جمعه ۱۱ آذر ۱۳۹۰ - ۱۲:۲۱
کد خبر: 37503

شیوع بیماری ایدز در طول دو دهه‌ای كه از آن می‌گذرد، به نحو بی‌رحمانه‌ای در جهان ادامه داشته و گرچه شدت آن در بعضی مناطق بیشتر بوده، اما هیچ كشوری از گزند آن در امان نمانده و رفته‌رفته به یك مشكل جهانی تبدیل شده است.

سلامت نیوز: شیوع بیماری ایدز در طول دو دهه‌ای كه از آن می‌گذرد، به نحو بی‌رحمانه‌ای در جهان ادامه داشته و گرچه شدت آن در بعضی مناطق بیشتر بوده، اما هیچ كشوری از گزند آن در امان نمانده و رفته‌رفته به یك مشكل جهانی تبدیل شده است. چند سالی است كه در كشورمان نیمه اول آذرماه كه اتفاقا مصادف است با اواخر نوامبر، هر سال جسته‌وگریخته صحبت‌هایی از یك بیماری كمتر شناخته شده به نام ایدز می‌شود.گاهی رسانه‌ها و مسوولان بهداشت و درمان و گاهی ادارات و دفاتر ذی‌ربط سازمان‌ملل متحد مثل UNAIDS، یونیسف، UNFPA و بالاخره ان.جی.اوها و به قولی سازمان‌های مردم نهاد (سمن‌ها) در این ایام تا حدی كه مجاز باشند به دستاوردها و تلاش‌هایشان كه هیچ‌گاه آن‌گونه كه باید و شاید پررنگ نبوده اشاراتی داشته‌اند.

به نوشته روزنامه شرق اما امسال وزیر بهداشت و درمان به پیشواز رفت و در دیدار با مدیر اجرایی برنامه مشترك سازمان ملل متحد در زمینه ایدز، هشداری اگرچه دیرهنگام را اعلام داشت كه هم درخور تحسین بود و هم دیوار سكوت دولت را شكافت و اعلام داشت كه: با ادامه وضع موجود احتمال اینكه با آتشفشانی از ایدز مواجه شویم بالاست. اگرچه محافل علمی و تحقیقاتی كشورمان آن‌گونه كه باید تاكنون فرصت و امكان عبور از خطوط قرمزی چون پرداختن به كم و كیف پدیده تن‌فروشی را نداشتند تا واقعیت تلخی را در بوته تبیین و تحلیل قرار دهند!نكته مهم این است كه برای اولین‌بار فعالیت «تن‌فروشان» در كشور توسط یك مقام عالی‌رتبه دولتی مورد توجه جدی قرار گرفته و كتمان نشده است و نقش این گروه را در انتقال ایدز موثر دانسته و تاكید می‌كند: «هر روسپی سالانه پنج تا 10 نفر را مبتلا به ایدز می‌كند» ایشان در این سخنان هشدارآمیز، صریح و در عین حال شجاعانه خود به درستی تاكید می‌كند كه «بررسی‌ها نشان می‌دهد باید 83 هزار تا 120 هزار فرد مبتلا به HIV در كشور داشته باشیم كه فقط 20 هزار مورد آنها را كشف كرده‌ایم.» (روزنامه شرق – چهارشنبه 21 مهر 89). گفتنی است كه ایشان پیش‌بینی كرده‌اند، شیوع ایدز از طریق رابطه جنسی در پنج سال آینده، پنج‌برابر می‌شود (خبرگزاری فارس 8/9/89)

اگرچه دیرزمانی نیست كه دیگر مسوولان ذی‌ربط دولتی رسما پذیرفته و اعلام كرده بودند كه موج سوم انتقال ویروس ایدز از طریق رفتارهای جنسی پرخطر در كشورمان آغاز شده و پس از آن بود كه رییس اداره ایدز وزارت بهداشت با ابراز نگرانی از افزایش ابتلا به ایدز زنان كشور در سال‌های اخیر گفت، برنامه سوم مبارزه با ایدز بر زنان آسیب‌پذیر تاكید دارد و همچنین برنامه‌ریزی برای گسترش مراكز ارایه خدمات به زنان آسیب‌پذیر صورت گرفته است (روزنامه آرمان- یكشنبه نهم آبان) این مقام دولتی نسبت به افزایش انتقال ایدز از طریق ارتباطات جنسی پرخطر و محافظت‌نشده و همچنین افزایش آمار این بیماری در زنان هشدار داد و گفت: براساس آمار متاسفانه تعداد ابتلای زنان كشور در سال‌های اخیر افزایش یافته و نگران‌كننده‌تر آنكه مبتلایان به ایدز در كشور در رده سنی 25 تا 34 سال قرار دارند و با فرض اینكه این افراد چند سال پس از مبادرت بر رفتارهای پرخطر به مراكز مشاوره مراجعه كرده‌اند سن مواجهه با ویرویس HIV خیلی پایین‌تر از 25 تا 34 سال بوده است كه بسیار جای نگرانی دارد. چراكه جمعیت ما جوان است. كلام آخر اینكه متاسفانه ابتلا به ویروس HIV (ایدز) از گروه متمركز در حال ورود به جمعیت عمومی است.براساس آخرین آمار كه تا اوایل تیرماه امسال ثبت شده، هنوز هم همچنان بیشترین موارد ابتلا مربوط به استفاده از وسایل مشترك در اعتیاد تزریقی با 9/69 درصد است و موارد ابتلا به ارتباطات جنسی محافظت‌نشده 9/19 درصد، بقیه هم ناشناخته است كه كارشناسان معتقدند قسمت عمده این انتقال ناشناخته می‌تواند به انتقال از طریق ارتباطات جنسی محافظت‌نشده مربوط شود كه به دلیل قبحی كه وجود دارد، مراجعان كمتر آن را ذكر می‌كنند.

پس امروز كه مقامات كشورمان سرانجام منع این بحران را دانسته و به آن پرداخته‌اند، فرصتی طلایی پیش‌رویمان قرار گرفته تا بپذیریم كه باید جهانی بیندیشیم و ملی عمل كنیم همچنان كه در قطعنامه 2/55 مجمع عمومی، مصوب اجلاس هزاره سازمان ملل كه در دسامبر 2000 تشكیل شد، آمده كه «رهبران جهان با تامین كمك ویژه برای كودكان یتیم شده بر اثر ایدز تعهد خود را نسبت به توقف و جلوگیری از شیوع ایدز تا سال 2015 اعلام كردند.» در بیشتر كشورهای آلوده‌شده به ویروس ایدز 15 تا 20درصد كودكان یك یا هر دو والد خود را بر اثر ابتلا به ایدز از دست داده‌اند و كمتر از 10درصد كودكان یتیم حاصل از بیماری ایدز از حمایت اجتماعی برخوردارند. لازم به یادآوری است كه یتیمان ایدز مورد تبعیض قرار گرفته‌اند و باید خود زندگی‌شان را اداره كنند.

 از نظر روحی و روانی بسیار مضطرب هستند، كمتر به آموزش و تحصیل دسترسی دارند و عموما از مراقبت‌های بهداشتی اولیه محرومند. با توجه به این اصل كه HIV/AIDS یك مشكل جهانی بوده و نیازمند یك واكنش جهانی است. ولی بسیج نیروهای داوطلب مردمی در كنار دولت به منظور آگاهی‌رسانی عمومی و مداخله در بحران پیش‌رو از اهمیت بسزایی برخوردار است. از این‌رو انجام گفت‌وگوهای علنی و آزادانه درباره هنجارها، ارزش‌ها، بهداشت و مسایل جنسی در سطح خانواده و اجتماع با حمایت گروه‌های جامعه مدنی (NGO) می‌تواند تاثیر واقعی بر توانایی افراد برای كاهش آسیب‌پذیری آنها در مقابل بیماری‌ها بگذارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha