سلامت نیوز: نتایج یك مطالعه جدید در كانادا نشان داده است افرادی كه دچار سردردهای مكرر و دردناك می‌شوند، بیشتر در معرض ابتلا به افسردگی بالینی هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، این مطالعه كه در مجله تخصصی «سردرد» به چاپ رسیده همچنین تاكید دارد كه رابطه بین میگرن و افسردگی در واقع یك شمشیر دولبه است به این معنی كه مبتلایان به افسردگی بالینی، بیشتر در معرض ابتلا به میگرن هستند.

دكتر گیتا مودگیل از متخصصان روانپزشكی و اعصاب در دانشگاه كالگاری در این باره خاطرنشان ساخت: افرادی كه به افسردگی مبتلا هستند باید درباره علائم هر دو بیماری یعنی هم افسردگی و هم میگرن، اطلاعات كافی داشته باشند چون در صورت ابتلا به یكی از این بیماری‌ها ممكن است در معرض ابتلا به دیگری نیز باشند.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری رویترز، میگرن سردردهای ضربه زننده و آزاردهنده‌ای است كه گاهی فقط در یك طرف سر بروز می‌كند و باعث می‌شود فرد مبتلا، عصبی و به نور حساس شود. دكتر مودگیل با بررسی روی داد‌ه‌های «مطالعه ملی سلامت جمعیت» در كانادا مربوط به 15 هزار شركت كننده كه بین سالهای 1994 تا 2007 میلادی صورت گرفته به نتایج فوق دست یافته است.

میگرن‌ هر دو جنسیت‌ را تحت ‌تأثیر قرار می‌دهد، اما در زنان‌ شایع‌تر است‌. میگرن همچنین ممکن است ارثی باشد. بیماری در حوالی سنین بلوغ شروع شده و در میانسالی از نظر شدت و دفعات تکرارش کاهش می‌یابد. حملات میگرن بیشتر صبح ها شروع شده و علایم اولیه آن شامل تار شدن دید یا ظهور نقاط رنگی در خطوط جلوی چشم است. حملات سردرد چند ساعتی به طول می‌انجامد و پس از خوابیدن بهبود می‌یابد.

تنگ‌ شدن عروق و در پی آن گشاد شدن‌ و التهاب‌ رگ‌های‌ خونی‌ که‌ به‌ پوست‌ سر و مغز می‌روند، عامل بروز سردردهای میگرنی هستند. سردرد زمانی‌ آغاز می‌شود که‌ رگ‌ها دوباره‌ گشاد می‌شوند. عواملی چوی تغییر الگوی خواب، بیدار ماندن شبانه، کار کردن زیاد و خستگی بیش از حد، می‌توانند باعث بروز میگرن شوند. گاهی اوقات زنان بروز این سردردها را به دوران عادت ماهیانه نسبت می‌دهند و مصرف قرصهای ضد بارداری را عامل مهمی برای بوجود آمدن میگرن می‌دانند. صدای بلند، نور زیاد، کنسرت موسیقی و فشار به گردن و حتی درد دندان نیز باعث بروز میگرن می‌شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha