شروع سن اعتیاد رو به كاهش است و كودكان بیشتری در معرض معتاد شدن قرار دارند. مددكاران اجتماعی اعلام خطر می‌كنند كه بارها با كودكان هفت و پنج ساله معتاد یا كودكانی كه معتاد به دنیا آمده‌اند، روبه‌رو شده‌اند

سلامت نیوز : شروع سن اعتیاد رو به كاهش است و كودكان بیشتری در معرض معتاد شدن قرار دارند. مددكاران اجتماعی اعلام خطر می‌كنند كه بارها با كودكان هفت و پنج ساله معتاد یا كودكانی كه معتاد به دنیا آمده‌اند، روبه‌رو شده‌اند. در حالی كه در چند روز گذشته مسوولان ستاد مبارزه با موادمخدر اعلام كردند میانگین سن اعتیاد در كشور 29سال است، روز گذشته آمار دیگری درباره شروع سن اعتیاد بازگو شد و براساس آن استاد دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی با اشاره به آمار رسمی سال 88 گفت: «بر پایه این آمار سن شروع اعتیاد، 15 تا 17سالگی است و روزانه 300 نوجوان وارد چرخه اعتیاد می‌شوند.» آماری كه در همایش مددكاری اجتماعی در حوزه كودكان اعلام شد، روایت‌های دیگری هم داشت از جمله اینكه 49 درصد از دانشجویان به مواد دخانی اعتیاد دارند و افراد به صورت جمعی و از روش‌های آسان‌تری برای استفاده از موادمخدر استفاده می‌كنند.
به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شرق  مددكاران معتقدند هیچ برنامه‌ای برای كنترل اعتیاد رو به افزایش در میان كودكان كشور وجود ندارد و همه مراكز درمانی اعتیاد، آلوده به متادون شده‌اند و كارشناسان معتقدند تا زمانی كه سیستم درمانی فقط با متادون متمركز باشد، كسی به سراغ مراكز مشاوره‌ای نمی‌رود. همچنین مددكاران اجتماعی به این اشتراك نظر رسیدند كه باید فعالیت مددكاران را در محیط‌های آموزشی آزاد گذاشت.

در پایان مدیریتم آمار به 2 میلیون نفر افزایش یافت
به گزارش ایسنا، هادی معتمدی در همایش مددكاری اجتماعی در حوزه كودكان، با اشاره به اینكه در سال‌های اخیر با دغدغه جدیدی به عنوان اعتیاد نوجوانان مواجه شده‌ایم، اظهار كرد: «درحوزه كاریمان بارها با كودكان هفت‌ و پنج ساله معتاد و حتی كودكانی كه معتاد به دنیا آمده‌اند، روبه‌رو شده‌ایم..» او بر لزوم تمركز بر موضوع اعتیاد كودكان و نوجوانان تاكید كرد: «مددكاری هزینه خشونت‌های خانگی، اعتقادات بد و كمبود مهارت‌های زندگی را كاهش می‌دهد. در پنج سالی كه بنده مدیركل دفتر آسیب‌های سازمان بهزیستی بودم، از سال 70 تعداد معتادان 200 الی 300هزار نفر بود، اما در دوره پایان مدیریتم به دو میلیون نفر افزایش یافت.» معتمدی با بیان اینكه مساله اصلی پایین آمدن سن اعتیاد است، افزود: «طبق آمار رسمی در سال 88، 49درصد دانشجویان به مواد دخانی اعتیاد داشتند علاوه بر آن رویه رو به رشد نرخ اعتیاد زنان و همچنین تغییر سبك اعتیاد از سبك فردی به جمعی و خانوادگی از مسایل مورد توجه است. همچنین مساله دیگر تبدیل شدن روش‌های دشوار مصرف موادمخدر به روش‌های آسان‌تر است.» او ورود سمن‌ها در مهار اعتیاد را ضروری و ملزم دانست و گفت: «اگر سمن‌ها وارد جریان درمان اعتیاد شوند، این موضوع جدی گرفته می‌شود.»

كودكان به درمان روان‌شناسی نیاز دارند
در ادامه حمیدرضا طاهری، نماینده سازمان UNODC با اشاره به روش‌های درمانی سوءمصرف موادمخدر برای نوجوانان اظهار كرد: «از نظر ما امروزه مطالعات بسیاری در انواع روش‌های درمانی اعتیاد نوجوانان شده است، اما در این میان مددكاری در درمان اعتیاد نوجوانان و كودك نقش ویژه‌ای دارد. معمولا كودكان و نوجوانان درگیر موادمخدر به موادمخدر سبك‌تر وابستگی دارند و بنابراین برای درمان كودكان و نوجوانان درمان چند رشته‌ای و تمركز بر روان‌پزشكی، روان‌شناسی و مددكاری ضرورت دارد.» او یكی از تهدیدهای بزرگ درمان‌های اعتیاد كودكان و نوجوانان را درمان‌های غیرمبتنی بر شواهد عنوان كرد و افزود: «در درمان كودكان و نوجوانان باید از تیم متبحر و روش‌های درمانی خاصی استفاده شود. درمان‌های سیستماتیك در این زمینه نقش بسیار مهمی دارند چنانچه مهم‌ترین نوع درمان، خانواده‌درمانی چندبعدی یا خانواده‌درمانی عملكردی است، ضمن اینكه درمان‌های مصاحبه‌های انگیزشی بر شناخت رفتاری از لحاظ فردی نیز بسیار موثر هستند.»

برای درمان اعتیاد كودكان برنامه‌ای تدوین نشد و پول‌ها جای دیگری خرج شد
دیلمی‌زاده، مدیر جمعیت «تولدی دوباره» هم در این همایش پرده از برنامه‌های اجرا نشده در زمینه اعتیاد كودكان برداشت. او با بیان اینكه با وجود جلسات بسیار در سازمان بهزیستی روش درمانی خاصی برای درمان كودكان و نوجوانان مشخص نشده است، گفت: «مدیركل سابق دفتر اعتیاد، دایم وعده تدوین پروتكل درمان اعتیاد كودكان و نوجوانان را می‌داد، اما نهایتا هیچ برنامه‌ای هم تدوین نشد حتی در زمان مدیریت آقای فقیه اعتباری نیز برای تاسیس مركز درمان اعتیاد كودكان و نوجوانان اعطا شد، اما این موسسه پول را برای این هدف به كار نبرد.» وی با اشاره به آمار افراد بهبود یافته در گروه‌های خودیار AA و MA دیلمی‌زاده افزود: «آمارها نشان‌دهنده این است كه برنامه‌های گروه‌های خودیار در تمام دنیا برای افراد بالای 40سال بسیار مفید است، اگرچه در ایران این برنامه درمانی تا سن 25سال هم جوابگو است اما مشكل اصلی این است كه گروه‌های سنی زیر 17سال در گروه‌های همیار هیچ‌گاه جواب نمی‌گیرند زیرا این برنامه‌ها برای این گروه سنی مناسب نیست.»
او با بیان اینكه جوانی كه دچار اختلالات سوءمصرف مواد است، دارای اختلالات دیگری هم می‌شود، ادامه داد: «این گروه از نوجوانان معمولا در خانواده مناسبی زندگی نمی‌كنند، بنابراین گروه‌های شبه‌خانواده برای درمان این افراد تشكیل می‌شود. حمایت‌های اجتماعی توسط مددكاران بسیار مهم است و هر برنامه درمانی كه سیستم درمانی مددكاری را مدنظر قرار ندهد شكست خورده است.»

اعتیاد به بازی‌های رایانه‌ای، اصلی‌ترین اعتیاد پنهان نوجوانان
خطر اعتیاد‌های دیگری از نوع بازی‌های رایانه‌ای یا وسواس خرید از دیگر تهدیداتی بود كه به نظر مددكاران علایمی چون اعتیاد دارند. به نظر سعید نوروزی، مددكار اجتماعی به غیراز اعتیاد به موادمخدر انواع دیگر اعتیاد در جامعه شناخته نشده است، چنانچه اگرچه بسیاری از معتادان موادمخدر مصرف نمی‌كنند، اما رفتارهای اعتیادی را دارند كه پیامد آن شبیه به پیامد اعتیاد است. او گفت كه اعتیاد پنهان به اعتیادی گفته می‌شود كه فرد فقط با انجام یك كار خاص، فكر كردن به یك موضوع خاص آرامش از دست رفته خود را به دست می‌آورد. برای مثال اینترنت، بازی‌های كامپیوتری و خرید از جمله اعتیادهای پنهان هستند.

آرزومندی یكی دیگر از مددكار اجتماعی حاضر در این همایش نیز با تقسیم‌بندی كودكان دچار سوءمصرف موادمخدر گفت: «این دسته از كودكان شامل كودكان خارج از دایره تحصیل (كودكان كار و خیابان و كودكانی كه مدرسه را رها كرده‌اند و كاری انجام نمی‌دهند) و همچنین كودكان دانش‌آموز و دارای خانواده می‌شود.»

همه مراكز درمانی آلوده به متادون شده‌اند
براتی، مدیركل درمان اعتیاد بهزیستی نیز در این میزگرد با طرح این سوال كه برای درمان معتادان تاكنون چه كاری انجام داده‌ایم، گفت: «اگرچه مددكارها در این زمینه تلاش زیادی داشته‌اند، اما معمولا تلاش‌های آنها فردی و بدون سازمان یافتگی بوده است. حتی دانش مددكاری نیز دانش نوینی نیست كه در این زمینه باید تجدید نظرهایی صورت گیرد.» او با تاكید بر اینكه آماری از اعتیاد نوجوانان موجود نیست، گفت: «در موضوع درمان اعتیاد هر تلاشی كردیم اما این را هم مدنظر داشته باشید كه دست ما هم بسته است. چنانچه یكی از اهداف من در ابتدای فعالیت‌هایم تقویت سیستم‌های روانی، اجتماعی در درمان اعتیاد بود اما این هدف من به معنی كوتاه آمدن بهزیستی از شرایط صدور مجوز به سمن‌ها نیست.» او تاكید كرد: «همه مراكز درمانی اعتیاد آلوده به متادون شده‌اند زیرا تا زمانی كه سیستم درمانی فقط با متادون متمركز باشد، كسی به سراغ مراكز مشاوره‌ای نمی‌رود.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha