یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 3751

بیمارانی كه با پرتو درمانی برای درمان تومورهای مغزی دچار از دست دادن حافظه دراز مدت می شوند با لیتیوم می توان از این سلولها حفاظت كرد.

دكتر محسن ساغری رئیس مركز تحقیقات پزشكی هسته ای درگفتگو با باشگاه خبرنگران گفت: اثرات پرتو درمانی بر روی كودكان مخرب است اما امكان حل این مشكل با لیتیوم امكان پذیر است.
وی تصریح كرد:‌لیتیوم علاوه بر از بین بردن سلولهای سرطانی درحین پرتو دهی می تواند باعث مرگ ضایعات سلولهای طبیعی نیز گردد بطور اخص سلولهای عصبی واقع در هیپوتالاموس مغز، كه نقش اساسی درعملكرد  یاد گیری و یادآوری ایفا می كنند تحت پرتو درمانی هستند.
دكتر ساغری تاكید كرد: مطالعات نشانی می دهد لیتیوم امكان حفاظت سلولهای عصبی از میزبانی كاتاتوینی انسلنسن، را فراهم خواهد كرد همچنین بیمارانی كه به دلیل مشكلات روحی لیتیوم مصرف می كنند كمتر دچار بیماری آلزایمر كه خود منجر به پیشرفت سریع از دست دادن حافظه است می‌شوند.
وی افزود: با این وجود معالجه سلولهای هیپوتالاموس مغز افراد از طریق لیتیوم یك هفته قبل از پرتو  درمانی بادوز 3CY نشان از افزایش 60 درصدی در تعداد سلولهای زنده داشته است همچنین یك درمان بوسیله لیتیوم قبل ازپرتو درمانی با افزایش 70 درصدی در تعداد سلولهای زنده همراه بود.
وی یاد آور شد: با آزمایش های گوناگون به منظور تعیین اثرات دراز مدت پرتو درمانی بر روی حافظه افراد مشاهده شد كه معالجه بر روی این افراد كه قبل از درمان، لیتیوم دریافت كرده‌اند بهتر از افرادی بود كه قبل از درمان لیتیوم دریافت نمی كردند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha