آمار بیانگر آنست که در سال 2009 میلادی افراد بین 15 تا 24 سال، 41% موارد جدید ابتلا را در میان افراد بالای 15 سال تشکیل می دادند. همچنین در همان سال، 370000(510000-230000) کودک در جهان از طریق مادران خود به اچ آی وی مبتلا شدند.

مراقب باشیم قطار زندگی در مسیر کودکی به بزرگسالی به دلیل ایدز از خط خارج نشود
سلامت نیوز : امسال شعار بزرگداشت روز جهانی ایدز این است:" به صفر رساندن: به صفر رساندن موارد جدید ابتلا، به صفر رساندن مرگ و میر ناشی از ایدز و به صفر رساندن تبعیض". در عین حال امسال، سی امین سالگرد کشف ایدز و دهمین سالگرد اجلاس فوق العاده مجمع عمومی سازمان ملل راجع به اچ آی وی/ ایدز است که در آن ایدز مساله ای مربوط به  سلامت و حفاظت بین المللی شناخته شد. امسال همچنین پنجمین سالگرد اجلاس مهمی است که در حضور نمایندگان بلندپایه کشورهای مختلف  تعهد دسترسی جهانی تصویب شد.

به گزارش سلامت نیوزنماینده یونیسف در ایران طی پیامی اعلام کرد : آمار بیانگر آنست که در سال 2009 میلادی افراد بین 15 تا 24 سال، 41% موارد جدید ابتلا را در میان افراد بالای 15 سال تشکیل می دادند.  همچنین در همان سال،  370000(510000-230000) کودک در جهان از طریق مادران خود به اچ آی وی مبتلا شدند. 

 در سطح جهانی ابتلای جوانان به اچ آی وی ناشی از بی توجهی، محرومیت و یا خشونت  است که محصول نداشتن یا کمبود دانش و مهارت های لازم در نزد جوانان، والدین ایشان و یا جوامع محلی و یا عدم اولیت این بیماری برای برخی دولتها می باشد. در عین حال زنان باردار مبتلا به اچ آی وی به مراقبت و درمان های ضروری از جمله درمان ضد ویروسی برای حفظ سلامت خود دسترسی ندارند تا با کاستن از امکان  انتقال اچ ای وی و مانع یتیم شدن کودکان  بیشتری شوند. همچنین تعداد بسیار کمی از کسانی که در همه گیری های متمرکز زندگی می کنند، از وضعیت ابتلای خود به اچ آی وی آگاهند.

به صفر رساندن موارد جدید ابتلا که شعار امسال روز جهانی ایدز است  عملا  بر پیشگیری تاکید می کند. پیشگیری از انتقال مادر به فرزند و پیشگیری در میان نوجوانان و جوانان برای همه ما تعهدی مهم محسوب می شود.

از سوی دیگر دستیابی به هدف جدید یعنی حذف موارد جدید ابتلا نیازمند رویکردی جامع در پیشگیری از انتقال مادر به فرزند است، از جمله پیشگیری اولیه از ابتلا به اچ آی وی در زنانی که در سن باروری اند، پیشگیری از بارداریهای ناخواسته در میان زنانی که اچ آی وی مثبت هستند.، پیشگیری از  انتقال اچ آی وی از زنان اچ آی وی مثبت به نوزادانشان، و ارائه درمان، مراقبت و حمایت از زنان اچ آی وی مثبت، کودکان و خانواده هایشان.
در جهان امروز که کودکان و نوجوانان دسترسی بسیار گسترده ای به انواع رسانه ها اعم از رسانه های دولتی، اجتماعی و فردی دارند ، بسیار ضروری است که این جوانان از دانش و مهارتهای لازم برای مراقبت از خود در برابر اچ آی وی و  عوامل خطر زای آن برخوردار شوند. این کار تنها از طریق ارائه  اطلاعات و خدمات ، متناسب با سن و با در نظر گرفتن ویژگی های مخاطب و حساسیتهای فرهنگی میسر می شود.

اما باید در نظر داشت که به صفر رساندن موارد ابتلا با یک مداخله میسر نیست؛ بلکه نیازمند طیفی از مداخلات پیشگیرانه شامل ارائه اطلاعات، حمایت ها و خدمات در طول  دوره های مختلف زندگی است. در این راستا پیشگیری از مادر به فرزند و پیشگیری در میان نوجوانان و جوانان از طریق خدمات دوستدار نوجوان  رویکردهایی موثر خواهند بود.
در جمهوری اسلامی ایران یونیسف با همکاری دولت برنامه های مشترکی در این زمینه اجرا می کنند.

در حال حاضر یونیسف و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حال تدوین برنامه عمل جدید کشوری برای سالهای 2012 تا 2016 در حوزه  اچ آی وی و ایدز هستندکه تمرکز اصلی آن بر روی  پیشگیری در میان جمعیت های دارای  اولویت  بر اساس برنامه  راهبردی کنترل و پاسخ به ایدز خواهد بود.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha