دوشنبه ۷ آذر ۱۳۹۰ - ۱۰:۲۰
کد خبر: 37324
سلامت نیوز :نتایج یك بررسی در خصوص توانایی محلول های مختلف در پاكسازی آلودگی های كرمی سبزی ها نشان داد: در بین محلول های مختلف «آب»، «آب نمك» و «آب و شوینده»، محلول «آب و یك شوینده مناسب» بهترین روش برای جداسازی اجرام انگلی از سبزی ها پرمصرف است.

سبزی ها آلوده همواره به عنوان یكی از مهم ترین و معمول ترین راه های انتقال آلودگی های انگلی و كرمی به شمار می آیند. علاوه بر این با توجه به تماس مستقیم سبزی ها با آب و خاك آلوده و همچنین كودهای مورد مصرف، احتمال ابتلا شدن جمعیت های انسانی به انگل، دور از انتظار نیست.

بررسی حاضر با هدف تاثیرگذاری شست وشوی سبزی ها خام و پرمصرف در پاكسازی آن ها از آلودگی های انگلی به ویژه تخم، نوزاد و انگل های كرمی توسط ندا خازنی اسكویی در دانشكده دامپزشكی دانشگاه تهران به اجرا درآمده است.

طبق روش این بررسی، سبزی های متعارف و پرمصرف از جمله شاهی، تربچه، ریحان، جعفری و تره از چهار منطقه تهران تهیه شده و پس از پاك كردن، تحت شست وشوی متعارف با سه محلول «آب»، «آب نمك»، «آب و یك شوینده» قرار گرفتند و در هر مورد آب حاصل از شست وشوی اول و آخر از حیث تخم، نوزاد، كیست و انگل ها، آزمایش شد.
نتایج این بررسی نشان داد كه توانمندی محلول «آب و یك شوینده مناسب» برای جداسازی اجرام انگلی از سبزی ها نسبت به سایرین با نتایج بهتری همراه است. با این حال برای حفظ كیفیت سبزی، پژمرده شدن سبزی ها در مدت زمان شست وشوی طولانی باید مدنظر قرار گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha