دوشنبه ۷ آذر ۱۳۹۰ - ۱۳:۳۷
کد خبر: 37369
سلامت نیوز: یک متخصص پوست و مو گفت: تابش مستقیم آ‌فتاب الیاف ارتجاعی پوست را از بین می برد و موجی پیری زودرس پوست و چین و چروک می شود.

محمد رضوانی در گفت‌وگو با فارس در مورد اثرات مخرب آفتاب و تاثیر استفاده از ضد آفتاب گفت: اثرات مخرب آفتاب بر روی پوست بر هیچ کس پوشیده نیست زیرا می‌تواند الیاف که موجب خاصیت ارتجاعی پوست می‌شود را مانند الاستین رتیکولین و کولاران بشکند و در نتیجه پوست زود‌تر پیر شود.

وی افزود: آفتاب می‌تواند به نوعی رنگدانه‌های پوست را تحریک کند، ضخامت پوست را افزایش دهد و با تغییرات سلولی در پوست سرطان ایجاد کند.

رضوانی با اشاره به اینکه همه این موارد به عنوان اثرات تجمعی از آفتاب یاد می‌شود اظهار داشت: اگر لکی پشت دست فردی باشد مربوط به امسال نیست اثرات اشعه ماوراء بنفش است که از همان بچگی روی پوست ماند. این اثرات الان جمع شده و به صورتی که می‌بینیم مشاهده‌اش می‌کنیم بنابر این از هر سنی بتوانم ضد آفتاب را شروع کنیم اثرات منفی و مخرب آفتاب را کمتر کرده‌ایم.

این متخصص پوست و مو به ذکر مثالی اذعان داشت: مثلاً پوست صورت و گردن، اگر در بزرگتر‌ها دقت کنیم می‌بینیم پوست گردن نازک‌تر روشن‌تر و پوست صورت صخیم‌تر و تیره‌تر شده و چین و چروک بیشتری دارد بنابر این هر چه آفتاب مستقیم کمتر به پوست بخورد اثرات پیری و لک در آن کمتر است.

وی گفت:‌ به همین علت هم هست که زنان غربی که پوست بدنشان بیشتر در معرض آفتاب است پر از لک و چین و چروک است.

وی در پاسخ به اینکه آیا می‌توان ضد آفتاب را از سنین پائین استفاده کرد گفت: ضد آفتاب مخصوص نوزادان مخصوص کودکان وجود دارد و از ۱۲ سال به بالا نیز می‌توانند به ضد آفتاب‌های بزرگسالان را استفاده کنند.

رضوانی در مورد عیار یا (spf) کرم ضد آفتاب در برابر آفتاب با توجه به آب و هوای کشورمان گفت: SPF میزان درصد حفاظتی پوست در برابر آفتاب را نشان می‌دهد اگر SPF ضد آفتابی ۵ باشد یعنی ۵ برابر باید آفتاب بیشتر به پوست بخورد تا پوست محافظت شود.

وی گفت: پس SPF کرم ضد آ‌فتاب هر چه بالاتر باشد بهتر است اما منحنی اثر SPF یک منحنی لوگارتیمی است و بعد از SPF30 ضد آفتاب‌ها تقریباً فرق زیادی با هم ندارند و اثربخشی آ‌نها تقریباً یکی است ولی تفاوت‌های زیر این درصد بسیار زیاد است.

وی تصریح کرد: البته برای برخی بیماری‌های پوست نادر مانند برخی انواع سرطان پوست حتماً باید SPF بسیار بالا استفاده کنند چرا یک درصد هم برای این افراد مهم و تاثیرگذار است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha