سلامت نیوز: نتایج بررسی یک پرستار نشان داد که شماری از بیماران مبتلا به ویروس ایدز پس از ابتلا به این بیماری، به ارزش های معنوی و مذهبی برمی گردند و مسیر زندگیشان عوض می شود.
   
علی محمدپور در گفت وگو با سازمان نظام پرستاری کشور اظهار کرد: در پژوهشی با عنوان " زندگی با HIV/ ایدز در ایران" در یک مطالعه پدیدارشناسی با مصاحبه های عمیقی ابعاد مختلف زندگی مبتلایان بررسی شد.

وی ادامه داد: این افراد پس از مشخص شدن ابتلاءشان در جامعه با بحرانی مواجه می شدند و در زندگی خانوادگی، اجتماعی و شغلی مشکلات بسیاری داشتند. و جامعه نگاه خوشایندی نسبت به آنها نداشت.

معاون آموزشی و پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی گناباد افزود: برگشت به خویشتن خویش پس از ابتلاء به بیماری از یافته های مشخص و بارز این قبیل افراد (عمدتاً بزهکار، معتاد، با اعتقادات ضعیف مذهبی و وابستگی کمتر به خانواده) بود.

محمدپور گفت: رویکرد زندگی در این افراد پس از ابتلاء به بیماری عوض می شد و آنان نسبت به زندگی خود بازنگری داشتند و غالباً معتقد بودند که ابتلاء به این بیماری تاوان بی توجهیشان به مسایل معنوی است.

وی ادامه داد: بازگشت به ارزش ها، تقویت و تاکید بر مسائل مذهبی و معنوی و جدی گرفتن مسایل عبادی و پایبندی به عبادت، دعا و نیایش و حضور یافتن در اماکن مذهبی و توسل به ائمه در تعدادی از این مبتلایان به وضوح دیده می شد.

این پژوهشگر یادآور شد: همچنین شماری از این افراد درصدد کمک به همسانان (افراد تازه مبتلا شده به بیماری) برمی آمدند و با NGO (سازمانهای مردم نهاد) همکاری می کردند.
 
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha