سلامت نیوز: یک متخصص طب سالمندی گفت: مردان پس از بازنشستگی احساس می‌کنند که دیگر مفید نیستند و به درد جامعه نمی‌خورند. بی‌هویت و بی‌هدف هستند و این نکات احتمال بروز بیماری‌های روانی از جمله افسردگی را در آنها افزایش می‌دهد.

شیما سام در گفت‌وگو با سلامت نیوز به نقل از فارس در مورد علل وقوع مشکلات روانی در سالمندان اظهار داشت: یکی از علام افسردگی در سالمندان گوشه‌گیری و انزوای اجتماعی است که مایل نیستند در جمع حضور یابند و تنهایی را ترجیح می‌دهند که بیشتر به دلیل بازنشستگی است.

وی در ادامه گفت: آمارها نشان می‌دهد زنان وقتی به دوران یائسگی می‌رسند اغلب بیش از مردان دچار افسردگی هستند، اما زمانی که مردان به زمان بازنشستگی می‌رسند این میزان تقریباً یکسان می‌شود.
 
این متخصص طب سالمندی خاطر نشان کرد: مردان پس از بازنشستگی احساس می‌کنند که دیگر مفید نیستند و به درد جامعه نمی‌خورند. بی‌هویت و بی‌هدف هستند و این نکات احتمال بروز بیماری‌های روانی را افزایش می‌دهد.

سام اظهار داشت: ترک خانه توسط فرزندان، بیمار شدن یکی از طرفین (زن یا شوهر) و یا مرگ یکی از آنها در سالمند احساس دغداری و داغ‌دیدگی و تنهایی را تشدید می‌کند و باز این موارد مشکلات روانی را در پی دارد.

وی افزود: بی‌اعتنایی، بی‌توجهی و عدم حمایت اجتماعی که می‌تواند از طرف خانواده، خویشاوندان باشد، از طرفی گاهی سالمند مدام حس می‌کند که دارد می‌میرد، سوء رفتارهای عمد یا غیرعمد نیز خود عاملی برای بروز بیماری‌های روانی است.

سام با اشاره به اینکه مصرف برخی داروها در سالمند هم موجب تشدید بیماری‌های روانی می‌شود اذعان داشت: مشکلات مالی سالمند به خصوص پس از بازنشستگی و ترس از سربار بودن در خانواده احساس منفی را در سالمند ایجاد می‌کند که همه اینها دست به دست هم داده تا فرد سالمند که تحمل کمتری نسبت به افراد جوان دارد را با مشکلات مانند بروز بیماری روانی یا تشدید بیماری‌ مزمن کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha