سه‌شنبه ۸ آذر ۱۳۹۰ - ۲۱:۰۹
کد خبر: 37468
سلامت نیوز: بسیاری از افراد با نازك شدن و ریزش مو دست‌و‌پنجه نرم می‌كنند در حالی كه نمی دانند كافی است چند نكته اساسی در حفظ سلامت مو را بدانند و رعایت كنند...

1.تقویت مو با سیلیکون:
بهترین روش برای درمان ریزش مو استفاده از نرم کننده هایی است که حاوی سیلیکون - dimethicone یا cyclomethicone - هستند.

2.ماهی و آجیل بخورید: موادغذایی که برای بدن مفیدند می توانند به تندرستی موها کمک زیادی کنند. پروتئین و امگا 3 موجود در ماهی سالمون و آجیل نقش زیادی در سلامت و شادابی موها دارند. سبزی های برگ سبز، لوبیا و کلم نیز برای موها مفیدند. استفاده از رژیم غذایی غیراصولی باعث کاهش مواد معدنی بدن از قبیل روی، بیوتین، پروتئین و ریزش مو می شود.

3.دوری از سشوار قوی
: بیشتر افراد به دنبال سشوار های قوی هستند تا به سرعت موهایشان را خشک کنند تا وقت گرانبهایشان گرفته نشود اما تحقیقات نشان داده برای استفاده از سشوار های ضعیف و قوی باید زمان یکسانی صرف کرد. از سشواری استفاده کنید که حرارت و صدای کمتری داشته باشد تا موهایتان صدمه نبیند.

4.شانه زدن عامل ریزش مو نیست:
دانشمندان اعلام کرده اند شانه کردن مو علت ریزش مو نیست. متخصصان معتقدند روزانه 50 تا 100 تار موی مردم به طور طبیعی می ریزد. آنها توصیه می کنند موهای خیس را شانه نزنید و از شانه هایی استفاده کنید که سوزن هایشان به موها آسیب نزنند.

5.از مدل های صدمه زننده دوری کنید: دم اسبی کردن موها با استفاده از کش های محکم صدمه زیادی به موها می زند. کشیدن موها می تواند منجر به ریزش مو شود. اضافه کردن مصنوعات تزئینی در دراز مدت می تواند احتمال صدمه دیدن موها را افزایش دهد. متخصصان توصیه می کنند هرگز موهای خیس را دم اسبی نکنید.

6.از رنگ های ملایم استفاده کنید: وقتی سن بالا می رود موها خاکستری?رنگ و ضعیف و رشدشان کند می شود. این به آن معناست که قیچی و رنگ های آرایشگر نباید به موها بخورد. دکتر زو دراولوس، متخصص پوست و موی مدرسه پزشکی دانشگاه آلاباما گفت: «برای جلوگیری از آسیب دیدن موها باید از رنگ هایی استفاده کرد که حاوی مقادیر اندکی ماده شیمیایی باشند.»

7.از میان بردن چین و شکن موها در زمستان: رطوبت می تواند به موهای مجعد صدمه بزند. اما این گونه موها در زمستان الکتریسیته ساکن تولید می کنند و آرامش و آسایش را از میان می برند. برای حل این مشکل می توان از شامپوهای حاوی PH متعادل استفاده کرد که می توانند الکتریسیته ساکن را از میان ببرند.

8.دوری برس و شانه از موهای فرفری:
موهای فرفری شکننده تر از انواع دیگر موها هستند. هرگز به موهای فرفری شانه و برس نزنید. از نرم کننده های حاوی پلیمر که موها را صاف می کنند استفاده کنید. استفاده بیش از حد از اتوهای مو به موها آسیب می زند.

9.عدم تغییر رنگ موها: افرادی که رنگ موهایشان تیره است قصد دارند رنگ آنها را روشن کنند. اشخاص دیگری می خواهند عکس این کار را بکنند. این افراد باید بدانند رنگ کردن پی درپی مو، به آنها آسیب می رساند. متخصصان پوست توصیه می کنند فقط از رنگ های طبیعی استفاده کنید.

10.آگاهی از حقایق رنگ مو:
استفاده از رنگ های گوناگون می تواند به موها صدمه بزند اما سلامتی انسان را به خطر نمی اندازد. متخصصان انجمن سرطان آمریکا معتقدند رنگ های شیمیایی مو نمی توانند عامل ایجاد سرطان در بدن انسان باشند. برخی از محققان و پزشکان نگران تاثیر مخرب رنگ های نیمه دایم و دائمی اکسیداتیو قهوه ای یا سیاه رنگ هستند. پزشکان معتقدند باید از رنگ های طبیعی مانند حنا استفاده کرد.

11.استراحت دادن به موها: اگر موهایتان را با حوله خشک می کنید احتمال از دست دادن موهایتان را افزایش می دهید. گرما می تواند به موها آسیب برساند. هرچند لحظه یک بار حوله را از سرتان بردارید و به موها استراحت دهید تا تنفس کنند.

12.حفاظت موها در مقابل نورخورشید: نورخورشید با موها و پوست بدنتان مهربان نیست. نور خورشید می تواند موهایتان را خشک کند (به خصوص اگر رنگ شده باشد.) از اسپری هایی استفاده کنید که حاوی SPF باشند و کلاه سرتان بگذارید.

13.شستشوی موها پیش از ورود به استخر:
دوش گرفتن و شستشوی مو قبل از ورود به استخر می تواند از آسیب دیدن موها توسط کلر بکاهد. اگر موهایتان را پیش از ورود به استخر بشویید موهایتان از آب اشباع می شوند و کلر را جذب نمی کنند و میزان آسیب موها بسیار کم می شود. برای شستشوی موهایتان از شامپوهایی استفاده کنید که pH متعادلی داشته باشند.

14.از تغییرات موهایتان آگاه باشید: تغییرات ناگهانی موهایتان مانند ریزش و شکستگی مو می تواند نشانه بیماری باشد. برای مثال، ریزش مو می تواند نشانه بیماری تیرویید و کمبودآهن خون یا ضعف سیستم ایمنی بدن باشد. فورا به متخصص پوست و مو مراجعه کنید.

 


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha