چهارشنبه ۹ آذر ۱۳۹۰ - ۱۲:۰۶
کد خبر: 37478
سلامت نیوز :16 سال پیش، زنگ هشدار آلودگی تهران، به صدا درآمد. آن روزها هیچ کس گمان نمی‌برد که این زنگ چندین و چند سال امتداد بیابد، ولی به گوش کسی نرسد. پس از گذشت سال‌ها با کلی تلاش طرحی تصویب و ابلاغ شد؛ ولی همچنان بر سر اجرا یا عدم اجرای آن اختلاف نظر وجود دارد. تهران در باتلاق هوای آلوده و انواع بیماری‌های ناشی از آن، دست و پا می‌زند و نزدیک است که راه باریک تنفسش بند بیاد، با این حال هنوز هم مدیران و مسؤولان به توافقی برای نجات تهران نرسیده‌اند.

به گزارش فرارو؛ استاندار تهران، چند روزی پیش اعلام کرد که طرح جامع كاهش آلودگی هوای تهران به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شده است. با این حال قائم‌مقام سازمان حفاظت محیط زیست در تازه‌ترین گفت‌وگوی رسانه‌ای خود این طرح را یك «طرح مدیریتی» دانست كه چندان قابل اعتبار نیست.

معاون اجرایی سازمان حمل و نقل شهرداری در واکنش به سخنان اخیر محمد علی شاعری، اظهارات وی را عجیب و غریب خواند که نمی‌تواند واقعیت داشته باشد.

وحید نوروزی همچنین اظهار امیدواری کرد که این یک اشتباه لُپی باشد یا دست‌کم در تایپ سخنان آقای شاعری اشتباهی پیش آمده باشد. چرا که اگر این برنامه هم تنها طرحی مدیریتی و فاقد اعتبار باشد، به سرنوشت همان برنامه 10 ساله كاهش آلودگی دچار می‌گردد كه نتیجه وحشت باری در پی خواهد داشت.

نوروزی با فرض صحیح بودن چنین سخنانی، گفته است: « باید از هم‌اكنون به سوگ كسانی نشست كه قربانی آلودگی‌های هوای تهران می‌شود.»

سال 1379، در زمانی که معصومه ابتکار، عهده‌دار سازمان محیط زیست کشور بود، مسأله اجرای طرحی جامع برای کاهش آلودگی هوا، مطرح شد؛ ولی مخالفت‌ها و ممانعت‌های بسیار، مانع اجرای این طرح بود. تا اینکه 11 سال بعد، یعنی اواخر آبان ماه سال جاری، استاندار تهران ابلاغ طرح جامع کاهش آلودگی هوای تهران و هشت کلان‌شهر دیگر را اعلام کرد.

طرح جامع كاهش آلودگی هوای تهران شامل 23 اقدام اساسی و 52 تكلیف برای 17 دستگاه اجرایی است، كه قرار است در پنج سال اجرایی شود.

از رده خارج كردن خودروهای فرسوده، تولید خودروهای نو طبق استانداردهای روز، بهبود كیفیت سوخت، توسعه حمل و نقل عمومی، معاینه فنی، مدیریت ترافیک، صنایع و سایر منابع، توسعه فضای سبز، پایش آلودگی و سلامت، آموزش و فرهنگ سازی عمومی و مدیریت عمومی برنامه از جمله این محورها ذکر شده است.

بنابر گفته مرتضی تمدن، دولت 5 هزار و 100 میلیارد تومان به صورت مستقیم و غیرمستقیم، در قالب تسهیلات برای كاهش آلودگی هوا و بهبود محیط زیست اختصاص داده كه بخشی از آن متعلق به استان تهران است.

پس از اعلام استانداری، دبیرکمیته محیط زیست شورای شهر تهران زبان به اعتراض گشود که چرا تلاشی برای اجرایی شدن این طرح انجام نمی‌شود.

معصومه ابتکار گفت: «متولی کاهش آلودگی هوا استانداری تهران نیست، بلکه سازمان محیط زیست کشور است که تحرکی جدی برای عملیاتی شدن این طرح نداشته‌ است.»

به این ترتیب با اینکه امیدهای کارشناسان برای کنترل آلودگی هوا، قوت گرفته بود، اظهار نظر قائم‌مقام سازمان حفاظت محیط زیست، که اعتبار کل طرح را زیر سؤال برد، نگرانی‌ها درباره این مشکل را بار دیگر افزایش یافت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha