سلامت نیوز:کاندوم‌های ساخته شده از لاتکس و پلاستیک اگر به درستی مورد استفاده قرار گیرند درمقابل اکثر بیماری‌های مقاربتی محافظ هستند. کاندوم‌ها دربرابر عفونت‌هایی که از زخم‌های پوستی منتشر می‌شوند، محافظت به عمل نمی‌آورند. زوج‌ها معمولاً برای محافظت دربرابر بیماری‌های مقاربتی، از کاندوم نیز درکنار یک روش جلوگیری دیگر استفاده می‌کنند.
کاندوم چیست؟
کاندوم یک روش مانعی برای جلوگیری از بارداری است. کاندوم دو نوع مردانه و زنانه دارند. کاندوم مردانه یک پوشش نازک است که معمولاً از لاتکس (نوعی پلاستیک) ساخته می‌شود و روی آلت مردانه کشیده می‌شود. کاندوم زنانه پوششی پلی‌اورتان است که در هر دو انتهای آن حلقه‌ای قابل‌انعطاف وجود دارد. یک سر آن بسته است و داخل واژن گذاشته می‌شود. سر دیگر آن باز بوده و حلقه خارج از دهانه واژن قرار می‌گیرد.

کاندوم چطور عمل می‌کند؟
کاندوم‌ها با جلوگیری از وارد شدن مایع منی (مایعی که حاوی اسپرم است) به داخل واژن، از بارداری جلوگیری می‌کنند. کاندوم مردانه بعد از نعوظ روی آلت مرد کشیده می‌شود، طوریکه کمی فضای خالی در نوک کاندوم باقی بماند. این فضا محل کافی برای مایع منی بعد از انزال را فراهم می‌کند و احتمال پاره شدن کاندوم را کاهش می‌دهد.

پس از انزال، مرد موقع بیرون کشیدن آلت خود از واژن باید کاندوم را از ته آلت نگه دارد. اینکار باید زمانی انجام شود که آلت مرد هنوز در حالت نعوظ است زیرا احتمال درآمدن کاندوم وقتی آلت دوباره نرم می‌شود زیاد است. اگر این اتفاق بیفتد، ممکن است اسپرم وارد واژن شود.

کاندوم زنانه بااستفاده از حلقه انتهای بسته وارد واژن می‌شود. حلقه دیگر، انتهای باز کاندوم را ایجاد می‌کند. سپس پوشش دیواره واژن را می‌پوشاند و سدی بین اسپرم و گردنه رحم ایجاد می‌کند. کاندوم زنانه را می‌توان از 8 ساعت قبل از رابطه‌جنسی نصب کرد و باید بلافاصله بعد از اتمام نزدیکی و قبل از بلند شدن زن، برداشته شود.

نباید در یک زمان هم از کاندوم مردانه و هم زنانه استفاده کرد زیرا سایش میان آنها می‌تواند موجب پارگی شود یا احتمال دارد به هم چسبیده و باعث شود یکی از آنها حین نزدیکی بیرون آید.
کاندوم مصرف شده باید در سطح زباله انداخته شود نه توالت. وقتی کاندومی مصرف می‌شود، دیگر قابل استفاده نیست. برای هر نزدیکی باید از یک کاندوم نو استفاده کرد و برای جلوگیری از بارداری و بیماری‌های مقاربتی از ابتدا تا انتهای نزدیکی باید استفاده شود.خیلی مهم است که هیچگاه از روان‌سازها و و روغن‌ها موقع استفاده از کاندوم مصرف نشود زیرا می‌تواند موجب پاره شدن کاندوم شود.

کاندومی که بعد از بیرون آوردن از جعبه خشک، چسبناک یا سفت باشد یا تاریخ انقضای آن گذشته باشد، باید بیرون انداخته شود. بهتر است که همیشه چند کاندوم نو در دسترس داشته باشید که اگر یکی مشکلی داشت از کاندومی دیگر استفاده کنید. بهتر است کاندوم‌های استفاده نشده را در محلی خشک و خنگ نگهداری کنید.

کاندوم‌ها تا چه میزان موثر هستند؟
در طول یک سال، 15 زوج از 100 زوجی که برای جلوگیری از بارداری از کاندوم استفاده می‌کنند، دچار بارداری ناخواسته می‌شوند. استفاده از کاندوم زنانه اطمینان کمتری دارد و 21 مورد از 100 زوج دچار بارداری ناخواسته می‌شوند. البته اینها آمار متوسط هستند و احتمال باردار شدن به صحت استفاده از این روش نیز بستگی دارد. درواقع، تحقیقات نشان می‌دهد که گرچه احتمال پاره شدن یا درآمدن کاندوم حین نزدیکی وجود دارد اما متداولترین دلایل شکست کاندوم استفاده نکردن زوج‌ها از آن است.

در گذشته متخصصین بر این عقیده بودند که استفاده از اسپرم‌کش‌ها همراه با کاندوم نه تنها احتمال باردار شدن را کاهش می‌دهد، بلکه به مقابله با بیماری‌های مقاربتی هم کمک می‌کند. اما اطلاعات جدیدتر نشان می‌دهد که این درست نیست و اسپرم‌کش‌ها می‌تواند ناراحتی‌هایی ایجاد کند که انتقال بیماری‌های مقاربتی را بیشتر می‌کند.

محافظت دربرابر بیماری‌های مقاربتی
اکثر کاندوم‌های مردانه از لاتکس درست می‌شوند. آنهایی که از پوست برده ساخته می‌شوند محافظت کمتری دربرابر بعضی بیماری‌های مقاربتی مثل ایدز/HIV دارند، ازاینرو استفاده از کاندوم‌های لاتکس توصیه می‌شود. برای آنهایی که به لاتکس واکنش آلرژیک پوستی دارند، استفاده از کاندوم‌های پلی‌اورتان توصیه می‌شود.

کاندوم‌های ساخته شده از لاتکس و پلاستیک اگر به درستی مورد استفاده قرار گیرند درمقابل اکثر بیماری‌های مقاربتی محافظ هستند. کاندوم‌ها دربرابر عفونت‌هایی که از زخم‌های پوستی منتشر می‌شوند، محافظت به عمل نمی‌آورند. زوج‌ها معمولاً برای محافظت دربرابر بیماری‌های مقاربتی، از کاندوم نیز درکنار یک روش جلوگیری دیگر استفاده می‌کنند.

خودداری از نزدیکی تنها روش مطمئن برای جلوگیری از بارداری و بیماری‌های مقاربتی است.

عوارض جانبی احتمالی
اکثر مردها و زنان با استفاده از کاندوم دچار هیچ مشکلی نمی‌شوند. عوارض جانبی که ممکن است اتفاق بیفتد، عبارتند از:

•  حساسیت به کاندوم‌های لاتکس
•  اذیت شدن آلت تناسلی مردانه یا واژن از اسپرم‌کش‌ها یا روغن‌های روان‌ساز که روی بعضی از کاندوم‌ها استفاده می‌شود.

چه کسانی از کاندوم استفاده می‌کنند؟
زوج‌هایی که به اندازه کافی مسئولیت‌پذیر هستند که هربار قبل از رابطه‌جنسی کمی مکث کرده و کاندوم بگذارند و کسانیکه می‌خواهند دربرابر بیماری‌های مقاربتی محافظت به عمل آورند از کاندوم استفاده می‌کنند. ازآنجاکه کاندوم تنها روش جلوگیری موجود برای مردان است، باعث می‌شود مردها هم مسئولیت جلوگیری از بارداری را بر عهده گیرند. کاندوم همچنین برای آنهایی که امکان مالی کافی برای هزینه کردن برای جلوگیری از بارداری را ندارند، بسیار مناسب است.

کاندوم را از کجا می‌توان تهیه کرد؟
کاندوم را می‌توان بدون نسخه از داروخانه‌ها و سوپرمارکت‌ها تهیه کرد. کاندوم‌ها سایزها، بافت‌ها و رنگ‌های مختلف دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha