سلامت نیوز: رییس سابق سازمان انتقال خون ایران گفت: تا شش ماه آینده دستگاه‌های پالایشگاه خون وارد و مقدمات راه‌اندازی این پالایشگاه فراهم می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دكترحسن ابوالقاسمی در مراسم تودیع و معارفه مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران كه امروز با حضور نمایندگان مجلس و معاونان وزارت بهداشت در سالن همایش‌های برج میلاد برگزار شد، افزود: در حال حاضر حدود 500 هزار لیتر پلاسما سالانه تولید می‌شود كه 120 هزار لیتر آن صادر می‌شود. البته لازم است به بخش غیردولتی نیز اجازه دهیم كه در این زمینه فعالیت كنند و ما بر كار آنها نظارت كنیم. در این جهت 50 تا 70 هزار لیتر پلاسما سالانه از سوی این بخش تولید می‌شود.

رییس سابق سازمان انتقال خون ایران با اشاره به نیروی انسانی این سازمان در مقایسه با فعالیتهای آن گفت: یكی از مشكلات سیستم دولتی ازدیاد افراد فعال در آن است اما حجم فعالیتها در سازمان انتقال خون ایران از سال 84، 1.5 برابر شد ولی میزان كاركنان آن چندان افزایش نیافت.

ابوالقاسمی با اشاره به فعالیت‌های دیگر سازمان انتقال خون ایران اظهار كرد: پایگاه‌های انتقال خون شهرستانها را در این مدت از نظر اتوماسیون مجهز كردیم به گونه‌ای كه برخی از آنها در تمام ابعاد اتوماسیون از تهران از پایگاه‌های انتقال خون تهران بهتر هستند. از سوی دیگر در این مدت موسسه پژوهش انتقال خون راه‌اندازی شد. این در حالی است كه در ابتدا برخی افراد به ایده تاسیس این موسسه خندیدند و درحال حاضر دانشجویان مقطع فوق لیسانس و PHD این موسسه جزو بهترین‌ها هستند.

رییس سابق سازمان انتقال خون ایران با اشاره به فعالیتهای بین‌المللی این سازمان گفت: به علت برگزاری سمینارها در حال حاضر سازمان انتقال خون ایران در بعد بین‌المللی یك سازمان مطرح است و در سازمان بهداشت جهانی نیزموقعیت آن مستحكم‌تر شده است.

ابوالقاسمی با بیان اینكه سازمان انتقال خون ایران بهترین موقعیت جهانی را داراست، اظهار كرد: تنها در ایران اهدای خون صددرصد داوطلبانه صورت می‌گیرد و در حال حاضر متوسط اهدای خون در كشورمان 25 در هزار نفرجمعیت است. البته لازم است این میزان را ارتقا دهیم.

وی ابراز امیدواری كرد كه مدیرعامل جدید سازمان انتقال خون ایران به ظرفیتهای موسسه آموزش و پژوهش این سازمان توجه كند چرا كه در حال حاضر در برخی رشته‌ها برای راه‌اندازی مقطع PHD برنامه‌ریزیهایی انجام شده است.

ابوالقاسمی در بخش دیگری از صحبتهای خود اظهار كرد: انتقال خون ایران بهترین سازمانی بوده است كه تاكنون در آن فعالیت كرده و تلاش كرده‌ در مدت مدیریت خود در این سازمان توانایی كاركنان آن را شناسایی و آنها را به كار گیرد چرا كه استعدادها و ظرفیت ایرانی‌ها بسیار بالاست.

رییس سابق سازمان انتقال خون ایران اختیارات كافی را یكی دیگر از عوامل مهم این سازمان در دستیابی به اهداف خود دانست و گفت: هیچ كس در حیطه اختیارات ما دخالت نمی‌كرد و ما در این سازمان تصمیم می‌گرفتیم و آنها را عملیاتی می‌كردیم. بنابراین اگر در همه دستگاه‌ها سازمانهایی به وجود آید و اختیارات كافی به آنها داده شود توانایی‌ كاركنان آنها شكوفا می‌شود.

وی جلب حمایت دولت و مجلس را یكی دیگر از دستاوردهای سازمان انتقال خون ایران برشمرد و گفت: هر زمانی كه برای دولت استدلال می‌كردیم دولت نظر ما را می‌پذیرفت و به ما كمك می‌كرد و هر زمان كه از مجلس استمداد می‌طلبیدیم با ما همكاری می‌كرد به عنوان نمونه حدود 6 سال پیش دكتر امیدوار رضایی اعتبارات خوبی را مازاد بر اعتبارات جاری سازمان انتقال خون ایران برای این سازمان تامین كرد.

وی در ادامه گفت: مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران در زمان وزارت دكتر كامران لنكرانی و دكتر مرضیه وحید دستجردی عضوشورای معاونین وزارت بهداشت بود و این كار باعث افزایش احترام این سازمان شد. از سوی دیگر این كار باعث شد كه من به عنوان مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران مشكلات وزارت بهداشت را درك كنم و اولویتهای این وزارتخانه را متوجه و مبلغ اصلی سیاستهای آن شوم. این كار مشاركت در تصمیم گیری است.

ابوالقاسمی در ادامه اظهار كرد: من به وزارت بهداشت فشار می‌آوردم تا اگر شكایتی از عملكرد سازمان انتقال خون ایران در هر نقطه‌ای از كشور شده است به ما انتقال دهد ولی خوشبختانه شكایتی از عملكرد این سازمان به وزارت بهداشت نشده بود.

رییس سابق سازمان انتقال خون ایران با اشاره به نحوه در اختیار گذاشتن فرآورده‌های خونی اظهار كرد: سازمان انتقال خون ایران تنها بخشی از نظام سلامت كشور است كه فرآورده‌های خود را به طور رایگان در اختیار مردم قرار می‌دهد و با این كارعدالت در سلامت را محقق می‌كند. این در حالیست كه براساس اساسنامه این سازمان، انتقال خون ایران باید بابت انجام این كار پول دریافت كند.

ابوالقاسمی در پایان صحبتهای خود اظهار كرد: آفریزیس به مقدار فراوان در سازمان انتقال خون ایران وجود دارد ولی باید در اختیار بیمارستانها و مراكز درمانی قرار گیرد.

در ادامه این مراسم دكتر غلامرضا توگه مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران اظهار كرد: توجه به اهداكنندگان خون با توجه به اینكه آنان سرمایه اصلی انتقال خون هستند باید سرلوحه فعالیتهای سازمان انتقال خون ایران قرار گیرد.

وی افزود: در گذشته خون كامل مصرف می‌شد ولی در حال حاضر بخش عمده‌ای از داروها از فرآورده‌های خون تهیه می‌شود.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران در ادامه گفت: علی‌رغم توسعه فناوری كه باعث دسترسی به داروهای نوتركیب شده است اما درآینده همچنان نیازمند داروهای پلاسمایی هستیم.

توگه افزود: به دنبال خودكفایی در زمینه پالایش پلاسما هستیم و قصد داریم تامین داروهای پلاسمایی را به حد صادرات افزایش دهیم.

وی گفت: برای آن كه این سازمان به اهداف خود دست یابد باید به كاركنان آن نگاهی ویژه شود و كاركنان مورد نیاز تامین شوند علاوه بر آن تغییرات تشكیلاتی در بخش‌هایی از این سازمان ضروری است.

توگه در پایان اظهار كرد: امیدواریم دولت و مجلس هرچه بیشتر در زمینه‌ تامین اعتبارات سازمان انتقال خون ایران با ما همكاری كند تا ما در دسترسی به اهداف خود موفق شویم.

به گزارش ایسنا، در پایان این مراسم از دكتر ابوالقاسمی تقدیر و هدایایی به او اهدا شد و با قرائت حكم وزیر بهداشت دكتر غلامرضا توگه به طور رسمی به عنوان مدیرعامل جدید سازمان انتقال خون ایران معرفی شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha