دوشنبه ۷ آذر ۱۳۹۰ - ۱۱:۳۵
کد خبر: 37352
سلامت نیوز :یافته های جدید محققان شواهد علمی را ارائه كرده كه نشان می دهند قلب زنها بسیار سریع تر و ساده تر از مردها می شكند.
پزشكان قلب در پی یكی از اولین مطالعاتی كه در سرتاسر آمریكا بر روی نوعی اختلال قلبی انجام داده اند، اعلام كردند میزان ابتلای زنان به «سندرم قلب شكسته» 7 تا 9 برابر مردان است، وضعیتی كه در پی وارد شدن فشار عصبی طولانی در اثر شكست سخت عاطفی و یا از دست دادن یكی از عزیزان ایجاد شده و می تواند نشانه هایی مانند حمله یا اختلال قلبی را در زنان ایجاد كند. معمولاً بیماران پس از ابتلا به این سندروم بدون آسیب دیدگی جدی مداوا می شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرگزاری زنان به گفته محققان دانشگاه پنسیلوانیا یكی از رایج ترین وضعیتهایی كه در پی آن زنان دچار این سندرم می شوند، از دست دادن همسر یا مشاهده بیماری شدید همسر است. این سندرم برای اولین بار توسط پزشكان ژاپنی و در سال 1990 شناسایی شد، ژاپنیها نام این وضعیت را «بیماری قلبی تاكوتسوبو» گذاشتند. تاكوتسوبو نام دامهایی ویژه اختاپوسها است كه یادآور فرم كوزه مانند قلبهای آسیب دیده است.

این سندرم زمانی رخ می دهد كه شوك عصبی شدیدی به بدن وارد می شود. این شوك در بدن حمله آدرنالین و دیگر هورمونهای عصبی ایجاد می كند. این حمله هورمونی اتاقك اصلی پمپ خون قلب را به صورت ناگهانی مختل می كند. مبتلایان به این سندروم معمولاً پس از چند هفته كاملاً بهبود می یابند اما در نمونه هایی نیز جان خود را از دست می دهند.
پزشكان برای یافتن دلیل رواج ابتلا به این سندروم در میان زنان، مطالعه ای گسترده انجام دادند و نتایج آن را در كنفرانس انجمن قلب آمریكا مطرح كردند. در این تحقیق بررسی اطلاعات ثبت شده در هزار بیمارستان نشان داد تنها در سال 2007 حدود 6 هزار و 229 نفر در آمریكا به این سندرم مبتلا شده اند كه از این میان فقط 671 مبتلا مرد بودند. پس از انطباق دادن شرایطی از قبیل فشار خون بالا، سیگار كشیدن و دیگر عواملی كه می توانند بر روی اختلالات قلبی تأثیرگذار باشند، دانشمندان دریافتند زنان 5/7 برابر مردان به این سندروم مبتلا می شوند.
همچنین میزان ابتلا به این سندروم در میان زنان بالای 55 سال سه برابر زنان جوان بود و زنان جوانتر از 55 سال 5/9 برابر مردان در سنی مشابه به این سندرم مبتلا شده بودند. هنوز دلیل مشخصی برای این پدیده كشف نشده است و تنها مشخص است این سندروم اختلال قلبی است كه زنان را بیشتر از مردان تحت تأثیر خود قرار می دهد.
براساس گزارش واشنگتن پست، یكی از نظریه های ممكن، نقش هورمونها در ابتلا به این سندروم است. نظریه دیگر این است كه تعداد گیرنده های آدرنالین در سلولهای قلب مردان بیشتر از قلب زنان است و از این رو مردان بهتر می توانند استرس را در خود كنترل كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha