنگی قبل از خواب نیز می‌تواند به طور قابل توجهی در ایجاد شرایط خواب خوب به ما كمك كند. لازم است حداقل یك ساعت قبل از خواب از تماشای تلویزیون پرهیز شود از خوابیدن و چرت زدن طولانی مدت نیز در طول روز خودداری شود چرا كه موجب بی‌خوابی شبانه می‌شود.

دكتر چمنی در ادامه مصرف داروهای موثر بر مغز، مصرف چای و كافئین زیاد، مصرف سیگار و مواد مخدر را از عوامل بروز بی‌خوابی دانست.

این متخصص اعصاب و روان توصیه كرد: چنانچه فرد پس از گذشت نیم ساعت به خواب نرفت، لازم است یك فعالیت آرام بخش مانند مطالعه آزاد انجام دهد و قبل از خواب از مصرف مایعات زیاد خودداری كند.

وی گفت: استفاده از دوش آب گرم در یك تا 2 ساعت قبل از خواب نیز می‌تواند به خواب رفتن راحت‌تر كمك كند. باید توجه داشت در روزهای تعطیل نباید بیش از یك تا 2 ساعت زمان خواب به تاخیر بیفتد. از مصرف داروهای خواب‌آور به صورت خودسرانه پرهیز شود چرا كه می‌تواند وابستگی به دارو را در فرد ایجاد كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha