یک کارشناس اقتصاد سلامت گفت: به علت عدم حمایت دولت، بیمه‌ها صورتحساب‌ بیمارستان‌ها، پزشکان و داروخانه‌ها را با تاخیر می‌پردازند به همین علت داروخانه‌ها دفترچه‌های بیمه مردم را با اکراه می‌پذیرند.

سلامت نیوز: یک کارشناس اقتصاد سلامت گفت: به علت عدم حمایت دولت، بیمه‌ها صورتحساب‌ بیمارستان‌ها، پزشکان و داروخانه‌ها را با تاخیر می‌پردازند به همین علت داروخانه‌ها دفترچه‌های بیمه مردم را با اکراه می‌پذیرند.

محمدرضا واعظ مهدوی در گفت‌وگو با فارس در مورد راهکار پوشش خدمات درمانی از جمله ناباروری توسط بیمه‌ها اظهار داشت: بیمه و نظام بیمه اصولاً تعادل بین سرانه، بسته خدمت و خدمات قابل ارائه را شامل می شود یعنی هر خدمتی که در بیمه قرار است صورت بگیرد و در بسته خدمات قرار بگیرد بر اساس میزان شیوع و بروز آن هزینه‌ها در بین جمعیت سرشکن می‌شود و این سرشکن شدن به صورت حق بیمه در می‌آید که باید به شرکت‌های بیمه پرداخت شود.
 
وی گفت: شرکت‌های بیمه خودشان نمی‌توانند بی‌حساب و کتاب خودشان خدمتشان را گسترده بکنند و ناگزیند بار هزینه‌ای هر یک از خدمات را بررسی کنند حال اگر بیمه‌ها خصوصی باشند این بار هزینه در سرانه‌ای که از بیماران می‌گیرند لحاظ می‌شود و سرانه افزایش می‌یابد و اگر بیمه‌های دولتی یا اجتماعی باشند تبعاً سرانه‌ای که دولت به بیمه‌ها پرداخت می‌کند باید افزایش یابد. بنابر این هر خدمتی که در صندوق بیمه قرار می‌گیرد باید بار مالی آن تامین و پرداخت شود.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر وضعیت بیمه‌ها چندان مطلوب نیست اذعان داشت: در شرایط فعلی صورتحسابهایی که از بیمارستان‌ها، پزشکان و داروخانه‌ها به بیمه‌ها ارجاع می‌شود با تاخیرهای زیادی پرداخت می‌شود و اعتبارات مورد نیاز بیمه‌ها از سوی دولت به موقع پرداخت نمی‌شود.

واعظ مهدوی تشریح کرد: هر خدمتی که در بسته بیمه قرار می‌گیرد خود به خود قیمت پرداختی از سوی مصرف‌کننده کمتر می‌شود و در حقیقت از نظر اقتصادی طرف تقاضا افزایش می‌یابد و در نهایت سود بیشتری نصیب ارائه‌کننده خدمات می‌شود و از این رو بیمه‌ها باید مکانیسم چانه‌زنی داشته باشند تا فروشنده و ارائه‌دهنده خدمات، قیمت خود را پائین بیارود کاری که اتفاق نمی‌افتد.

معاون سابق سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور با ذکر مثالی افزود: مثلا اگر خدمات نازایی در بسته حمایتی بیمه قرار بگیرد قطعاً تعداد مخاطبان افزایش می‌یابد و دلیل ندارد خدمتی مانند IVF که اکنون ۲ تا ۴ میلیون هزینه دارد بعد از اینکه در بسته بیمه قرار گرفت با همین قیمت ارائه شود بلکه به دلیل افزایش تقاضا باید قیمت کاهش یابد و بیمه‌ها باید در این راستا چانه‌زنی کنند.

وی در پاسخ به اینکه بیمه‌ها با فاصله‌های زیاد پول بیمارستان یا هر مرکزی را که خدمات درمانی می‌دهد را پرداخت می‌کنند و پائین آوردن قیمت ارائه خدمات ممکن است برایشان مقرون به صرفه نباشد گفت: اگر بیمه‌ها بی حساب و کتاب خدمات اضافه‌ای را بپذیرند سبب می‌شود که همین بسته خدمات خودشان هم از کارایی بیفتد و بسته خدمات اصلی را هم با تاخیر بیشتری پرداخت کنند.
 
این کارشناس اقتصاد سلامت اذعان داشت: در نتیجه داروخانه دفترچه بیمار را با اکراه می‌پذیرد و گاهی ممکن است بیمار را رد کند چون می‌بیند باید پول دارو را ۶ ماه دیگر از بیمه بگیرد و با توجه به این تورم و افزایش نرخ طلا یا دلار چه کسی می‌پذیرد ۵۰ میلیون سرمایه‌اش را بدهد و ۶ ماه دیگر همان پول را بگیرد. بیمه‌ها باید طوری مدیریت شوند که بتواند صورتحساب افراد را سریع بپردازند.

واعظ مهدوی با اشاره به برنامه‌ریزی و سیاست‌های کلان گفت: بدیهی است خدمات بهداشتی، درمانی جزو خدمات ضروری مورد احتیاج مردم هست و باید به طور جدی در دستور کار سیاستگذاران و برنامه‌ریزان باشد که در اعتبارات بسته خدمات پایه بیمه را در اولویت قرار دهد تا توزیع اعتبارات عادلانه‌تر و پرداخت‌ها به موقع‌تر باشد.
 
وی اضافه کرد: ولی شاهدیم که دولت نه تنها این کار را نمی‌کند بلکه تکالیفی که طبق برنامه پنجم توسعه در مورد تامین ۲ هزار میلیارد تومان از محل اعتبارات یارانه‌ها به عهده او قرار گرفته بود آن را هم انجام نمی‌دهد، در حقیقت اگر آن تعهداتی که طبق قانون توسعه پنجم برعهده دولت گذاشته شده انجام شود امکان ارائه خدمات بهتر فراهم می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha