سلامت نیوز :همچنان در عوالم خود در حال تجزیه و تحلیل این مسئله سخت هستی كه عده ای دور ماشین جمع می شوند و از تو می خواهند سریع تر فردی را كه با تو تصادف كرده به بیمارستان برسانی قبل از اینكه خونش بر گردنت بیفتد، اسم خون كه می آید ناخودآگاه یادت می افتد كه مبلغ دیه هم افزایش یافته، پس هزینه بیمارستان قطعا از پرداخت دیه كمتر است.
با عجله از اداره خارج می شوی و به سرعت خودت را درون خودرو جا می دهی تا كمتر در قفس 7قفله ترافیك تهران اسیر شوی و به مراسمی كه مدت ها منتظر آن بودی، برسی.
هنوز موتور ماشین در گیرودار بین دنده یك و دو است و خوب از جا كنده نشده كه ناگهان خودرو تكانی می خورد و صدایی عجیب می شنوی؛ هنوز نمی دانی كسی با ماشینش به تو زده یا اینكه بدشانسی به سراغت آمده و خودرویی را نوازش كرده ای.
همچنان در عوالم خود در حال تجزیه و تحلیل این مسئله سخت هستی كه عده ای دور ماشین جمع می شوند و از تو می خواهند سریع تر فردی را كه با تو تصادف كرده به بیمارستان برسانی قبل از اینكه خونش بر گردنت بیفتد، اسم خون كه می آید ناخودآگاه یادت می افتد كه مبلغ دیه هم افزایش یافته، پس هزینه بیمارستان قطعا از پرداخت دیه كمتر است.
با كمك یكی دو نفر از عابران، مرد جوان را به نزدیك ترین بیمارستان می رسانی؛ در بین راه وقتی خوب حوادث را مرور می كنی تازه یادت می افتد «من كه اصلا تصادف نكردم».
به هر حال 2ساعتی را برای انجام معاینه و آزمایش از مجروح سپری می كنی كه دكتر بعد از نگاه كردن به نتایج آزمایش خیالت را راحت می كند كه هیچ اتفاقی برای مرد جوان نیفتاده و می توانی به خانه بروی.
نفسی به راحتی می كشی كه همه چیز تمام شد اما با مشاهده مامور پلیس پوشه به دست كه ناگهان مقابلت سبز می شود، گویی نفست دیگر میلی برای بالا آمدن ندارد.
مامور پلیس می گوید فرد مجروح به خاطر تصادف از شما شكایت كرده است ولی گفته در قبال دریافت خسارت حاضر به اعلام رضایت است، اما هرچه می گویی كه من اصلا با او برخورد نكردم و او بود كه خودش را به ماشین من زده، هیچ گوشی شنوا نیست، آن هم كه می شنود باور نمی كند.
آن شب را با سپردن بیمه نامه به خانه می روی وچند روز بعد برای رسیدگی به پرونده به كلانتری می روی تا از خود دفاع كنی؛ اما وقتی نمی توانی مسئولان را متقاعد كنی كه این فرد یك شیاد است و با ایجاد یك تصادف ساختگی قصد اخاذی از من را دارد، مجبور می شوی برای اینكه بازداشت نشوی، از دوستت بخواهی كه یك سند جور كند تا راهی برای نجات از این مخمصه پیدا كنی.
تصادف ساختگی، شگرد قدیمی معتادان و شیادان
شگرد تصادف ساختگی، روشی است كه در سال های اخیر برخی از افراد شیاد مخصوصا معتادان برای اخاذی از مردم در پیش گرفته اند و متاسفانه قوانین موجود، دست این افراد را برای اخاذی از مردم باز كرده است.
حمید رحیمیان، كه از مدتی قبل به خاطر یك تصادف ساختگی با مشكلات زیادی روبه رو شده است گفت: بعد از اینكه بیمارستان اعلام كرد فردی كه به اصطلاح با من تصادف كرده مشكلی ندارد، خیالم راحت شد اما او از من شكایت كرد و همان شب خودروی من توقیف شد.
وی ادامه داد: وقتی به كلانتری رفتم، مسئولان كلانتری وقتی با مخالفت من در پذیرش موضوع و تلاش برای جلب رضایت از شاكی روبه رو شدند، مرا بازداشت كردند كه با سپردن وثیقه تا زمان دادگاه آزاد شدم.
رحیمیان با اشاره به اینكه از آن روز به بعد زمان زیادی از وقتم را در دادگاه و كلانتری سپری می كنم، گفت: آن روز وقتی از كلانتری بیرون آمدیم، مرد شاكی سمت من آمد و گفت اگر 400هزار تومان به او بدهم، رضایت می دهد.
امیدم به احقاق حق در دادگاه بود اما...
رحیمیان با بیان اینكه از پرداخت این پول خودداری كردم تا حق بودن ادعایم را در دادگاه اثبات كنم، گفت: وقتی برای اولین بار به دادگاه رفتم، موضوع را برای قاضی تعریف كردم ولی او نه تنها حرفم را قبول نكرد بلكه با من بدرفتاری هم كرد.
وی افزود: از قاضی خواستم، شاكی را مجاب كند اسناد پزشكی مربوط به شب حادثه را كه نشان دهنده سالم بودن او است، به دادگاه ارائه دهد اما مرد شاكی از این كار طفره می رفت و امروز و فردا می كرد.
رحیمیان با بیان اینكه او حتی حاضر نیست به پزشكی قانونی برود تا درباره سلامت جسمی او نظر بدهند، گفت: آخرین باری كه او را در راهروهای دادگاه دیدم به من گفت اگر همان روز اول پول را به من داده بودی، اینقدر به دردسر و سختی نمی افتادی!
مجبور شدم به یك معتاد اخاذ، پول بدهم
برزگر، شهروند دیگری است كه تجربه تلخ «تصادف ساختگی» نصیب او هم شده است و در این باره به خبرنگار فارس گفت: چند روزی از فوت مادرم گذشته بود كه به سمت منزل در حركت بودم.
هوا تاریك بود؛ در حال عبور از كنار اتوبوسی بودم كه ناگهان از جلوی اتوبوس یك عابر ظاهر شد، فاصله بین خود و اتوبوس را زیاد كردم تا عابر بتواند بین خودروی من و اتوبوس قرار بگیرد و عبور كند اما به محض اینكه از مقابل او رد شدم ناگهان صدای خرد شدن چیزی را زیرلاستیك ها شنیدم.
وقتی پیاده شدم دیدم همان عابر خودش را كنار خودرو انداخته و مدعی شده كه با خودرو به او زده ام در حالی كه من از او عبور كرده بودم، فهمیدم كه معتاد است و قصدش چیست اما به خاطر اینكه حال روحی خوبی نداشتم، او را به بیمارستان بردم تا مطمئن شوم كه اتفاق خاصی نیفتاده است.
آنجا بود كه با وجود اظهارات پزشكان مبنی بر سلامت جسمی، از من شكایت كرد و گفت در ازای دریافت 100 هزار تومان رضایت می دهم؛ تمام پولی كه همراهم بود و به 70هزار تومان هم نمی رسید اما راضی اش كرد، به شرطی كه او را به خانه اش كه در حاشیه شهر بود برسانم.
چرا به راحتی پرونده ای جدید در سیستم قضایی باز می شود
مسئولان قضایی همیشه از تعداد عناوین مجرمانه نالیده اند و از اینكه به همین دلیل همیشه و با سرعتی زیاد بر حجم پرونده های قضایی در محاكمه افزوده می شود، گله مند هستند.
اما این سؤال مطرح است كه آیا نمی توان با برداشتن برخی موانع كوچك و حتی قوانین دست و پا گیر قدری از مشكلات را برطرف كرد؟ حتماً باید پرونده ای در دستگاه قضایی تشكیل، وارد چرخه ناتمام رسیدگی ها بیفتد، آنگاه تازه در دادسرا درخواست شود كه (به عنوان مثال در این موضوع) استاد پزشكی یا نظریه پزشكی ارائه شود؟ آیا كلانتری ها نمی توانند این اقدامات را انجام دهند تا اگر هم قرار است پرونده ای به سیستم قضایی رود، كامل و بی نقص به دست مسئول قضایی برسد؟
معتادان بیشتر در كمین زنان هستند
«مریم.گ» یكی از رانندگان تهرانی است كه به گفته خودش مدتی قبل با یكی از این معتادان برخورد داشته است.
وی در این باره گفت: در خیابان ابوسعید و حوالی كلانتری ابوسعید با خودروی شخصی و سرعتی پایین در حال عبور بودم كه ناگهان موتورسواری كه در كنار من بود، خودش را روی زمین انداخت و شروع به داد و فریاد كرد.
من هم كه به شدت شوكه شده بودم، خودرو را متوقف كردم و از آن پیاده شدم. مطمئن بودم كه اصلا با او برخورد نكرده ام اما او به قدری داد و فریاد می كرد كه من هم كم كم داشتم شك می كردم كه نكند واقعاً با او تصادف كرده باشم.
موتورسوار كه از ظاهرش مشخص بود معتاد است مردم را دور خود جمع كرد؛ ابتدا پایش را گرفته بود و می نالید اما از آنجا كه دروغ گو كم حافظه است، در ادامه دستش را گرفت و از من می خواست او را به بیمارستان برسانم یا پولی به او بدهم.
بارها دیده بودم كه در همین نقطه از خیابان كه به كلانتری هم نزدیك بود، از این اتفاقات رخ داده است و گویا آنها به دلیل نزدیكی به كلانتری این نقطه را انتخاب می كردند. سرانجام با حضور مأموران پلیس و اظهارات مردم در تأیید حرف های من، این غائله بدون اینكه آن معتاد بتواند پولی از من بگیرد، به پایان رسید.
تن دادن به خواسته شیادان به جای اعلام شكایت در دستگاه قضایی
در حال حاضر وقتی پرونده وارد سیستم و دستگاه قضایی می شود دیگر اتمام رسیدگی به آن و مختومه اعلام شدن آن، كار خداست و در این بین هم هستند مردمی كه به خاطر دغدغه های مختلفی كه دارند، عطای دادخواهی در سیستم قضایی را به لقایش می بخشند و ترجیح می دهند به جای دوندگی های طولانی در دادگاه ها، مبلغی را به فرد اخاذ بدهند و از مهلكه نجات یابند.
سرهنگ فیروز گودرزی مهر رئیس پلیس تصادفات تهران در این باره اظهار داشت: متأسفانه در برخی از موارد شاهد هستیم كه بعضی از عابران پیاده اقدام به ایجاد تصادفات ساختگی می كنند تا بتوانند از این طریق مبالغی را به صورت دستی از رانندگان دریافت كنند.
رانندگان در صورت شدید نبودن حادثه منتظر حضور پلیس شوند
وی ادامه داد: در صورتی كه تصادفی جرحی صورت گیرد وظیفه ای شرعی و عرفی برای تمام شهروندان وجود دارد كه مصدوم را برای درمان به مراكز پزشكی انتقال دهند اما در صورتی كه تصادفی حادث شود و طی آن فرد از صاحب خودرو طلب پولی كند تا شخصاً به مراكز درمانی مراجعه كند، از راننده توقع می رود تا منتظر حضور پلیس شود.
این فرمانده انتظامی بیان كرد: در صورت تشخیص پلیس مبنی بر اینكه فرد به عمد در برابر خودرو ظاهر شده یا با دویدن در مسیر خودرو قرار گرفته است براساس قانون جزا و ماده 26 تخلفات رانندگی هیچ گونه مسئولیتی متوجه راننده نیست و راننده به عنوان مقصر معرفی نمی شود.
اگر تصادف در بزرگراه رخ دهد هیچ مسئولیتی متوجه راننده نیست
وی به ماده 4 ایمنی آزادراه ها نیز اشاره كرد و گفت: براساس قانون، عبور عابران پیاده و احشام از بزرگراه ها ممنوع است و اگر فردی در این مسیرها اقدام به تردد كند و تردد وی منجر به تصادف شود هیچ گونه مسئولیت مدنی برعهده راننده نیست.
بیشتر تصادفات ساختگی در حاشیه بزرگراه ها رخ می دهد
گودرزی مهر ادامه داد: متأسفانه غالب تصادفات ساختگی را در حاشیه برخی از بزرگراه ها شاهد هستیم كه در آنها حاشیه نشینان در اطراف بزرگراه ها بیتوته كرده و اقدام به مصرف موادمخدر می كنند.وی گفت: اگر ما چنین تصادفاتی را مشاهده كنیم در گزارشات قضایی و كروكی مطرح خواهیم كرد و در این رابطه هیچ گونه كوتاهی و اغماضی صورت نخواهد پذیرفت هر چند كه تشخیص سوءنیت ها بسیار سخت است.
مسئولان چاره اندیشی كنند
به گزارش فارس به هر حال باتوجه به اینكه امكان شناسایی این شیادان قبل از اقداماتشان وجود ندارد و مانند افراد سابقه دار پلیس شناسنامه هویتی آن ها را در اختیار ندارد، بهتر است راه حل مناسبی از سوی مسئولان انتظامی و قضایی اندیشیده شود تا مردمی كه با این شیادان برخورد می كنند، مطمئن باشند كه مجبور به تن دادن به اخاذی های آنها نیستند و می توانند به راحتی از آنها در دستگاه قضایی و انتظامی شكایت كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha