سه‌شنبه ۸ آذر ۱۳۹۰ - ۱۰:۳۶
کد خبر: 37387
سلامت نیوز: با رسیدن به ۶۵ سالگی به طور طبیعی از هر ۳ نفر، یک نفر دچار نوعی مشکل بینایی می شود. به نوشته« Prevention» ۴، نوع بیماری چشمی مربوط به سن وجود دارد که شامل گلوکوما، کاتاراکت، دژنراسیون ماکولا و رتینوپاتی دیابتی است.

* گلوکوما (آب سیاه)؛ به عصب شبکیه چشم آسیب می رساند و باعث نابینایی می شود. از آن جا که این بیماری علایم اولیه ندارد، بیشتر افراد متوجه آن نمی شوند. گلوکوما علت عمده نابینایی در کشور آمریکا به حساب می آید. با پیشرفت بیماری به مرور زمان فرد دچار مشکل بینایی در قسمت کناره میدان دید می شود. عوامل خطر که در بروز گلوکوما نقش دارد شامل سن، سابقه بیماری گلوکوما در خانواده، مصرف داروهای استروئید و نزدیک بین بودن است.

* کاتاراکت (آب مروارید)؛ یعنی تار شدن عدسی چشم. عدسی چشم از آب و پروتئین تشکیل شده است و در صورت جمع شدن پروتئین ها، تاری روی عدسی به وجود می آید که آب مروارید نامیده می شود و با بزرگ تر شدن آن بینایی فرد با مشکل مواجه می شود. در صورت حاد شدن آب مروارید، فرد به جراحی نیاز پیدا می کند. افرادی که دچار آب مروارید می شوند، از تابش نور، دوبینی در یک چشم یا تابش نور لامپ یا نور خورشید گله می کنند و تنها راه تصحیح دید جراحی است. عوامل خطر آب مروارید، بالا رفتن سن، جنسیت و سابقه بیماری در خانواده است.

* دژنراسیون ماکولا؛ نوعی تباهی لکه زرد چشم که به طور چشمگیری قدرت بینایی را کاهش می دهد و روی دید مرکزی تاثیر می گذارد. اگر چه دژنراسیون ماکولا به ندرت باعث نابینایی می شود اما انجام دادن کارهای روزمره مانند خواندن و یا رانندگی که نیاز به دید مرکزی دارد، دشوار می شود. دژنراسیون ماکولا با جراحی نیز قابل درمان است. بزرگ ترین عامل خطر این نوع بیماری سن است و پس از ۷۵ سالگی ۴۶ درصد مردم دچار نوعی از این بیماری می شوند. سابقه خانوادگی و استعمال دخانیات عوامل دیگر بروز این بیماری است.

* رتینوپاتی دیابتی؛ این اختلال کور کننده بر اثر پیچیدگی در بیماری دیابت به وجود می آید. دیابت تغییرات غیرعادی در رگ های خونی شبکیه چشم ایجاد می کند. علایم این نوع بیماری شامل دیدن اشیای تیره و شناور، دید تار و درد در ناحیه چشم است. همیشه قند بالا و فشارخون بالا با این نوع بیماری چشم ارتباط دارد.افرادی که دیابت نوع ۲ دارند و از داروهایی مانند اواندیا برای درمان دیابت استفاده می کنند، با خطر بروز این بیماری مواجهند. درمانی برای این نوع بیماری چشم وجود ندارد اما اگر لیزردرمانی قبل از آسیب دیدن شدید شبکیه انجام گیرد، مانع از دست دادن بینایی در فرد می شود.

* بیماری چشم از طریق آزمایش های مختلف تشخیص داده می شود:- با چکاندن قطره در چشم که باعث گشاد شدن مردمک می شود و بیماری های چشم مشخص می شود.

- آزمایش که فشار مایعات داخل چشم را تعیین می کند.
منبع: روزنامه خراسان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha