چهارشنبه ۹ آذر ۱۳۹۰ - ۱۱:۳۱
کد خبر: 37469

به رغم تصمیم پلیس مبنی بر عدم شماره گذاری وانت پیكان و روا، هیات دولت تولید و شماره گذاری روا و كشنده فراز را تا پایان سال تمدید كرد.

سلامت نیوز :به رغم تصمیم پلیس مبنی بر عدم شماره گذاری وانت پیكان و روا، هیات دولت تولید و شماره گذاری روا و كشنده فراز را تا پایان سال تمدید كرد.

به نوشته روزنامه تهران‌ امروز :خودرو سازان كه به عنوان متهمان اصلی آلودگی هوای تهران شناخته می‌شوند،‌ قصد ندارند كیفیت محصولات تولیدی خود را بالا ببرند و به این ترتیب نمی‌توان انتظار داشت كه حتی با اجرای كامل طرح جامع كاهش آلودگی هوای تهران،‌ مشكل چند ساله این شهر با ورود روزانه 1500 خودرو بی‌كیفیت شماره گذاری شده به خیابان‌های پایتخت تا سال‌های آینده حل شود. چرا كه این تعداد خودرو هنگامی كه با شرایط نامناسب سوخت وعدم رعایت موارد استاندارد در ساخت آنها وارد چرخه ترافیك شوند قطعا آلایندگی در حدتوجهی را به همراه خواهند داشت. تجربه ناخوشایند خروج یك میلیون خودرو فرسوده از خیابان‌ها بعد از گذشت یك دهه از آغاز به كار این طرح مهم‌ترین مدعا در این خصوص است، چرا كه خودروسازان داخلی در مدت 10 سال فقط توانستند یك میلیون خودرو به جای خودروهای فرسوده تحویل دهند و با این حركت بطئی خودروسازان نمی‌توان انتظار داشت دیگر تعهدات آنها نیز تا سال‌های آینده روی واقعیت به خود ببیند.

دكتر یوسف رشیدی، مدیرعامل شركت كنترل كیفیت هوای تهران با بیان این نكته كه یكی ازعوامل اصلی آلودگی هوای تهران پایین بودن كیفیت خودروهایی است كه در شهر تردد دارند، می‌گوید: اگر به جای خودروهای موجود،‌خودروهای با كیفیت و دارای استانداردهای روز دنیا در شهر تردد می‌كردند، آلودگی هوای تهران به یك سوم كاهش پیدا می‌كرد.

اما در حالی كه در كشورهای پیشرفته استاندارد یورو 5 برای صنایع خودروسازی نهادینه شده در كشورمان نه تنها بر تولید خودرو با استاندارد یورو 2 پافشاری می‌شود بلكه هنوز بسیاری از خودروهایی كه در سطح شهرها تردد می‌كنند سیستم كاربراتوری دارند. كارشناسان صنعت خودرو نیز بر این عقیده‌اند كه به رغم تمام ادعاهایی كه در خصوص تولید خودروهای داخلی صورت می‌گیرد اما كیفیت این خودروها چندان چنگی به دل نمی‌زند. این در حالی است كه كیفیت خودروها تاثیر زیادی بر وضعیت آلودگی هوا دارند. به گفته رشیدی اگر در كشور ما فقط و فقط از خودروهایی استفاده شود كه استاندارد‌های روز دنیا را دارند آلودگی هوای شهر به یك سوم وضعیت كنونی كاهش می‌یافت، آرزویی كه برای محقق شدن آن باید دست به دعا برداشت تا شاید دل خودروسازان داخلی نرم شده و فكری به حال سلامت شهروندانی كنند كه هر روز هزاران تن ذرات معلق موجود در هوا را تنفس می‌كنند و دم بر نمی‌آورند. جعفر تشكری هاشمی،‌ معاون حمل‌ونقل و ترافیك شهرداری تهران نیز در این باره می‌گوید: خودروسازان داخلی فقط برای یك سال محصولات خود را گارانتی می‌كنند و حاضر نیستند بیش از این مدت مسئولیتی را در قبال تولیدات خود بپذیرند.

واردات خودروهای كم مصرف

یك عضو كمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به این نكته كه یكی از دلایل بروز آلودگی هوا نادیده گرفتن استاندارد خودروها در كشورمان توسط خودروسازان داخلی است، گفت:‌برای كاهش آلودگی هوا باید خودروهای كم مصرف وارد بازار شود و سازمان حفاظت از محیط زیست و موسسه استاندارد نیز باید شدت عمل بیشتری در نظارت تولید خودرو سازان داخلی اعمال كنند. به گفته سید مهدی صادق،‌ این سازمان‌ها باید با شدت عمل بیشتری مانع از تولید خودروهای داخلی با كیفیت پایین یا بدون استاندارد شوند. نماینده مردم آستانه اشرفیه در خانه ملت با بیان این نكته كه سازمان محیط زیست و موسسه استاندارد به عنوان متصدی جلوگیری از شماره گذاری خودروهای غیر استاندارد داخلی هستند، به تهران امروز ‌گفت: از سوی دیگر وزارت نفت نیز باید نسبت به تولید سوخت استاندارد و با كیفیت بالا اقدام كند تا شاید آلودگی هوای تهران كاهش پیدا كند.


موتورهای بی‌كیفیت مكمل بنزین‌های بی‌كیفیت هستند

حسن غفوری فرد، عضو كمیسیون انرژی مجلس نیز گفت: آلودگی هوای شهرها فقط به دلیل تولید بنزین بی‌كیفیت در كشور نیست چرا كه با كیفیت‌ترین بنزین‌ها نیز در موتورهای ساخت كارخانه‌های داخلی به صورت ناقص می‌سوزد و هوا را آلوده می‌كند. نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با تاكید بر كیفیت پایین خودروهای تولید داخل به تهران امروز، گفت: بخشی از آلودگی امروز هوای تهران و كلانشهرهای كشور مربوط به خودروهای بی‌كیفیت تولید داخل است.وی ادامه داد: وقتی موتور خودروهای داخلی توان انجام احتراق كامل را ندارد و سوخت در این موتورها به دلیل ایرادهای مختلف به صورت ناقص می‌سوزد، دیگر تفاوتی بین بنزین با كیفیت و بنزین بدون كیفیت وجود ندارد.

عضو كمیسیون انرژی مجلس تصریح كرد: برای حل مشكل آلودگی هوای كشور باید نگاه جامعی داشت و مسئولیت این موضوع را تنها بر عهده صنعت نفت و كیفیت پایین بنزین تولید داخل نگذاشت زیرا خودروسازان نیز به اندازه صنعت نفت در این زمینه مسئول هستند.

پیكان‌ هنوز هم هست!

پیكان قرار نیست از خیابان‌های شهرمان خداحافظی كند. اگر چه چند سالی است كه این خودرو قدیمی كه در كشورهای دیگر به موزه رفته در كشور مانیز تولید نمی‌شود اما می‌شود صدای موتور آن را از خودروهای روا شنید. خودروهایی كه این روزها به دلیل بی‌كیفیت بودن از سوی پلیس دیگر شماره گذاری نمی‌شود. اما همچنان خط تولید وانت پیكان تا پایان سال به كار خود ادامه خواهد داد و انگار قرار نیست پیكان از خاطره شهروندان حذف شود.

موضوع عدم شماره گذاری خودروهای بی‌كیفیت ابتدای سال جاری از سوی پلیس مطرح شد. بر این اساس با تصویب مجلس قرار بر این شد تا خودروهای بدون تجهیزات ایمنی از جمله ترمز ضد قفل و كیسه هوا توسط پلیس شماره‌گذاری نشوند اما خودروسازان به این مصوبه مجلس وقعی ننهادند. با این حال پلیس از توقف شماره گذاری روا به علت استاندارد نبودن خبر داد. اما ایران خودرو كه نتوانسته بود در مهلت قانونی ایرادات روا را رفع كند این خودرو را در پایان تابستان از رده تولید خارج كرد. وانت‌پیكان دومین محصول ایران خودرو بود كه هدف سیبل انتقادات پلیس قرار گرفت و با هماهنگی سازمان استاندارد قرار بر این شد كه پلیس به دلیل استاندارد نبودن، نداشتن كیسه هوا و ترمز ضد قفل و نداشتن كمر بند ایمنی استاندارد از شماره گذاری این محصول پر فروش ایران خودرو نیز خودداری كند. اما رایزنی‌های مسئولان ایران خودرو با هیات دولت باعث شد تا خط تولید این محصول بی‌كیفیت كه باعث مشكلات عدیده‌ای در جامعه می‌شود تا پایان اسفند ماه سال جاری به كار خود ادامه دهد و بر این اساس سازمان استاندارد نیز باید برای وانت پیكان تاییدیه فنی صادر و پلیس نیز برای این خودرو شماره گذاری انجام دهد.

آلودگی هوای مزمن در كلانشهرها

عضو كمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی نیز در خصوص عملكرد خودرو سازان و پالایشگاههای كشور و نقش آنها در آلودگی تهران گفت: تا زمانیكه خودرو سازان داخلی خودروهایی تولید می‌كنند كه ایجاد آلودگی توسط آنها همتراز با آلودگی یك لكو موتیو است و بنزینهای تولید داخل نیز از عدد اكتان كافی برخوردار نیستند آلودگی وضع هوای كشور نیز كماكان باقی خواهد بود. حسین حسنی بافرانی با بیان اینكه مشكل آلودگی هوای تهران به صورت مزمن در آمده افزود: با توجه به افزایش حریم 50 كیلومتری در شهرستانها و حریم 120 كیلومتری برای شهر تهران و عدم وجود سوخت مناسب و تولید خودروهایی كه از كیفیت نازل برخوردارند انتظار می‌رود میزان آلودگی هوا در كشور روز به روز بیشتر شود كما اینكه در سال گذشته در تهران تنها یك هفته هوای پاك گزارش شده است.

اما معضل آلودگی هوا را نمی‌توان تنها با حرف زدن و اقدامات مقطعی رفع كرد و باید مسئولان به طور جدی و با اقدامات اساسی نسبت به رفع این معضل اقدام كنند و قوانین بسیار زیادی كه در راستای كاهش آلودگی هوا مصوب شده اما مغفول مانده، به اجرا در آید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha