چهارشنبه ۹ آذر ۱۳۹۰ - ۱۲:۱۱
کد خبر: 37480
سلامت نیوز: رییس شورایعالی نظام پزشکی با انتقاد از رشد ناچیز تعرفه‌ها، در خصوص افزایش مخارج پزشکان نسبت به درآمدشان ابراز نگرانی کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از برنا، سعید پناهی در آستانه برگزاری همایش اقتصاد سلامت، چالش‌ها و چشم‌اندازها گفت: اقتصاد حوزه سلامت وضعیت مناسبی ندارد و تا زمانی که سرانه سلامت افزایش پیدا نکند، تعرفه‌ها واقعی نشوند و بیمه‌ها به قدری توانمند نباشند که بتوانند مطالبات مراکز درمانی و جامعه پزشکی را به موقع پرداخت کنند، ساماندهی به وضعیت اقتصادی حوزه سلامت بسیار مشکل خواهد بود.


وی افزود: متاسفانه شرایط به گونه‌ای است که بیماران مجبورند 70 تا 80 درصد هزینه‌های درمانی را از جیب بپردازند و اقدامات دستگاه‌های متولی نیز نتوانسته این مقدار را کاهش دهد.

رییس شورای عالی نظام پزشکی با انتقاد از رشد ناچیز تعرفه‌های درمانی سال 90، عنوان کرد: مدیریت اقتصاد سلامت بر پایه تعادل بین دخل و خرج مراکز درمانی است، وقتی در اثر هدفمند کردن یارانه‌ها مخارج و هزینه‌های جاری مراکز درمانی افزایش می‌یابد و از سوی دیگر منابع درآمدی آن‌ها رشدی نمی‌کند، چگونه باید توقع سلامت اقتصاد در حوزه درمان را داشته باشیم.

وی ادامه داد: در برخی از بیمارستان‌ها وضعیت اقتصادی به قدری خارج از کنترل شده که مسوولان مجبور شده‌اند حقوق پرسنل بیمارستان را صرف پرداخت قبوض آب و برق و گاز کنند. وقتی مسوولان بیمارستان‌ها و مراکز درمانی مدام باید به فکر تأمین هزینه‌های جاری خود باشند طبیعی است که فرصتی برای رشد کیفی خدمات و بهبود وضعیت بیمارستان نخواهند داشت.

پناهی اظهار کرد: اگر به دنبال رشد کیفی خدمات درمانی و استفاده از فناوری‌ها و تجهیزات به روز در درمان بیماری‌ها هستیم باید هزینه‌های ناشی از واردات تجهیزات جدید بیمارستانی که بشدت تحت تاثیر نوسانات ارزی قرار دارد را بپردازیم.

وی تصریح کرد: اگر چه تعداد معدودی از پزشکان درآمدهای بسیار بالایی دارند و در هر موضوعی در محافل رسمی و رسانه‌ای پای آن‌ها به وسط کشیده می‌شود اما باید پذیرفت که شرایط اقتصادی فعلی باعث شده بسیاری از پزشکان از جیب خود خرج کنند و مخارجشان از درآمدشان بیشتر باشد.

گفتنی است، همایش «اقتصاد سلامت، چالش‌ها و چشم‌اندازها» شنبه 19 آذرماه با حضور مسوولان دستگاه‌های متولی حوزه سلامت و جمعی از کارشناسان و پژوهشگران توسط سازمان نظام پزشکی برگزار خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha