سلامت نیوز :در مرحله بازسازی سه نوع آموزش برای این معتادها در نظر گرفته می‌شود؛ دسته اول آموزش‌هایی هستند كه به خود فرد داده می‌شود تا مهارت‌های اولیه و پایه زندگی مانند زندگی بدون مواد، حل مسئله را یاد بگیرند. آموزش دیگر درباره وسوسه و ولعی است كه بعد از ترك مواد پیش می‌آید و باید به معتاد یاد داد بعد از ترك پیشگیری از عود را بشناسد و علائم و عوامل عود كردن و وسوسه دوباره مصرف مواد را بداند. دسته دوم آموزش‌هایی هستند كه به خانواده‌ها داده می‌شود تا بدانند چطور با معتادها برخورد كنند .
به نوشته روزنامه تهران‌امروز معاون پیشگیری از اعتیاد سازمان بهزیستی کشور از آمادگی بهزیستی برای واگذاری TCها كه نوعی اماكن درمانی و خانه‌های میان راهی ویژه معتادان شیشه هستند، به بخش خصوصی خبر داد.

فرید براتی سده در گفت‌وگو با تهران امروز از آمادگی سازمان بهزیستی کشور برای واگذاری تصدی TC‌ها و خانه‌های میان راهی به بخش خصوصی می‌گوید:TC‌ها مکان‌هایی هستند که معتادان به شیشه به مدت 60 تا 90 روز در این مکان‌ها اقامت می‌کنند و تیم متخصص درمانگر روی شخصیت و باور آنها کار می‌کند. به‌نوعی می‌توان گفت که معتاد در این مراکز 40 روز هر ساعت و دقیقه برنامه دارد. هرچند که در کشورمان اقامت در این بازه زمانی فشرده زیاد جا نیفتاده و مرسوم نیست.

TC مرحله بازسازی شخصیت معتاد به شیشه است

براتی با بیان اینکه قبل از ورود به مرحله TC باید ابتدا سم زدایی انجام شود، گفت: در TC ما چیزی به عنوان دارو و تجویز دارو یا شبه دارو نداریم.

در این مکان معتاد تا 60 روز حق ملاقات ندارد و شخصیت فرد بازساز می‌ شود. پس از اتمام مرحله TC دیگر فرد معتاد به شیشه آمادگی ذهنی دارد تا وارد اجتماع شود ولی در این میان این معتادان اغلب فاقد شغل و حتی سرپناه هستند که پس از مرحله TC در همه جای جهان خانه‌های میان راهی تعریف شده است.

براتی در مورد خانه‌های میان راهی گفت: در این خانه‌ها خدمات سلامت روانی مبتنی بر جامعه ارائه می‌شود. به عنوان نمونه اقامت، تغذیه و حضور روانشناس جزوی از خدمات ارائه شده در خانه‌های میان راهی است.

اهمیت وجودی خانه‌های میان راهی از این بابت است که معتادی که از مرحله TC با موفقیت خارج شده دچار انزوای اجتماعی و فاقد مهارت‌های زندگی است که باید در طول مدت بازتوانی و توانبخشی در خانه‌های میان راهی اترزاق کند. گاها شاید جامعه هیچ‌گاه این فرد را نپذیرد ولی نباید در این خانه‌ها به روی این افراد بسته باشد.

معاون پیشگیری از اعتیاد سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه هم اکنون یکی از موفق‌ترین TC‌های کشور در مشهد مقدس فعال است گفت: برای ایجاد هر TC که ظرفیت 30 تا 40 معتاد را داشته باشد حدود 300 میلیون تومان اعتبار لازم است. میانگین پذیرش هر خانه میان راهی هم حدود 15 نفر است که هزینه هر معتاد به طور ماهانه حدود 200 هزار تومان تمام می‌شود.

دو TC ایجاد می‌شود

براتی با بیان اینکه تا پایان سال دو TCجدید با اعتبار 600 میلیون تومان افتتاح می‌شود گفت: سازمان بهزیستی قصد دارد TC‌های موجود را به سازمانهای مردم نهاد و بخش خصوصی واگذار کند.

همچنین برای صدور مجوز هم آمادگی کامل داریم که انجمن خیریه تولد دوباره متقاضی ایجاد TC است.این مقام مسئول در سازمان بهزیستی با بیان اینکه ایجاد TC و خانه‌های میان راهی که در تمام جهان حرکتی شناخته شده و علمی است می‌تواند خبر خوشی برای خانواده‌هایی که معتادان به شیشه دارند داشته باشد گفت: در این مرحله تنها به حمایت دولت و مجلس برای تامین اعتبارات لازم نیازمندیم. چراکه بخشی از خدمات ارائه‌شده در خانه‌های میان راهی وابسته به یارانه‌های دولتی است.او درباره مراكزی كه در حال حاضر در این زمینه فعال هستند می‌گوید: الان فقط موسسه تولدی دوباره به طور مشخص و تخصصی برای معتادان شیشه‌ای كار می‌كنند. حالا باید كاری كنیم معتادانی كه خودشان بهبود یافته‌اند شروع به فعالیت كنند.

ما در نظر داریم مراكز اقامتی را راه اندازی كنیم تا در بازه زمانی 60 تا 90روزه با كارهای عمقی‌تر و روانشناختی این معتادها را بازسازی شخصیتی كنیم. البته همه این طرح‌ها منوط به این است كه اعتباری از سوی دولت در نظر گرفته شود.

آموزش‌های سه گانه

قرار است بعد از راه اندازی این مراكز آموزش‌هایی برای این معتادان در نظر بگیرند كه دكتر براتی درباره آنها می‌گوید: در مرحله بازسازی سه نوع آموزش برای این معتادها در نظر گرفته می‌شود؛ دسته اول آموزش‌هایی هستند كه به خود فرد داده می‌شود تا مهارت‌های اولیه و پایه زندگی مانند زندگی بدون مواد، حل مسئله را یاد بگیرند. آموزش دیگر درباره وسوسه و ولعی است كه بعد از ترك مواد پیش می‌آید و باید به معتاد یاد داد بعد از ترك پیشگیری از عود را بشناسد و علائم و عوامل عود كردن و وسوسه دوباره مصرف مواد را بداند.

دسته دوم آموزش‌هایی هستند كه به خانواده‌ها داده می‌شود تا بدانند چطور با معتادها برخورد كنند و در ارتباطات با آنها تعامل داشته باشند. دسته سوم هم آموزش‌هایی هستند كه از طرف معتادان ترك كرده باید با به آنها آموزش داده شود. گروه‌هایی كه به آنها «همتا» می‌گویند و باید با اندرزها و توصیه‌ها از این معتادان حمایت كنند. در این فرآیند به نوعی بازسازی شخصیتی می‌شود. امیدواریم بتوانیم با راه‌اندازی این اقامتگاه‌ها و 60 تا 90 روز نگهداری این معتادان به نتایج خوبی برسیم.

بازسازی معتادان دو مرحله دارد

او درباره اینكه آیا برای بعد از این مدت هم خدماتی در نظر گرفته‌اند یا نه، می‌گوید: در خدمات بعدی به گروه‌ همتایان وصل می‌شوند. گروهی كه مددیاران، مددكاران اجتماعی و معتادان بازپروری شده حضور دارند كه به معتادان كمك می‌كنند. این مرحله هم شش‌ماه تا یك سال طول می‌كشد كه در واقع مرحله اول است و در مراحل بعدی خانواده‌ها باید دست به كار شوند و از آنها مراقبت كنند. در این 90 روزی كه در مراكز اقامتی حضور دارند در مراحل اولیه مشكلاتی مانند پرخاشگری، توهم و مشكلات شدید دیگری دارند. در واقع با گذر اولیه از این مرحله، بازسازی آغاز می‌شود. در ادامه باید مسائلی مانند شغل را در نظر گرفت با توجه به تجربیات موجود، برای درمان شیشه‌ای‌ها باید همه انر‍ژی‌ها یك كاسه كرده و در كنار هم قرار بگیرند. هر موسسه‌ خصوصی كه مدیریت این TC‌ها را در نظر می‌گیرد باید پروتكل و آیین نامه روانشناس، مددكار و پزشك متخصص داشته باشند. هزینه‌های خانواده‌ها را باید تقبل كنند و بقیه را دولت تقبل كنند. الان موسسات بین 180 تا 200 هزار تومان می‌گیرند كه البته این فقط هزینه درمان آنهاست و هزینه درمان به آنها اضافه نشده كه با احتساب این هزینه، مبلغ بیشتری برای بازپروری هر معتاد نیاز است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • فاطمه ۲۰:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۶
    0 0
    سلام, خدا قوت, و اما بعد, هیجوقت بخش خصوصی دلسوزی نمیکند و فقط به دنبال سود است.