در حالی که مدیرکل پیشگیری و امور فرهنگی ستاد مبارزه با موادمخدر کشور اعلام کرده است که در حال حاضر میانگین سن اعتیاد در کشور حدود ۲۹‌سال است، علی عباسپورتهرانی، رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی می‌گوید: ۳۰درصد از دانش‌آموزان کشور در معرض کشیدن سیگار و قلیان هستند

سلامت نیوز :در حالی که مدیرکل پیشگیری و امور فرهنگی ستاد مبارزه با موادمخدر کشور اعلام کرده است که در حال حاضر میانگین سن اعتیاد در کشور حدود ۲۹‌سال است، علی عباسپورتهرانی، رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی می‌گوید: ۳۰درصد از دانش‌آموزان کشور در معرض کشیدن سیگار و قلیان هستند .شفاف نوشت :در حالی که مدیرکل پیشگیری و امور فرهنگی ستاد مبارزه با موادمخدر کشور اعلام کرده است که در حال حاضر میانگین سن اعتیاد در کشور حدود ۲۹‌سال است، علی عباسپورتهرانی، رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی می‌گوید: ۳۰درصد از دانش‌آموزان کشور در معرض کشیدن سیگار و قلیان هستند. سیگار و قلیانی که می‌تواند سرآغازی باشد برای اعتیاد به مواد مخدر.

این آمار که پس از سال‌ها به شکل رسمی و مستند از سوی ستاد مبارزه با موادمخدر بررسی شده است، به نقل از علی عباسپورتهرانی، رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی از دل جلسه مشترک اعضای ستاد مبارزه با موادمخدر با اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس و نمایندگان وزارت علوم و آموزش و پرورش استخراج و اعلام شده است.

البته به گفته او آمار‌های نگران‌کننده دیگری نیز از سوی مسوولان ستاد مطرح شده است اما به درخواست آن‌ها قرار شده این آمار مخفی بماند و رسانه‌ای نشود.

در معرض مصرف سیگار و قلیان بودن ۳۰‌درصد از دانش‌آموزان به شکلی است که تاکنون وزارت آموزش و پرورش آمار‌های مربوط به مصرف سیگار و قلیان در مدارس را به طور کلی غیرواقعی و غلو‌آمیز خوانده است و در مقابل به گفته اعضای کمیسیون آموزش مجلس و بسیاری از کار‌شناسان، برنامه منظم و درستی برای پیش‌گیری و افزایش آگاهی دانش‌آموزان و خانواده‌های آن‌ها ندارد.

البته بنا بر این آمار ۳۰ درصد دانش آموزان تنها در معرض سیگار و قلیان قرار دارند و مصرف کننده نیستند اما این  آمارمی تواند بیشتر هشداری برای خانواده‌ها و مسوولان باشد که توجه بیشتری نسبت به دانش‌آموزان داشته باشند تا این دانش‌آموزان در معرض مصرف، به مصرف‌کنندگان سیگار و قلیان تبدیل نشوند. امری که چندان دور از تصور نیست و حتی پیش از این نیز برخی آمارهای غیر رسمی از افزایش اعتیاد بین دانش آموزان و وجود ۳۰ هزار دانش آموز معتاد خبر داده بودند. آماری که توسط حاجی بابایی رئیس آموز و پرورش تکذیب شد.

هر چند که وی بعد از موج اعتراض‌ها گفت: «هیچ‌گاه اعتیاد دانش‌آموزان را تکذیب نکرده‌ام، ولی نباید این آمار را اعلام کرد.» اما در واقع پنهان کردن این ماجرا دردی از جامعه دوا نخواهد کرد.

در‌‌ همان زمان اعلام آماتر اعتیاد دانش آموزان، طا‌ها طاهری، جانشین دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر درباره اعتیاد دانش آموزان گفت: براساس بررسی‌های صورت گرفته، در برخی مدارس حاشیه‌ای نقاط آسیب‌پذیر دانش‌آموزان به مصرف‌کننده مواد مخدر تبدیل شده‌اند. باتوجه به شرایط یاد شده، زنگ‌های خطر در خصوص رواج مواد مخدر در میان دانش‌آموزان مدارس این مناطق به صدا در آمده است.

با این حال و با وجود این اخطار‌ها، هنوز آمارهای ضد و نقیض درباره اعتیاد در مدارس ادامه دارد و گفته‌های عباسپورتهرانی درباره اینکه مساله که بخش‌هایی از آمار بازگو نمی‌شود، می‌تواند دلیلی باشد بر صحت گفته کار‌شناسان و آسیب‌شناسان اجتماعی.

از سوی دیگر دکتر حمید صرامی، مدیرکل پیشگیری و امور فرهنگی ستاد مبارزه با موادمخدر درباره آمار اعتیاد در کشور گفت: «در حال حاضر میانگین سن اعتیاد در کشور حدود ۲۹‌سال است و می‌توان گفت که ۹۳‌درصد معتادان را مرد و هفت‌درصد باقی‌مانده را زنان تشکیل می‌دهند.»

وی ادامه داد: «بر اساس سند پیشگیری اولیه اعتیاد، باید تا پایان‌ سال ۹۴ بیش از ۴۰‌درصد از جمعیت جامعه ایران، تحت پوشش برنامه‌های پیشگیری قرار بگیرند و این برنامه کانون خانواده، محیط‌های آموزشی، محله‌ها و محیط‌های کار را مدنظر دارد.»

صرامی افزود: «نوع موادمخدر در جهان تغییر الگو داده است که این تغییر الگو معلول تبلیغات دروغین و کاذب برای موادمخدر صنعتی و جدید است و این تغییر الگو بیشتر جوانان را مورد هدف قرار داده است.»

او گفت: «شدت اعتیاد در ایران افزایش داشته است اما اعلام آمار اعتیاد در جامعه ما نیازمند انجام تحقیقات تخصصی و علمی است. بر اساس تحقیقات انجام‌شده، اعتیاد در بین متاهلین و افراد شاغل بیشتر از سایر قشر‌ها دیده می‌شود.»

آنچه مسلم است، با توجه به این سخنان، چه آماری منتشر شود و چه نشود، آمار اعتیاد بین جوانان و نوجوانان کشور در حال افزایش است و بسیاری از نوجوانان نیز در معرض مواد اعتیاد زا قرار دارند. به نظر می‌رسد دولتی‌ها باید هر چه سریع‌تر راهکارهای فرهنگی و اجتماعی و حتی اجرایی برای این معضل اجتماعی بیاندیشند و انکار و تکذیب و یا رسانه‌ای نکردن آمار‌های درست چاره کار نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha