دوشنبه ۷ آذر ۱۳۹۰ - ۱۰:۱۶
کد خبر: 37320

سلامت نیوز :این روزها یكی از راه های آسان برای تهیه غذاها، استفاده از كنسرو آن هاست. كنسروها دارای طیف گسترده ای هستند كه از قدیمی ترین و رایجترین آن می توان به كنسرو ماهی تن و جدیدترین آنها نیز غذاهای كنسروی همچون فسنجان، كله پاچه، سیرابی و شیردان اشاره كرد.
از آن جا كه زمان تولید تا مصرف مواد غذایی كنسروی طولانی است، به برخی از این غذاها نگهدارنده هایی افزوده می شود تا مواد غذایی سالم مانده و از فساد آن ها جلوگیری شود.

به نوشته روزنامه کیهان در برخی دیگر نیز افزودنی هایی به منظور خوش طعم كردن ماده غذایی استفاده می شود كه اگر مقدار این نوع مواد شیمیایی تحت كنترل و نظارت دقیق نباشد، می تواند در درازمدت مشكلاتی چون سرطان، آسم، تنگی نفس، آلزایمر و انواع آلرژی ها را در مصرف كننده ایجاد كند.

یكی از مسموم كننده ترین عناصری كه در برخی مواد غذایی بسته بندی شده به كار می رود مواد رنگی، آن هم به میزان فراوان است تا شكل و شمایل و رنگ غذا برای مصرف كننده جذاب شود. این مواد می توانند به داخل خون انسان نفوذ كرده و انواع امراض خونی و مسمومیت را ایجاد كنند.

نمك یكی از عناصر اصلی برای حفظ، دوام و ایجاد طعم مطلوب در مواد غذایی كارخانه ایست. 75 درصد از نمكی كه بدن ما دریافت می كند از همین مواد غذایی بسته بندی شده است. به دلیل وجود این افزودنی اجتناب ناپذیر، مصرف غذاهای كنسروی در افراد مبتلا به فشارخون، تنگی نفس، نارسایی كلیوی و حتی سرطان دستگاه گوارش باید محدود شود.
شكر از دیگر موادی است كه برای ایجاد طعم مطلوب و حذف طعم نامطلوب برخی مواد افزودنی شیمیایی به غذاهای كنسروی افزوده می شود. مبتلایان به دیابت و چاقی باید قبل از مصرف این نوع غذاها، تركیبات مندرج روی بسته بندی آنها را مشاهده كرده و از مصرف غذاهای كنسروی حاوی شكر بپرهیزند.

روغن از جمله مواد اصلی برخی كنسروها نظیر كنسرو ماهی است. مصرف بیش از حد و غیراستاندارد روغن در این نوع غذاها برای افراد مبتلا به كلسترول و تری گلیسیرید بالا بسیار مضر بوده و كالری مازاد آن، چاقی را به ارمغان می آورد.

فرآیندهای حرارتی در كنسروسازی به صورت غیرمستقیم است و بین ماده حرارت دهنده و غذا، تماسی وجود دارد. اما موادی كه در نزدیكی سطح انتقال حرارت قرار دارند نسبت به موادی كه فاصله بیشتری با حرارت دارند، سریع تر به دمای مورد نظر رسیده و ادامه حرارت دهی می تواند موجب كاهش خصوصیات ماده غذایی مانند رنگ، مزه، عطر و نهایتاً مواد مغذی حساس نظیر ویتامین های B و C آن شود.

این نوع فساد در اثر خوردگی لاك درون قوطی و واكنش با تركیبات محتوی قوطی ایجاد می شود. باید دقت كرد كه لاك قوطی، كاملا صاف و بدون ترك خوردگی و تغییر رنگ محسوس باشد. لكه های سیاه در دیواره قوطی، نشان دهنده آلودگی شیمیایی محتویات داخل كنسرو است. از سوی دیگر سطح لحیم كاری قوطی هایی كه با مواد غذایی تماس مستقیم داشته باشند می توانند باعث ورود یون سرب به ماده غذایی و سپس ورود به بدن مصرف كننده شده و سلامت انسان را به خطر اندازد.

این نوع آلودگی می تواند در اثر سوراخ شدن یا زنگ زدگی قوطی كنسرو به محتویات داخل آن نفوذ و غذا را فاسد كند. از طرفی عدم توجه به انجام عمل پاستوریزاسیون مناسب و اصولی می تواند منجر به رشد میكروب های بیماری زا در محصول شود. هنگام خرید انواع كنسرو به تاریخ انقضا و مجوز بهداشت آنها توجه كنید و قوطی های كنسرو را 20 دقیقه بجوشانید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha