دوشنبه ۷ آذر ۱۳۹۰ - ۱۰:۲۵
سلامت نیوز :دكتر رزاقی، روان شناس بالینی برای استحكام بنیان خانواده تشكیل جلسات هفتگی را پیشنهاد داده و تأكید می كند ارتباط های كلامی و عاطفی در خانواده ها تقویت شود.
بنابر اظهارات این روان شناس در طول هفته رویدادهای مختلفی بین اعضای یك خانواده پیش می آید كه بعضاً حامل تلخی ها و تنش هایی است، اگر اعضاء بدانند كه یك روز در هفته و در یك جلسه چند یكی دو ساعته كه همه اعضاء حضور دارند اختلافات مطرح می شود، دیگر مسائل پیش آمده در طول هفته افراد خانواده را رنج نمی دهد.
در این جلسه ها همه اعضای خانواده مشكلات و رنجش های خود را مطرح می كنند و همه آن را حلاجی كرده و اعضا سعی می كنند با همدلی یكدیگر مسائل پیش آمده را حل و فصل كنند، اما اگر در این جلسه اختلافی حل نشد آن خانواده باید از یك مشاور كمك بگیرند.
لزومی ندارد این مشاور حتماً یك مشاور تابلودار باشد كه خانواده با پرداخت حق ویزیت از او بخواهد اختلافات آن ها را حل كنند؛ بلكه آنچه مهم است این است كه فردی كه برای مشاوره انتخاب می كنیم سه ویژگی داشته باشد، حال این فرد می تواند از خویشاوندان یا دوستان خانوادگی باشد.
ویژگی اول برای یك مشاور خوب داشتن تجربه های مثبت در زندگی شخصی خود است. فرد مشاور باید خودش ازدواج موفقی داشته و این موفقیت در تربیت فرزندانش هم قابل مشاهده باشد.
ویژگی دوم داشتن تعهد، تدین، شجاعت و رازداری می باشد. ویژگی سوم نیز داشتن حدی از تخصص است، یعنی فردی كه ما برای مشاوره خانواده مان انتخاب می كنیم باید مطالعاتی در حوزه مسائل خانوادگی داشته باشد.
باید مراقب باشیم تا رانده شدن اخلاق و دین را از عوامل سست شدن نظام های خانوادگی دانست و این طور گفت: اگر وحدت و پیوندهای خانوادگی براساس خدامحوری باشد نه خودمحوری، تحكیم خانواده به دست می آید؛ ریشه اختلافات، تنش ها، تلخی ها و گسستگی های خانوادگی به تضعیف نگاه ها و رویكردهای دینی ما در خانواده برمی گردد.
به گفته رزاقی، زندگی هایی كه به یكی از سه اصل مكتب و دین، اشتراكات فرهنگی و آداب و رسوم یا پیوندها ی روحی و اخلاقی استوار باشد كمتر دچار تزلزل می شود.
وی در ادامه با ابراز تأسف از اینكه افراد برای حل مشكلات شان به مشاوران خانوادگی مراجعه نمی كنند گفت: كسی اگر بخواهد خانه ای بخرد به مشاور املاك مراجعه می كند یا بیماران برای استفاده از دارو از مشاوران پزشكی كمك می خواهند و یا مشاوران حقوقی در هر شركتی حضور دارند اما متأسفانه افراد بعضاً خجالت می كشند به مشاوران خانواده مراجعه كنند كه این تابو باید بشكند.
این روانشناس بالینی هم چنین به نقش افرادی كه خانواده با آن ها معاشرت می كنند اشاره كرد و گفت: خانواده ها باید به این باور برسند كه اعضای خانواده به ویژه فرزندان از خصلت ها و خصوصیات كسانی كه با آن ها رفت و آمد می كنند تأثیر می پذیرند.
رزاقی تجمل گرایی و چشم و هم چشمی را از عوامل دیگر سست شدن بنیان خانواده ها خواند و افزود: كسی كه به خاطر نگاه دیگران سفره ای بیندازد باید آن را به حساب خودخواهی خودش بگذارد و بداند این چشم و هم چشمی ضربات سنگینی به پایه های خانواده می زند.
این روانشناس داشتن عفت و پایبندی به شئونات خانوادگی و فرهنگی را نیز در تحكیم بنیان خانواده مؤثر دانست و در ادامه طراوت و آراستگی اعضای خانواده را از عوامل پایبندی افراد به خانواده دانست.
این مشاور خانواده مدیریت و تقسیم كار را نیز امر مهمی خواند و خاطرنشان كرد: در این زمینه باید برنامه مشخصی وجود داشته باشد، همچنین اعضای خانواده باید با مطالعه و استفاده از نرم افزارهای آموزشی آگاهی های خود را در زمینه مهارت های زندگی بالا ببرند.
به گزارش ایسنا، وی در پایان با بیان این نكته كه منظور از خانه و خانواده سقف و سفره نیست، عنوان كرد: رابطه عاشقانه و خداپسندانه اصل تداوم زندگی است و پیام این آیه شریفه باید همیشه مدنظر ما باشد كه «زندگی زناشویی باید آرامش، مودت و رحمت برای ما به ارمغان بیاورد.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha