5-6 سالی هست که واکسن آنفلوآنزا برای پیشگیری از سرماخوردگی در داروخانه ها دیده می شود. اما وزارت بهداشت اعلام کرده است این واکسن یک دشمن سفت و سخت دارد؛ تخم مرغ.

سلامت نیوز: امسال از آنفلوآنزای خوکی خبری نیست. اما سرماخوردگی امان بریده است. سرمای زودرس، موجب سرماخوردگی های پیاپی شده است.

 5-6 سالی هست که واکسن آنفلوآنزا برای پیشگیری از سرماخوردگی در داروخانه ها دیده می شود. اما وزارت بهداشت اعلام کرده است این واکسن یک دشمن سفت و سخت دارد؛ تخم مرغ.

معاون مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت دراین باره گفت: "واکسن آنفلوانزا فقط برای افرادی که به تخم مرغ حساسیت دارند، ممنوع است، اگر فردی با خوردن یک تخم مرغ آب پز دچار حساسیت و کهیر و خارش شود تزریق واکسن آنفلوانزا ممکن است برایش خطرناک باشد همچنین افرادی که پس از تزریق واکسن دچار حساسیت شده اند نباید مجددا از واکسن آنفلوانزا استفاده کنند."

 دکتر سید محمود نبوی همچنین دراین باره به پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت گفت: "3 گروه از افراد در اولویت تزریق واکسن هستند، گروه اول بیماران دیالیزی، بیماران پیوندی و مبتلایان به بیماری هایی نظیر تالاسمی و کارمندان بخش های بهداشت و درمان هستند که برای این ها واکسیناسیون به صورت رایگان انجام می شود. گروه دوم شامل افراد مبتلا به آسم و برونشیت مزمن، مبتلایان به سرطان تحت درمان های رادیوتراپی و شیمی درمانی و دیابتی هایی هستند که از انسولین استفاده می کنند که توصیه می شود این افراد واکسن را از داروخانه های معتبر تهیه و تحت نظر پزشک استفاده کنند. گروه سوم افراد بالای 65 سال هستند. توصیه می شود این گروه نیز در اولین فرصت در برابر بیماری آنفلوانزا واکسینه شوند."
معاون مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت درباره ضریب حصول ایمنی این واکسن، گفت: "واکسن های موجود افراد را بر علیه بیماری آنفلوآنزای جدید هم ایمن می کنند اما این ایمنی صد در صد نیست یعنی به رغم استفاده از واکسن،‌احتمال ابتلا به بیماری آنفلوآنزا وجود دارد ولی شدت و عوارض بیماری کمتر است."

 سرماخوردگی از تلفن و صفحه کلید کامپیوتر هم منتقل می شود

اما بعد از واکسیناسیون، یک توصیه ویژه وجود دارد؛ از ارتباط با افراد مبتلا به آنفلوآنزا و سرماخورده خودداری کنید. دلیل هم این است که هرچیزی که فرد مبتلا با آن سر و کار دارد، آلوده است. ضمن اینکه بیماری آنفلوانزا از یک روز قبل از شروع علائم و تا 7 روز بعد از شروع علائم قابل سرایت است.یک کارشناس وزارت بهداشت اعلام کرده است اشیایی مانند تلفن، صفحه کلید کامپیوتر، دستگیره درها هم می توانند انتقال دهنده ویروس آنفلوانزا باشند.
به گفته علی سعادت یار، کارشناس مسئول مبارزه با بیماری های مرکز بهداشت استان برای پیشگیری از بیماری آنفلوانزا دست های خود را مرتب با آب و صابون بشوید، همچنین از لمس کردن چشم ها، بینی و دهان خود خودداری کنید.

اومعتقد است باید برای جلوگیری از ابتلا به بیماری آنفلوانزا از افراد دچار بیماری حداقل یک متر فاصله داشت: به منظور پیشگیری از بیماری آنفلوانزا از دست دادن، بوسیدن و در آغوش گرفتن جداً خودداری شود.همچینن به منظور پیشگیری از بیماری آنفلوانزا از اسباب بازی های قابل شست و شو برای کودکان استفاده شود.

سعادت یار با تاکید بر کاهش حضور در مناطق شلوغ گفت: با بازکردن پنجره ها، درها در فواصل مناسب در روز حداقل هر بار 10 دقیقه به تهویه مناسب محل کار، محل زندگی و کلاس درس کمک کنید.

او استراحت کردن، نوشیدن مایعات، تغذیه مناسب و استفاده از استامینوفن به عنوان تب بر را بهترین راه درمان بیماری آنفلوانزا عنوان کرد و گفت: برای کاهش تب ناشی از آنفلوانزا فقط از استامینوفن به میزان تجویز شده استفاده کنید.

 به بیماران هم توصیه می شود در هنگام عطسه و سرفه، بینی و دهان خود را با دستمال یکبار مصرف بپوشانند و دستمال را هم در سطل زباله بیندارند.
منبع: خبرآنلاین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha