سلامت نیوز: پژوهشگران دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد موفق به طراحی و ساخت سولفات کلسیم به شکل گرانول به عنوان پیوند استخوانی برای استفاده در ضایعات استخوانی شدند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از برنا، ناصر سرگلزایی طراح و مبتکر این طرح بااشاره به این‌که این ماده با همکاری گروهی از پژوهشگران ساخته شده است، اظهار داشت: این ماده که ساخت آن تاکنون در انحصار برخی از کشورهای اروپایی و آمریکایی از جمله سوئد، سویس و آمریکا بود برای درمان ضایعات استخوانی که به علت ایجاد پلاک‌های میکروبی ایجاد می‌شود، کاربرد دارد.
 
وی با بیان این‌که بیماری‌های لثه که عمدتا به علت پلاک‌های میکروبی ایجاد می‌شود در صورتی که در مراحل اولیه درمان نشود استخوان زیر لثه و بافت اطراف ریشه را درگیر و موجب لق شدن و از بین رفتن دندان می‌شود، گفت: برای درمان این بیماری از روش‌های مختلفی از جمله کشت استخوانی از بدن از جمله ساق پا، چانه، جمجمه و مواد جایگزین استخوان استفاده می‌شود.
 
سرگلزایی با بیان این‌که استفاده از قسمت‌های مختلف بدن با عوارضی از جمله فرورفتگی و درد همراه است، خاطر نشان کرد: به همین دلیل دندانپزشکان از موادی که می‌تواند جایگزین استخوان شود و به عنوان فعال کننده ساخت سلول‌های استخوان عمل و سلول‌های استخوان ساز در آن قرار گیرد و شروع به تکثیر استخوان کند، استفاده می‌کنند.
 
وی بااشاره به این‌که در حال حاضر این ماده کاربردهای متعددی در رشته‌های مختلف از جمله دندانپزشکی دارد و با هزینه های زیاد ( هر گرم بین 80 تا 100 هزار تومان ) وارد کشور می‌شود، گفت: به همین دلیل محققان دانشگاه باهمکاری مهندسان شیمی دانشگاه فردوسی اقدام به ساخت سولفات کلسیم به شکل گرانول که ماده اولیه آن در کشور بسیار زیاد است، کردند.
 
وی مدت ساخت این ماده را 10 سال اعلام کرد و افزود: گرانول سولفات کلسیم با قطر 500 تا 700 میکرون در حال حاضر بررسی‌های اولیه آن و آزمایشات اولیه انجام شده و سازگاری نسجی آن مورد تائید قرار گرفته است.
 
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد کسب دانش ساخت این ماده، جذب بالا، سازگاری نسجی، کاهش هزینه های دندانپزشکی را از جمله مزایای این ماده برشمرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha