یکشنبه ۶ آذر ۱۳۹۰ - ۱۵:۴۰
کد خبر: 37315
سلامت نیوز: اگر احساس کردید که روی سنگ مرمر راه می‌روید یا اگر درد از کف پا شروع شده و به سمت انگشتانتان می‌رود ممکن است دچار نوروم مورتون شده باشید که ضخیم شدن بافت دور یک عصب است که معمولاً بین انگشت سوم و چهارم قرار دارد.


سرد بودن پا
اگر انگشتان پاهایتان همیشه سرد هستند، یکی از دلایل آن می‌تواند گردش خون ضعیف در این ناحیه باشد—مشکل گردش‌خون که ممکن است با سیگار کشیدن، فشارخون بالا یا بیماری قلبی در ارتباط باشد. تخریب عصبی دیابت کنترل‌ نشده هم ممکن است باعث سرد بودن پاهایتان شود. دلایل دیگر آن می‌تواند کم‌کاری تیروئید و کم‌خونی باشد. دکتر می‌تواند مشکلات مختلف را بررسی کند و دلیلی سرد بودن پاهایتان را به شما اطلاع دهد.


درد پا
وقتی پاهایتان بعد از یک روز سخت کاری درد می‌گیرد، ممکن است فقط کفش‌هایتان را نفرین کنید. حدوداً 8 نفر از هر 10 نفر زن می‌گویند که کفش‌هایشان اذیتشان می‌کند. اما دردی که به خاطر بلند بودن پاشنه کفش نباشد ممکن است بخاطر ترک خوردن یا مو برداشتن استخوان در پا باشد. یک دلیل آن هم این می‌تواند باشد: ورزشی که خیلی شدید بوده باشد، مخصوصاً ورزش‌های پرفشاری مثل بسکتبال و دو استقامت. ضعیف شدن استخوان‌ها در پوکی‌استخوان هم می‌تواند خطر این مشکل را افزایش دهد.



قرمز، سفید یا آبی شدن انگشتان پا
بیماری رینود می‌تواند موجب شود انگشتان پاهایتان سفید و بعد آبی رنگ و بعد دوباره قرمز شده و بعد به رنگ طبیعی خود برگردد. علت آن باریک شدن ناگهانی رگ‌های خونی است که اسپاسم عروق نامیده می‌شود. استرس یا تغییر دما می‌تواند موجب تحریک اسپاسم عروق شود که معمولاً به مشکل دیگری منجر نمی‌شود. بیماری رینود می‌تواند به آرتروز روماتوئید، بیماری شوگرن یا مشکلات تیروئید هم مربوط باشد.



درد پاشنه پا
یکی از مهمترین دلایل درد پاشنه پا التهاب پلانتار فاسیلا، التهاب قسمتی از پا است که این رباط بلند به استخوان پاشنه متصل می‌شود. وقتی از خواب بیدار می‌شوید و به پاشنه‌تان فشار می‌آورید این درد تیزتر می‌شود. آرتروز، ورزش زیاد، و کفش نامناسب هم ممکن است موجب درد پاشنه پا شود و همچنین التهاب تاندون. عوامل کمتر شایع در این مورد، ایجاد زائده استخوانی در انتهای پاشنه، عفونت پاشنه، تومر یا شکستگی می‌باشد.



کشیدن پا
گاهی‌اوقات اولین نشانه ایجاد تغییر در نحوه راه رفتن شماست- قدم‌های عریض‌تر و کمی کشیدن پا روی زمین. دلیل آن می‌تواند از دست رفتن کند حس پا باشد که بخاطر تخریب عصب محیطی می‌باشد. حدود 30% از این موارد با دیابت در ارتباط هستند. تخریب عصبی می‌تواند بخاطر عفونت، کمبود ویتامین و اعتیاد به الکل نیز باشد. در بسیاری از موارد، هیچ کس از دلیل تخریب عضلانی مطلع نیست.



پا چنبری
در پا چنبری، شکل پا (و انگشتان آن) تغییر می‌کند. سر و ته ناخن‌ها گردتر می‌شود. بیماری ریوی یکی از متداول‌ترین علل این مشکل است اما بیماری‌های قلبی،؛ کبد و اختلالات گوارشی و برخی عفونت‌ها نیز می‌تواند از عوامل ایجاد آن باشد. گاهی اوقات نیز این مشکل ارثی است.


تورم پاها
این معمولاً مشکلی موقتی است که بخاطر زیاد سر پا ایستادن یا پروازهای طولانی مدت ایجاد می‌شود—مخصوصاً اگر باردار باشید. درمقابل، ماندن این تورم روی پاها می‌تواند نشان دهنده یک مشکل جسمی باشد. دلیل آن می‌تواند ضعف گردش خون، مشکل سیستم لنفاوی، یا لخته شدن خون باشد. اختلال کلیوی یا کم‌کاری تیروئید نیز می‌تواند موجب تورم پاها شود. اگر تورم پاهایتان  طولانی مدت ادامه یافت حتماً به پزشک مراجعه کنید.


سوزش پاها
ایجاد حس سوزش در پاها در بین بیماران دیابتی که دچار تخریب عصب محیطی هستند، مسئله‌ای شایع است. همچنین می‌تواند بخاطر کمبود ویتامین B، مرض قارچی انگشتان به نام پای ورزشکار، بیماری کلیوی مزمن، گردش خون ضعیف در پاها یا کم‌کاری تیروئید ایجاد شود.



زخم‌هایی که خوب نمی‌شوند
زخم پایی که خوب نمی‌شود یک علامت هشدار مهم برای دیابتی‌هاست. دیابت می‌تواند حس پاها، گردش خون و التیام یافتن طبیعی پاها را مختل کرده، طوریکه یک زخم کوچک به مشکلی واقعاً حاد تبدیل می‌شود. این زخم‌ها در معرض عفونت هم قرار می‌گیرند. دیابتی‌ها باید هر روز پاهای خود را شسته، خشک کنند و معاینه کنند که دچار زخم نشده باشند. کند بودن سرعت التیام یافتن زخم‌ها می‌تواند بخاطر ضعیف بودن گردش خون بخاطر مشکلاتی مثل بیماری عروق محیطی باشد.



درد شست پا
نقرس یکی از مهمترین دلایل درد ناگهانی شست پا همراه با قرمز شدن و تورم آن می‌باشد. آرتروز یکی دیگر از عوامل ایجاد درد و تورم است. پا چنبری یکی از مشکلات شایع ورزشکاران است، به ویژه آنهایی که روی سطح‌های سفت تمرین می‌کنند. این مشکل با آسیب رسیدن به رباطی که دور مفصل است ایجاد می‌شود.



درد انگشتان کوچک پا
اگر احساس کردید که روی سنگ مرمر راه می‌روید یا اگر درد از کف پا شروع شده و به سمت انگشتانتان می‌رود ممکن است دچار نوروم مورتون شده باشید که ضخیم شدن بافت دور یک عصب است که معمولاً بین انگشت سوم و چهارم قرار دارد. این مشکل 8 تا 10 مرتبه در خانم‌ها متداول‌تر از آقایان است. و دلیل آن هم بروز فشار زیاد روی پنجه پا می‌باشد.



خارش پا
این مشکل می‌تواند مشکل پای ورزشکار که یک عفونت قارچی متداول در مردان بین 20 تا 40 سال است، باشد. واکنش به موادشیمیایی یا محصولات آرایشی نیز می‌تواند موجب ایجاد خارش به همراه قرمز و خشک شدن پوست شود. اگر پوست ناحیه‌ای که خارش دارد ضخیم یا جوش مانند شود ممکن است پسوریازیس که واکنش بیش از حد سیستم ایمنی بدن است باشد. کرم‌های درمانی می‌تواند این علائم را از بین ببرند.



چنگالی شدن انگشتان پا
این بدشکلی پا می‌تواند به خاطر پوشیدن کفش‌های خیلی تنگ یا بیماری که عصب‌ها را تخریب می‌کند مثل دیابت، اعتیاد به الکل، یا سایر اختلالات عصبی باشد. انگشتان پا به سمت بالا خم شده و بعد از قسمت مفصل میانی به سمت پایین می‌روند. این مشکل ممکن است با تمرینات کششی مخصوص بهبود یابد و همچنین ممکن است به استفاده از کفش‌های خاص یا حتی جراحی نیاز باشد.



اسپاسم پا
یک درد ناگهانی تیز در پا نشاندهنده اسپاسم است که می‌تواند چند دقیقه طول بکشد. کار زیاد و خستگی عضلانی دلایل اصلی آن هستند. دلایل دیگر آن گردش خون ضعیف، کم آب شدن بدن، عدم توازم پتاسیمریال منیزیم، کلسیم، ویتامین D در بدن، می باشد. تغییر سطح هورمون‌ها یا باردای یا اختلالات تیروئید نیز ممکن است در این زمینه نقش داشته باشند. اگر اسپاسم زیاد یا جدی اتفاق بیفتد حتماً به پزشک مراجعه کنید. تمرینات کششی می‌تواند به از بین بردن درد عضلانی کمک کند.



لکه تیره روی پا
معمولاً می‌گویند که سرطان پوست بخاطر آفتاب ایجاد می‌شود و کسی ایجاد لکه روی پاهای خود را بررسی نمی‌کند. اما ملانوم که یکی از خطرناک ترین سرطان‌های پوست است، ممکن است در نواحی ایجاد شود که معمولاً در معرض تابش آفتاب نیستند. ملانوم حتی ممکن است زیر ناخن هم ایجاد شود که مثل یک لکه تیره به نظر می‌رسد.


زرد شدن ناخن‌ها پا
ناخن‌های پای شما نشاندهنده وضعیت سلامتی شما هستند. عفونت قارچی معمولاً موجب ضخیم و زردرنگ شدن ناخن پا می‌شوند. این می‌تواند نشانه‌ای از یک بیماری دیگر مثل لنف ادما (تورم مربوط به سیستم لنفاوی)، مشکلات ریوی یا آرتروز باشد.


قاشقی شدن انگشتان پا
گاهی اوقات آسیب رسیدن به ناخن یا قرار گرفتن آن در برابر محلول‌های نفتی می‌تواند موجب گود و قاشقی شکل شدن انگشتان پا شود. اما کمبود آهن نیز یکی دیگر از دلایل این مشکل است.



سفید شدن ناخن‌های پا
آسیب رسیدن به ناخن‌ها یا بیماری برای هر قسمت از بدن می‌تواند موجب ایجاد نواحی سفیدرنگ روی ناخن شود. اگر قسمتی یا کل ناخنتان از گوشت جدا شود ممکن است سفید رنگ گردد و این می‌تواند بخاطر آسیبدیدگی، عفونت یا پسوریازیس باشد. اگر ناخن دست نخورده است و بیشتر آن سفید شده باشد، می‌تواند گاهی نشاندهنده یک مشکل جدی مثل بیماری کبد، نارسایی اختقانی قلب یا دیابت باشد.


ایجاد فرورفتگی روی ناخن‌ها پا
ایجاد فرورفتگی روی سطح ناخن با اختلال در رشد ناخن ایجاد می‌شود. این مشکل معمولاً در نیمی از افراد مبتلا به پسوریازیس اتفاق می‌افتد.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha