سلامت نیوز: معاون آموزشی اورژانس تهران گفت: کبودی، تورم یا تغییر شکل عضو آسیب دیده‌ از جمله نشانه های تروماست و چنانچه بیمار تنفس و ضربان قلب نداشت نزدیکترین فردی که قادر به انجام عملیات احیای قلبی و ریوی است باید فورا عملیات احیاء را شروع کند.

نادر حقی در گفت‌وگو با فارس، در تشریح اقدامات لازم اورژانسی برای آسیب‌ها (تروما) اظهار داشت: آسیب‌ها (تروما) به عنوان علت عمده مرگ در محدوده سنی 14 تا 40 سال شناخته شده و بعد از بیماری‌های قلبی و عروقی و در نهایت سرطان سومین علت عمده مرگ برای تمام رده‌های سنی است.
 
وی با اشاره به نشانه‌های تروما از جمله نشانه‌های آسیب‌های استخوانی و مفصلی افزود: کبودی، تورم یا تغییر شکل عضو آسیب دیده، درد در عضو آسیب دیده، وجود درد به‌صورت موضعی و مشخص در پاسخ به لمس عضو آسیب دیده و محدودیت در حرکات عضو آسیب دیده از جمله نشانه‌های آسیب‌ها تروما به حساب می‌آید.

حقی با بیان نشانه‌های دیگر آسیب‌ها (تروما) نظیر قفل شدن و عدم حرکت مفصل، بی حسی، رنگ پریدگی یا سرد شدن عضو آسیب دیده و صدای به هم خوردن تکه‌های استخوان به هم تصریح کرد: البته همه نشانه‌های فوق ممکن است با هم در یک نفر یا در یک عضو آسیب دیده ایجاد نشود.

معاون آموزشی اورژانس تهران در تشریح اقداماتی که می‌توان برای فرد مصدوم انجام داد، اظهار داشت: چنانچه مصدوم دچار آسیب شدید، صدمات متعدد، خونریزی شدید و شُوک و آسیب ستون فقرات یا کاهش سطح هوشیاری بود باید بلافاصله با مرکز اورژانس (115) تماس گرفته شود.

وی با اشاره به اینکه چنانچه بیمار تنفس و ضربان قلب نداشت و شما قادر به انجام عملیات احیاء قلبی و ریوی هستید فورا عملیات احیاء را شروع کنید، ادامه داد: به‌عنوان نخستین اصل در مراقبت‌های پزشکی برای حفظ سلامت خود از دستکش استفاده کنید و از تماس مستقیم با خون یا ترشحات بدن مصدوم پرهیز شود.

حقی بیان داشت: زخم‌های باز را با یک پانسمان تمیز و استریل و در صورت نبود آن با یک پارچه تمیز بدون کرک بپوشانید و با استفاده از فشار مستقیم روی محل زخم خونریزی کنترل شود.

وی با اشاره به اینکه با استفاده از یک آتل مناسب عضو را بی حرکت کرده و اندام آتل گرفته باید بالا نگهداری شود (درصورت امکان مختصری بالاتر از سطح قلب) افزود: در مورد شکستگی اندام تحتانی مصدوم را به‌صورت خوابیده به پشت نگهدارید و پاهای او را بعد از آتل گرفتن تا حدود 15سانتیمتر بالاتر نگهدارید تا تورم کاهش یابد.

حقی ادامه داد: از بسته‌های یخ برای کاهش تورم و خونریزی (در صورت وجود) استفاده شود البته آنها نباید مستقیمأ روی پوست یا سایر بافت‌های درونی که نمایان شده‌اند، گذاشته شود.

معاون آموزشی اورژانس تهران خاطرنشان کرد: در این راستا بیمار باید به مرکز درمانی منتقل شود و تمام اقداماتی را که در مورد پانسمان و آتل گیری عضو انجام شده است به‌صورت کامل به اطلاع کادر پزشکی رسانیده شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha