سلامت نیوز: داروهای آنتی بیوتیک در برابر ویروس‌هایی مانند سرماخوردگی و آنفلوانزای معمولی کارایی ندارد و نیازی به تجویز این گونه داروها برای درمان بیماران نیست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از برنا، رضا وفائی نژاد متخصص بیماری‌های عفونی اظهار داشت: بسیاری از بیماری‌های ویروسی همچون گلودرد، سرماخوردگی، آنفلوآنزا، درد و التهاب گوش، اسهال و استفراغ نیاز به تجویز آنتی بیوتیک ندارند و در صورت استراحت و طی دوره بیماری بیمار بهبود می‌یابد.
 
وی با اشاره به این‌که حداقل 50 درصد از مردمی که دچار سرماخوردگی شده اند (به خصوص والدین كودكان) توقع دارند که حتما پزشکان برای آن‌ها آنتی بیوتیک تجویز کند، گفت: مصرف بی‌رویه آنتی بیوتیک علاوه بر هدر دادن سالانه 400 میلیارد تومان در کشور موجب بروز عوارض خطرناک و زمینه ساز مقاومت‌های میکروبی در برابر آنتی بیوتیک‌ها می‌شود.

وفائی نژاد با اشاره به این‌که بر اساس مطالعات انجام شده ۵۰ درصد از تمام آنتی بیوتیک‌های مصرف شده بی‌مورد بوده و ضرورتی نداشته است و حدود ۸۰ درصد از بیماران دوره درمان خود را تکمیل نکرده اند، گفت: توجه به اهمیت میزان دوزمصرفی، طریقه مصرف و مدت زمان استفاده از دارو، تجویز مناسب‌ترین داروی آنتی بیوتیک از جمله نکات مهمی است که باید در زمان مصرف آنتی بیوتیک به منظور پیشگیری از بروز مقاومت‌های میکروبی به آن توجه شود.

این متخصص بیماری‌های عفونی افزود: مقاومت نسبت به داروهای آنتی‌بیوتیکی، از طریق بروز جهش‌های ژنی درمیکروب‌ها پدید می‌آید. این جهش‌های ژنی باعث می‌شوند که میکروب‌ها و به ویژه باکتری‌ها به یک یا چند آنتی‌بیوتیک یا خانواده آنتی‌بیوتیکی مقاوم شوند و در صورت استفاده از آن آنتی‌بیوتیک‌ها جهت درمان عفونت‌های نشات گرفته از این میکروب‌ها، پاسخ مناسب درمانی مشاهده نشود.

وی به عموم مردم توصیه کرد: آنتی‌بیوتیک‌‌ها را فقط با تجویز پزشک مصرف کنند، از مصرف خودسرانه داروهای آنتی‌بیوتیکی پرهیز کنند، از پزشک خود تقاضا نکنید تا داروی آنتی‌بیوتیک برای شما یا فرزندتان تجویز کند و از داروخانه تقاضای تحویل بدون نسخه داروی آنتی‌بیوتیک نداشته باشند.

وفائی نژاد افزود:یک نشانه یا علامت واحد (مثل سرفه، گلودرد و سینوزیت ) در افراد مختلف علل متفاوتی داشته و نیاز به درمان‌های متفاوتی نیز دارد لذا از توصیه آنتی‌بیوتیک خود به دیگران جداً خودداری کنید چون برای هر بیمار نیز بسته به شرایط او باید آنتی‌بیوتیک خاصی توسط پزشک تجویز شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha