30‌درصد از دانش‌آموزان كشور در معرض كشیدن سیگار و قلیان هستند. آماری كه پس از سال‌ها به شكل رسمی و مستند از سوی ستاد مبارزه با موادمخدر بررسی شده است و به نقل از علی عباسپورتهرانی، رییس كمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی از دل جلسه مشترك اعضای ستاد مبارزه با موادمخدر با اعضای كمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس و نمایندگان وزارت علوم و آموزش و پرورش استخراج و اعلام شده است.

سلامت نیوز : 30‌درصد از دانش‌آموزان كشور در معرض كشیدن سیگار و قلیان هستند. آماری كه پس از سال‌ها به شكل رسمی و مستند از سوی ستاد مبارزه با موادمخدر بررسی شده است و به نقل از علی عباسپورتهرانی، رییس كمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی از دل جلسه مشترك اعضای ستاد مبارزه با موادمخدر با اعضای كمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس و نمایندگان وزارت علوم و آموزش و پرورش استخراج و اعلام شده است. البته به گفته او آمار‌های نگران‌كننده دیگری نیز از سوی مسوولان ستاد مطرح شده است اما به درخواست آنها قرار شده این آمار مخفی بماند و رسانه‌ای نشود.

 در معرض مصرف سیگار و قلیان بودن 30‌درصد از دانش‌آموزان به شكلی است كه تاكنون وزارت آموزش و پرورش آمار‌های مربوط به مصرف سیگار و قلیان در مدارس را به طور كلی غیرواقعی و غلو‌آمیز خوانده است و در مقابل به گفته اعضای كمیسیون آموزش مجلس و بسیاری از كارشناسان، برنامه منظم و درستی برای پیش‌گیری و افزایش آگاهی دانش‌آموزان و خانواده‌های آنها ندارد. علی عباسپورتهرانی در گفت‌وگو با خبرنگار شرق، با اشاره به نتایج این جلسه مشترك می‌گوید: اینكه 30‌درصد از دانش‌آموزان در معرض كشیدن سیگار و قلیان هستند، بیشتر هشداری برای خانواده‌ها و مسوولان است كه بتوانند توجه بیشتری نسبت به دانش‌آموزان خود داشته باشند تا این دانش‌آموزان در معرض مصرف، به مصرف‌كنندگان سیگار و قلیان تبدیل نشوند. او با تاكید بر اینكه در این آمار وزن مصرف قلیان بیش از مصرف سیگار است، می‌افزاید: متاسفانه فرهنگ نادرستی در رابطه با مصرف قلیان در جامعه ما وجود دارد كه برخی می‌گویند مصرف قلیان بهتر از سیگار است در صورتی كه چنین نیست و دانش‌آموزان و خانواده‌ها باید از طریق برنامه‌ریزان و مسوولان نسبت به مخاطرات این مساله آشنا شوند. رییس آموزش و تحقیقات مجلس در ادامه به ارایه گزارش مستندی از سوی مسوولان ستاد مبارزه با موادمخدر در رابطه با وضعیت مصرف موادمخدر و سیگار و قلیان در دانشگاه‌ها و مدارس اشاره كرد و افزود: در حال حاضر ستاد مبارزه با موادمخدر با توجه به بودجه محدودی كه در اختیار دارد عملكرد بسیار مناسبی نسبت به شناخت از وضعیت كنونی مصرف موادمخدر و سیگار و قلیان در دانشگاه‌ها و مدارس دارد، به طوری‌كه بر اساس گزارش این ستاد كه گزارش حساس و دقیقی بود كه نشان‌دهنده چالش‌های مهمی در این رابطه بود مصرف موادمخدر سنتی همچون تریاك و هرویین شیوع چندانی در میان نوجوان و جوانان ندارد اما موادمخدر صنعتی نظیر كراك و شیشه در وضعیت هشداردهنده‌ای قرار دارد.

رییس كمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس می‌افزاید: پس از گزارش اعضای ستاد مسوولان وزارت آموزش و پرورش نیز گزارش ارایه كردند كه نشان‌دهنده انجام كارهایی در این زمینه بود اما از نظر ما كافی نبود و قرار شد گزارش‌های دیگری نیز در این رابطه از سوی مسوولان به ما برسد.

عباسپور در ادامه با بیان اینكه بودجه اختصاص‌یافته به مدارس و ستاد مبارزه با موادمخدر برای پیش‌گیری از اعتیاد و مصرف موادمخدراز سوی دولت نسبت به سایر كشورها ناچیز است، می‌گوید: در این جلسه از سوی مسوولان ستاد عنوان شد كه سرانه مبارزه با موادمخدر و آموزش‌های در مدارس بسیاری از كشورهای پیشرفته رقمی در حدود 28‌هزار تومان است در حالی كه در كشور ما این رقم تنها در حد 600 تومان است كه بسیار ناچیز است و مسوولان ستاد با وجود بودجه كم توانسته‌اند كار‌های بسیاری را در غیاب فعالیت‌های آموزش و پرورش انجام دهند. او می‌افزاید: سعی داریم در بودجه سال 91 این ستاد با همكاری دولت و مجلس بتوانیم اعتبارات بالایی را برای این ستاد در نظر بگیریم، چرا كه كشور ما با توجه به هم مرزی با كشور‌های تولید‌كننده موادمخدر باید توجه بیشتری نسبت به این مساله داشته باشیم.


عباسپور همچنین به كمبود نیروهای مشاور در مدارس نیز اشاره كرد و عنوان كرد: متاسفانه نیروهایی مشاور كه می‌توانند نقش موثری در این رابطه ایفا كنند در حال حاضر در مدارس كم هستند و ما باید به جایی برسیم كه مدارس كشور 60 هزار مشاور داشته باشند كه برنامه‌ریزان از طریق این مشاوران بتوانند آگاهی‌های متعددی را به خانواده بدهند.
برنامه‌های وزارت علوم محدود به دانشگاه‌های دولتی است
به گفته عباسپور در ادامه این جلسه مسوولان وزارت علوم نیز به ارایه گزارشی از وضعیت پیشگیری از اعتیاد و مصرف موادمخدر پرداختند كه گزارش محدود و ناقصی بود و نشان از فعالیت‌های ابتدایی از سوی مسوولان این وزارتخانه می‌داد.
او می‌گوید: گزارش وزارت علوم از وضعیت اعتیاد و مصرف موادمخدر در بین دانشجویان متاسفانه گزارش غیرمستند و ناقصی بود و نشان می‌داد كه برنامه‌های محدود و ابتدایی در حال جریان است. با این حال قرار شد مسوولان وزارت علوم گزارش‌های دیگری را در این ارتباط به مجلس ارایه كنند.
رییس كمیسیون آموزش مجلس با اشاره به اینكه برنامه‌های وزارت علوم در رابطه با پیش‌گیری از اعتیاد و مصرف موادمخدر محدود به 15درصد از دانشجویان دانشگاه‌های دولتی روزانه است، می‌افزاید: در حال حاضر در كشور بیش از چهار میلیون دانشجو در تمامی دانشگاه‌های كشور اعم از دولتی، پیام نور، غیردولتی و دانشگاه آزاد وجود دارد كه متاسفانه این وزارتخانه برنامه‌های خود را به دانشگاه‌های دولتی محدود كرده است؛ این امر در نوع خود نگران‌كننده است چرا كه محیط دانشگاه‌ و خوابگاه همواره بستری برای سوءاستفاده مجرمان موادفروش بوده و نیازمند دقت بیشتری از سوی مسوولان وزارت علوم
است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha