سلامت نیوز: ورود به این مکان اجازه نمی‌خواهد. برای وارد شدن به اینجا از هیچ چیز نباید خجالت کشید. کلینیک‌های سلامت جنسی یکی دو سالی است که در تهران و بخصوص در برخی بیمارستان‌های دولتی تاسیس شده‌اند، اما بسیاری از مردم از وجود آنها بی‌خبرند یا اصلا نمی‌دانند که می‌توانند برای حل مشکلات جنسی‌شان به این مراکز مراجعه کنند.

گرچه سیاست وزارت بهداشت از تاسیس این مراکز، دستیابی به سلامت عمومی است، اما به نظر می‌رسد نبود اطلاع‌رسانی کافی موجب شده شهروندان از چگونگی و عملکرد این‌گونه کلینیک‌ها زیاد باخبر نباشند.

دکتر عباسعلی ناصحی، مدیرکل دفتر سلامت روان وزارت بهداشت توضیح می‌دهد: مرکز سلامت روان وزارت بهداشت درصدد است تا در هر دانشگاه علوم پزشکی کلینیک سلامت جنسی خانواده تاسیس کند، البته تعداد مراکز مشاوره‌ای، آموزشی و دانشگاهی کشور، در حال حاضر اندک هستند و این مراکز نمی‌توانند پاسخگوی نیاز مراجعان باشند.

مکانی برای کمک به حفظ سلامت جنسی
دکتر لیلی چمنی تبریز، مسوول کلینیک سلامت جنسی یک مرکز فوق تخصصی هم تاکید می‌کند: هماهنگی و سازگاری جنبه‌های جسمی، عاطفی، عقلانی و اجتماعی در انسان مستلزم برخورداری از سلامت جنسی است و پرداختن به این مساله دلیل راه‌اندازی کلینیک‌های سلامت جنسی است.

او می‌افزاید: از آنجا که بیماری‌های آمیزشی، تاثیر مستقیمی روی سلامت فرد و و ارتباطش با جنس مخالف می‌گذارد، ضروری است مرکزی تخصصی برای ارائه خدمات آموزشی و درمانی از بعد روان‌شناسی و پزشکی برای درمان این بیماری‌ها وجود داشته باشد.

به گفته او، این کلینیک‌ها برای پاسخگویی به نیازهای افراد در بخش‌های تشخیص و درمان مشکلات جنسی در مردان و زنان، آموزش بهداشت جنسی، تشخیص و درمان بیماری‌های قابل انتقال از راه تماس جنسی و بیماری‌های ویروسی تناسلی (تبخال‌های تناسلی)، ارائه مشاوره در زمینه مشکلات عاطفی و روانی بین اعضای خانواده و تربیت جنسی کودکان و نوجوانان‌ طراحی شده‌اند.

شیوع بالای اختلالات جنسی در جامعه

دکتر ناصحی، روانپزشک با تاکید بر این‌که بروز مشکلات جنسی میان یک زوج، سلامت کل خانواده را به خطر می‌اندازد، می‌گوید: اختلال در سلامت جنسی هم برای خود فرد عوارضی نظیر افسردگی، اضطراب، کاهش اعتماد‌به‌‌نفس و انزوا را به همراه دارد و هم باعث بروز مشکل در حوزه روابط خانوادگی و زناشویی می‌شود که در نهایت ممکن است به طلاق عاطفی یا حقوقی ختم شود.

براساس آمارهای ارائه شده از سوی وزارت بهداشت، تحقیقات نشان داده است که حدود 10 درصد از مردان دچار ناتوایی جنسی هستند. حدود 30 تا 40 درصد از مردان به اختلال انزال زودرس مبتلا هستند. نزدیک به 35 تا 40 درصد زنان نیز مبتلا به یکی از انواع اختلال‌های جنسی هستند.

همچنین اختلالات جنسی می‌توانند به عنوان یکی از پیامدها یا عوارض برخی بیماری‌های جسمی تلقی شوند. مثلا 30 تا 35 درصد افراد مبتلا به دیابت و 60 درصد افرادی که سکته قلبی می‌کنند یا مبتلا به نارسایی تنفسی هستند به نوعی اختلال جنسی نیز مبتلا می‌شوند.

مقاومت فرهنگی

به گفته دکتر ناصحی نوعی مقاومت و شرم فرهنگی نسبت به مسائل جنسی در کشور ما شکل گرفته است که ریشه مذهبی ندارد و متون مذهبی که به طور آشکار به بهداشت جنسی و اهمیت مسائل جنسی اشاره می‌کنند، گواه این مدعاست.

این روانپزشک می‌افزاید: این سد فرهنگی منجر به آن شده است که بسیاری از افراد از طرح مشکلات جنسی خود بیم داشته باشند و برای درمان اقدام نکنند، در حالی که هر چه میزان آگاهی مردم ما راجع به بهداشت جنسی بیشتر باشد ابتلا به بیماری‌هایی چون ایدز، کمتر می‌شود.

منبع: جام جم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha