سلامت نیوز: رییس مرکز بهداشت شهرستان همدان گفت: بیماری ایدز از چالش‌های هزاره سوم بوده که به سرعت در حال شیوع و گسترش است، این بیماری جوانان و نوجوانان را به صورت نامتناسب آلوده و درگیر می‌کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، "دکتر فتح‌الله نظری‌پویا" در آیین نواختن زنگ هشدار ایدز در دبیرستان مهدیه، با اشاره به شعار امسال روز جهانی ایدز با عنوان "دسترسی آسان، پیشگیری و مراقبت ایدز حق هر انسان است"، اظهار کرد: ایدز چالش‌هایی را در بخش‌های بهداشت عمومی، اقتصاد و مسائل اجتماعی ایجاد كرده است.

وی با بیان اینکه برجسته‌سازی شعار جهانی و توجه به این موضوع حائز اهمیت است، تصریح کرد: اهداف این شعار پررنگ‌تر شدن آموزش و اطلاع‌رسانی است.

دکتر نظری‌پویا ادامه داد: آموزش از اهداف استراتژیک بهداشت است، اما تعیین آن در حوزه زمانی از نظر دنبال كردن اهداف خاص بسیار مهم است.

وی با تاكید بر جذب حمایت سیاست‌گذاران، مدیران و مسئولان فعال در این زمینه، گفت: تدوین برنامه‌ها و اهداف، جلب حمایت سازمان‌های غیردولتی و بحث برجسته‌سازی این شعار از دیگر اهداف بهداشت است.

رییس مرکز بهداشت شهرستان همدان خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران در خرداد80 با 188 کشور برای پیشگیری و مراقبت‌های بیماری HIV یا ایدز همگام شد و موفقیت‌های چشمگیری در این زمینه کسب کرد.

وی در ادامه با اشاره به طی چند موج بیماری در كشور اظهار کرد: نخستین موج با آلوده شدن افراد به ویروس ایدز از طریق دریافت خون و فرآورده‌های خونی آغاز شد، موج دوم از طریق معتادان تزریقی که بحث کنترل آن تا حد زیادی موفقیت‌آمیز بود و بالاخره موج سوم که هم‌اکنون درگیر آن هستیم و باید بیشتر مورد توجه مسئولان باشد، گسترش ایدز از طریق روابط غیراخلاقی است.

دکتر نظری‌پویا در خصوص اهمیت موج سوم تصریح کرد: این موج، جوانان و نوجوانان را تهدید می‌كند و باید توجه ویژه‌ای در این زمینه شود.

وی از قرص‌های روانگردان‌ها به عنوان مشکل دیگر نام برد و افزود: با توجه به شیوع مصرف قرص‌های روانگردان‌ها در میان جوانان، ایدز آنان را بیشتر تهدید می‌کند و وظیفه و مسئولیت ما را در قبال آنها سنگین‌تر می‌کند.

رییس مرکز بهداشت شهرستان همدان ادامه داد: وزارت بهداشت تدوین برنامه پیشگیری و مراقبت HIV را از سال 81 آغاز كرد و ارگان‌هایی مانند آموزش و پرورش، کمیته امداد امام خمینی(ره)، سازمان بهزیستی، سازمان زندان‌ها و سازمان‌های نظامی و انتظامی نیز در تدوین این برنامه به صورت جدی مشارکت داشتند.

دکتر نظری‌پویا گفت: در این راستا اهمیت به حوزه‌های آموزشی و اطلاع‌رسانی، مراقبت از بیماری و توجه به مراکز مشاوره‌های رفتاری جایگاه ویژه‌ای یافت.

وی با اشاره به اینکه اهداف ما باید در حوزه جوانان و نوجوانان پیگیری شود، یادآور شد: تغییر شیوه زندگی و رفتاری، بحث زندگی ایمن و سالم، بهداشت فردی و مسئولیت‌پذیری اجتماعی از مهم‌ترین راه‌های پیشگیری از بیماری ایدز است. همچنین باید آموزش خانواده‌ها برای پیشگیری و مبارزه با HIV انجام شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha